Průvodce začínajícího učitele

Kladením otázek k lepšímu učení

Dana se často zamýšlí nad tím, jak poznat, že její žáci učivu skutečně rozumějí. Někdy má pocit, že jen papouškují informace z prezentací, výkladu nebo učebnice bez toho, aby se nad obsahem hlouběji zamysleli. Na jednom semináři jí velmi zaujaly informace o podpoře porozumění obsahu učiva a rozvoje myšlení žáků prostřednictvím kladení otázek. Tento přístup jí zaujal i proto, že není časově náročný (kontrolní otázky využívá každý učitel), zásadní je však to, jaké otázky pokládá.

Správné kladení otázek může učiteli pomoci v řadě oblastí:

- vede žáky k porozumění probírané látce (univerzálním principům a pravidlům)

  • Jak poznáme, že je podstatné jméno rodu ženského?
  • 3 – ( – 8 + 2) – 6 = ? Proč nemůže být výsledkem záporné číslo?
  • \frac{2}{5} a \frac{4}{10} : Proč můžeme mezi tyto dva zlomky dát rovnítko?
  • Proč nemůžeme ve větě “Děti si hrály u vody” ve slově hrály napsat měkké “i”?
  • Jaký je rozdíl mezi podmětem a předmětem?
  • Proč se v Číně daří pěstování rýže?

- vedeme žáky ke zdůvodňování a obhajobě odpovědí/řešení

  • Proč si myslíš, že je to správně?
  • Podle čeho jsi poznal, že je to správně?
  • Jsi si jistý, že…?
  • Proč to nemůže být…?
  • Proč je …. lepší než toto?

- vedeme žáky k hypotetickému myšlení

  • Co by se stalo, kdyby…?
  • Jak můžeme zjistit, že…?
  • Jak můžeme prokázat, že….?
  • Co bys dělal/a, kdyby…?

- vedeme žáky ke zvědomování postupů a strategií řešení úkolů

  • Jak jsi na to přišel?
  • Jak jsi postupoval?
  • Co musíme udělat jako první?
  • Jaký je další krok?
  • Proč je dobré začít tím, že…?
  • Co se stane, když uděláme….dříve než.…?

- vedeme žáky k uvědomování toho, jak se jim daří dosahovat stanoveného cíle

  • Co si myslíš, že ses v hodině naučil?
  • Co se ti podařilo?
  • Podle čeho poznáš, že jsi dosáhl cíle….?
  • Co potřebuješ k tomu, aby ses zlepšil v …?
  • Proč si myslíš, že ses zlepšil v…?
  • Čím dosáhneme toho, že….?

Úkol: Vytvořte otázky

Vyberte konkrétní vzdělávací obsah učiva a vytvořte k němu 2 otázky zaměřené na podporu porozumění probírané látce a 1 otázku na podporu hypotetického myšlení (vytváření nebo ověřování hypotéz).

Výstupy v níže uvedené struktuře si připravte do diskuze:

  • Konkrétní vzdělávací obsah:
  • Ročník:
  • Otázky podporující porozumění vzdělávacímu obsahu:
  • Otázka podporující hypotetické myšlení:

Diskuze bude realizována v druhé polovině semestru.

Příklad řešení Otázky podporující myšlení
Otevřete až po splnění zadaného úkolu :-)

Další informace k tématu kladení otázek a získávání zpětné vazby o míře porozumění učivu od všech žáků: