Průvodce začínajícího učitele

Dysgrafie

Žáci s dysgrafií mají obtíže s písemným projevem. Jejich písmo je kostrbaté, neúhledné. Už od 1. třídy jsou patrné obtíže v osvojení psaní jednotlivých písmen, jejich napojování i rozlišování jejich velikostí.

Dysgrafie
Zdroj: Kohoutková, N. 2021. Zkušenosti pedagogů při práci s žáky s dysgrafií na 1. stupni základní školy. Diplomová práce. Brno MU.

Žákům s dysgrafií učitelé pomáhají již od počátku nácviku psaní zejména v souvislosti s rozvojem motoriky a uvolněním končetiny, kterou píšou.

Pokud dysgrafické obtíže přetrvávají i v období 2. stupně, je vhodné žákům pomoci tak, že:

  • Mohou dostat vytištěný zápis s doplňujícími úkoly k textu.
  • Mohou dostat částečně vytištěný zápis s volnými místy pro klíčová slova, která si z výkladu doplní

Je vhodné, aby si žák dovednost psaní udržoval, nikoliv aby nepsal vůbec!


Zásady práce s žáky s dysgrafií

  • Respektování pracovního tempa žáka.
  • Preference kvality před kvantitou.
  • Není vhodné, aby žák chybějící úkoly dopisoval o přestávkách nebo po vyučování.
  • Psaní vázaným písmem je důležitou dovedností, kterou žáci potřebuji k tak běžným věcem, jako je vlastní podpis. Může však být pro běžnou denní potřebu nahrazeno i zápisem na tabletu/počítači.


Zdroje k inspiraci

  • ZELINKOVÁ, O. 2015. Poruchy učení. Praha: Portál.
  • KREJČOVÁ, L. & HLADÍKOVÁ, Z. 2019. Zvládáme specifické poruchy učení. Brno: Edika.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2007. Dysgrafie. Nakladatelství D&H.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2009. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.