Průvodce začínajícího učitele

Jak formulovat zpětnou vazbu, aby žákovi pomáhala v učení?

  1. Oslovíme žáka jménem.
  2. Specifikujeme dobré prvky (co se žákovi s ohledem na cíl podařilo).
  3. Sdělíme, co je třeba zlepšit nebo upravit (např. formou doporučení nebo otázky).
  4. Uvedeme pozitivum, motivační závěr, povzbuzení k další práci.

Nebojme se používat slova, která pomáhají budovat vztah: 

 …oceňuji, líbí se mi, mám radost, těší mě, potěšilo mě…

Příklad

Honzo, dařilo se ti používat správně minulý čas v kladných oznamovacích větách. Zkusíme se více zaměřit na tvorbu otázek a záporu. Oceňuji, že jsi při vyprávění používal souvětí. Těším se, až si společně projdeme domácí úkol. Použij při jeho vypracování tabulku se vzorovými větami v otázce a záporu. Věřím, že to zvládneš.

Úkol: Vytvořte formativní zpětnou vazbu

Vybavte si konkrétního žáka (můžete i retrospektivně) a zformulujte pro něj formativní zpětnou vazbu vztahující se k jeho práci, domácímu úkolu, projektu apod. obsahující doporučené informace (rozsah max. 0,5 A4, 900 znaků).