Průvodce začínajícího učitele

Dyskalkulie

Dyskalkulie je specifická porucha počítání projevující se zřetelnými obtížemi v nabývání a užívání základních početních dovedností.

Úkol

Je-li dyskalkulie specifická porucha matematických schopností, v jakých konkrétních oblastech matematiky by se obtíže mohly projevovat?

Dyskalkulie je jedním z komplexních typů specifických poruch učení, který se může projevovat v jedné či více z následujících oblastí:

  • Předčíselné představy / Propedeutická cvičení k vytvoření pojmu číslo.
  • Přirozená čísla.
  • Základní matematické operace.
  • Slovní úlohy o Geometrie.
  • Převody jednotek.
  • Odhad výsledků.
  • Matematika v každodenním životě – finanční gramotnost, prostorová orientace.

Obtíže u žáka se mohou začít projevovat již v předškolním věku, ale i později.

Zejména v matematice a předmětech, v nichž žák využívá matematické postupy (fyzika, chemie) proto tyto obtíže mohou znesnadňovat žákovi osvojování látky.

Zásady práce s žáky s dyskalkulií

  • Respektování pomalejšího tempa v matematice a příbuzných tématech.
  • Úkoly, které žák nezvládá, je vhodné dělit na dílčí kroky a systematicky fixovat.
  • Souběžně s numerickými postupy může žák pracovat s kalkulačkou.
  • Vhodné jsou matematické přehledy a pomůcky.

Zdroje k inspiraci:

  • BLAŽKOVÁ, R. 2009. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita 
  • BLAŽKOVÁ, R. 2017. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. 1. vydání. : Masarykova univerzita.
  • JUCOVIČOVÁ D. & ŽÁČKOVÁ, H. 2009. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.