Průvodce začínajícího učitele

Náplň činnosti členů školního poradenského pracoviště

(podle vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních)

Výchovný poradce

  • zabývá se kariérovým poradenstvím i pro žáky dle § 16 odst. 9 školského zákona;
  • zabývá se vyhledáváním a orientačním šetřením žáků, kteří z hlediska vývoje a vzdělání vyžadují zvláštní pozornost (1. stupeň podpory);
  • zprostředkovává vstupní a průběžné diagnostiky u žáků s SVP a mimořádně nadaných;
  • připravuje podmínky pro vzdělávání;
  • spolupracuje se školským poradenským zařízením;
  • pomáhá pedagogickým pracovníkům (metodická a informační činnost).

Školní psycholog

  • vytváří program na poskytování pedagogicko-psychologických a poradenských služeb ve škole;
  • zabývá se programy primární prevence;
  • komunikuje se vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci;
  • realizuje diagnostiku a depistáž (zápis, SPU - depistáž, vzdělávací a výchovné problémy - diagnostika, depistáž a diagnostika nadaných dětí, sociální klima, screeningy, ankety,...);
  • pečuje o žáky s podpůrnými opatřeními;
  • poskytuje krizovou intervenci i pro učitele;
  • individuální případová práce s žáky;
  •  spoluvytváří program zápisu do prvních tříd;
  • metodicky podporuje žáky s SVP;
  • metodicky podporuje třídního učitele;
  • zabývá se osvětovou činností u zákonných zástupců.

Školní metodik prevence 

  • metodickou a koordinační činnost zaměřuje na prevenci od minimálního preventivního programu školy, přes samotnou prevenci a práci s pedagogy po individuální a skupinovou práci s žáky s rizikovým chováním (nebo v riziku);
  • koordinuje spolupráci školy s orgány státní správy zaměřených na prevenci, zajišťuje intervenci - zajištění odborníka pro řešení situace;
  • vede záznamy;
  • zajišťuje informační činnost v oblasti prevence;
  • vyhledává a orientačně šetří žáky s rizikem a rizikovým chováním, poskytuje poradenskou činnost;
  • spolupracuje s třídním učitelem a pedagogy;
  • zabývá se integrací žáků se specifickými poruchami v chování.

Školní speciální pedagog

  • vytváří program na poskytování pedagogicko-psychologických a poradenských služeb ve škole;
  • zabývá se programy primární prevence;
  • komunikuje se vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci;
  • realizuje diagnostiku a depistáž žáků s SVP, věnuje se vytyčení hlavních problémů žáka - stanovení plánů pedagogické podpory;
  • dlouhodobě i krátkodobě péčuje o skupinu žáků s SVP;
  • participuje na vytváření IVP;
  • zabývá se úpravami školního prostředí, pomůckami pro žáky a pedagogy;
  • konzultuje s pedagogickými pracovníky;
  • vede asistenty pedagoga;
  • metodicky pomáhá třídnímu učiteli.