Průvodce začínajícího učitele

Setkání se školským poradenským pracovištěm

Pracovníci školního poradenského pracoviště (ŠPP - více viz Slovníček vybraných pojmů) vám mohou velmi pomoci se zorientovat v tom, jakou podporu využívají vaši žáci/žákyně. Mohou vám pomoci i v situacích, kdy si nebudete vědět rady, jak přistupovat k individuálním vzdělávacím potřebám žáků nebo problémům ve vztazích mezi žáky.

Požádejte o setkání s výchovným poradcem nebo školním speciálním pedagogem, je-li ve škole přítomen. Vyžádejte si individuální vzdělávací plány svých žáků a seznamte se s podpůrnými opatřeními, které jim budete poskytovat. Udělejte si kopii do složky žáků nebo si pořiďte výpisky z IVP k jednotlivým žákům, které vyučujete. Doptejte se, kterým žákům jsou poskytována podpůrná opatření 1. stupně a seznamte se s jejich plány pedagogické podpory, jsou-li k dispozici. Poraďte se s poradenským pracovníkem a kolegy, co se v podpoře jednotlivých žáků osvědčuje.

Setkejte se také s metodikem prevence a požádejte ho o seznámením s minimálním preventivním programem školy na aktuální školní rok. Zamyslete se nad tím, jak by bylo možné zahrnout některé z aktuálních témat prevence pro daný rok začlenit do vlastní výuky. Domluvte si s poradenskými pracovníky možnost průběžných konzultací, pokud budete potřebovat a zjistěte si, co poradenští pracovníci budou v průběhu školního roku potřebovat od vás (např. podklady k hodnocení účinnosti podpůrných opatření, spolupráci při realizaci aktivit primární prevence rizikového chování apod.).