Průvodce začínajícího učitele

Vhodná opatření při práci s žáky se SPU ve škole

Úkol k zamyšlení

Zamyslete se nad vhodnými opatřeními, která byste mohli při práci s žáky se SPU ve svém předmětu využít.

Podpůrná opatření představují soubor postupů a opatření, které je možné u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (tedy nejen se SPU) využít při práci ve škole. Učitelé mohou využívat všechna opatření 1. stupně platná dle legislativy bez doporučení ze strany poradenského pracoviště. Mezi nejčastěji využívaná podpůrná opatření u žáků se SPU patří:

  • navýšení časové dotace;
  • respektování individuálního pracovního tempa;
  • podpora porozumění zadání úkolu a podpora prvního kroku při řešení;
  • zkrácení zadání a plněných úkolů;
  • hodnocení té části práce, kterou žák zvládnul;
  • respektování specifických chyb;
  • stimulace dílčích funkcí (zrakového/sluchového/prostorového vnímání, pravolevé orientace) ve školním i rodinném prostředí.


Obecné zásady práce u žáků se SPU

  • Posadit žáka blíže k učiteli, optimálně vedle spolužáka, s nímž žák vychází.
  • Vysvětlovat novou látku srozumitelně, v jednoduchých větách.
  • Dávat jasnou častou zpětnou vazbu.
  • Vytvořit jasný systém zaznamenávání a plnění domácích úkolů.
  • Vyhnout se rychlému rytmu výkladu.
  • Pomoci žákovi najít jeho správné tempo práce.
  • Být trpělivý s případným pomalejším pracovním tempem.
  • Nenavazovat po sobě náročné aktivity vyžadující velké soustředění.
  • Pomoct žákovi v počátku plnění úkolu.
  • Nechat žáka objevovat své schopnosti a využívat je také při skupinových aktivitách ve třídách.
  • Volit vhodné strategie učení (dle typu žáka) – čím více zapojíme smyslů, tím lépe si žák učivo osvojí.
  • Rozvoj strategií vedoucích ke zlepšení organizace vlastního času.
  • Rozvoj metakognice – vhodné způsoby myšlení, zhodnocení vlastních dovedností/slabostí, poučení se z vlastních chyb.
  • Sociální a emocionální strategie ke zvládání zátěžových – stresových situací.
  • Vytvořit a udržovat ve třídě prostředí, v němž je žák podporován a cítí se bezpečně.