Předmětem autorských práv Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání 1 MATEMATIKA 5 M5PAD22C0T01 DIDAKTICKÝ TEST Jméno a příjmení Počet úloh: 14 Maximální bodové hodnocení: 50 bodů Povolené pomůcky: pouze psací a rýsovací potřeby • Časový limit pro řešení didaktického testu je uveden na záznamovém archu. • U každé úlohy je uveden maximální počet bodů. • Odpovědi pište do záznamového archu. Při zápisu použijte modře nebo černě píšící propisovací tužku, která píše dostatečně silně a nepřerušovaně. • Výsledky úloh, u kterých nejsou uvedeny nabídky odpovědí (1–6 a 14), zapište čitelně do vyznačených bílých polí záznamového archu. • Pokud budete chtít provést opravu, původní výsledek přeškrtněte a nový výsledek zapište do stejného pole. • V úloze z geometrie (7) rýsujte tužkou a následně všechny čáry i písmena obtáhněte propisovací tužkou. • U zbývajících úloh (8–13) je uvedena nabídka odpovědí. U každé takové úlohy nebo podúlohy je právě jedna nabízená odpověď správná. • Odpověď, kterou považujete za správnou, zakřížkujte v záznamovém archu podle obrázku. • Pokud budete chtít svou odpověď opravit, zabarvěte původně zakřížkovaný čtvereček a zakřížkujte nový čtvereček. • Jakýkoliv jiný způsob záznamu odpovědí (např. dva křížky u jedné otázky) bude považován za nesprávnou odpověď. • Za neuvedené řešení úlohy či za nesprávné řešení úlohy jako celku se neudělují záporné body. TESTOVÝ SEŠIT NEOTVÍREJTE, POČKEJTE NA POKYN! 1 10 A B C D E 10 A B C D E 2 V úlohách 1–6 a 14 přepište do záznamového archu pouze výsledky. max. 4 body 1 Vypočtěte: 1.1 (2 ⋅ 243 − 18) ∶ (10 ⋅ 165 ⋅ 0 + 20 ∶ 5) = 1.2 4 ⋅ (540 − 360) − (8 ⋅ 180 − 5 ⋅ 180) = VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 2 Na číselné ose je zobrazeno devět bodů oddělujících osm stejných dílků. Body A, B, C, D představují čtyři čísla. V bodě C je číslo 48, které je trojnásobkem čísla v bodě B. (CZVV) max. 4 body 2 Určete číslo v bodě 2.1 A, 2.2 D. max. 4 body 3 3.1 Neznámé číslo je větší než 1. Když ho vynásobíme samo sebou, dostaneme číslo o 17 menší než devítinásobek čísla 9. Určete neznámé číslo. 3.2 V každé bedýnce je 6 lahví se sirupem. Každá lahev obsahuje půl litru sirupu. Ve všech bedýnkách je celkem 321 litrů sirupu. Určete počet bedýnek se sirupem. A B 48 C D 3 VÝCHOZÍ TEXT A GRAF K ÚLOZE 4 Graf udává počet nehod, k nimž došlo v obcích A, B, C, D v jednotlivých čtvrtletích loňského roku, a celoroční počet nehod v obci E. V obci E – nebyla ve 4. čtvrtletí žádná nehoda, – bylo ve 2. čtvrtletí dvakrát více nehod než v 1. čtvrtletí, – byl ve 3. čtvrtletí stejný počet nehod jako v 1. čtvrtletí. (První pololetí se skládá z 1. a 2. čtvrtletí, druhé pololetí ze 3. a 4. čtvrtletí.) (CZVV) max. 4 body 4 4.1 Určete celkový počet nehod, k nimž došlo ve 3. čtvrtletí v obcích A, B, C a D. 4.2 Určete, o kolik nehod více se v prvním pololetí stalo v obci D než v obci A. 4.3 Určete počet nehod, k nimž došlo ve 2. čtvrtletí v obci E. VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 5 Na miskách vah leží koule , válce a závaží. Váhy na obrázku jsou v rovnováze. (CZVV) max. 3 body 5 Vypočtěte, kolik gramů váží 5.1 jedna koule, 5.2 jeden válec. 0 2 4 6 8 10 12 14 A B C D E Početnehod 1. čtvrtletí 2. čtvrtletí 3. čtvrtletí 4. čtvrtletí 50 g 70 g 4 VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZKY K ÚLOZE 6 Každý z obrazců A, B, C, D má obsah 96 cm2 a skládá se ze čtyř stejných trojúhelníků. V trojúhelníku mají dvě kratší strany délky 4 cm a 13 cm. Obvod obrazce B je o 4 cm menší než obvod obrazce C. (CZVV) max. 4 body 6 Vypočtěte 6.1 v cm2 obsah jednoho trojúhelníku, 6.2 v cm obvod obrazce A, 6.3 v cm obvod jednoho trojúhelníku, 6.4 v cm obvod obrazce D. Obrazec A Obrazec B Obrazec C Obrazec D 13 cm 4 cm 5 max. 6 bodů 7 Doporučení: Rýsujte přímo do záznamového archu. VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 7.1 V rovině leží body P, S a přímka q. (CZVV) 7.1 Bod P je vrchol trojúhelníku PQR. Na přímce q leží vrchol Q tohoto trojúhelníku. Vrcholy P a Q leží na téže kružnici se středem S. Bod S je zároveň středem strany QR. Sestrojte vrcholy Q, R trojúhelníku PQR, označte je písmeny a trojúhelník narýsujte. Najděte všechna řešení. V záznamovém archu obtáhněte vše propisovací tužkou (čáry i písmena). P S q 6 VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 7.2 V rovině leží body A, T, V a přímka p procházející body T, V. (CZVV) 7.2 Bod A je vrchol čtverce ABCD. Přímka p protíná stranu AB tohoto čtverce v bodě T a stranu CD v bodě V. Sestrojte vrcholy B, C, D čtverce ABCD, označte je písmeny a čtverec narýsujte. V záznamovém archu obtáhněte vše propisovací tužkou (čáry i písmena). A p T V 7 VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 8 Ve čtvercové síti jsou zakresleny tři útvary, jejichž vrcholy leží v mřížových bodech. (CZVV) max. 4 body 8 Rozhodněte o každém z útvarů (8.1–8.3), zda je osově souměrný (A), či nikoli (N). A N 8.1 1. útvar 8.2 2. útvar 8.3 3. útvar VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 9 Petr šel z domova do sportovní haly. Každou pětinu cesty ušel za stejnou dobu. Když ušel první pětinu cesty od domova, jeho hodinky ukazovaly čas 14:54. Když mu k hale zbývala ještě pětina cesty, ukazovaly hodinky čas 15:12. (CZVV) 2 body 9 Jaký čas ukazovaly Petrovy hodinky, když vycházel z domova? A) méně než 14:35 B) 14:35 C) 14:42 D) 14:48 E) více než 14:48 1. útvar 2. útvar 3. útvar domov 14:54 15:12 hala 8 VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 10 Všechny děti z oddílu se rozdělily do čtyřčlenných hlídek. V každé hlídce byla jediná dívka. V oddílu je celkem 36 chlapců. (CZVV) 2 body 10 Kolik dětí je v oddílu? A) 48 dětí B) 45 dětí C) 42 dětí D) 40 dětí E) jiný počet dětí VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 11 Na Dračí horu přiletěli dvouhlaví a tříhlaví draci. Dohromady měli 115 hlav. Dvouhlavých draků přiletělo o 35 více než tříhlavých. (CZVV) 2 body 11 Kolik draků přiletělo na Dračí horu? A) 53 draků B) 50 draků C) 44 draků D) 40 draků E) jiný počet draků VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 12 Na stadionu se konalo hromadné vystoupení dětí. Cvičil stejný počet děvčat i chlapců. Na začátku vystoupení všechna děvčata vytvořila devítičlenné skupiny a všichni chlapci šestičlenné skupiny. Děvčata vytvořila o 30 skupin méně než chlapci. (CZVV) 2 body 12 Kolik skupin vytvořily na začátku vystoupení všechny děti? A) méně než 70 skupin B) 70 skupin C) 90 skupin D) 150 skupin E) více než 150 skupin 9 VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 13 Ze stejných kostek tvaru krychle se slepují tělesa. Skrz každou kostku je provrtaný jeden otvor. Kostky v tělese mohou být otočeny třemi směry: otvor směřuje buď zepředu dozadu (P), z boku na druhý bok (B), nebo shora dolů (H). Otvory v tělese jsou vyznačeny dvěma způsoby: světlé otvory vedou skrz naskrz celým tělesem, tmavé otvory jsou uvnitř tělesa uzavřeny jinou kostkou. V tělese určíme počty kostek otočených v daném směru. Např. v ukázkovém tělese jsou 2 kostky ve směru P, 1 kostka ve směru B a 2 kostky ve směru H. (CZVV) max. 5 bodů 13 Přiřaďte ke každému tělesu (13.1–13.3) počty kostek, které jsou v tělese otočené v daném směru (A–F). _____ _____ _____ A) 1P + 3B + 2H B) 1P + 2B + 3H C) 2P + 2B + 2H D) 2P + 1B + 3H E) 3P + 1B + 2H F) jiné počty 13.1 13.2 13.3 P B H 2P + 1B + 2H Ukázkové těleso 10 VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 14 Pyramida se skládá ze shodných čtverců. Horní řadu tvoří vždy jeden tmavý čtverec. V pyramidě, která má více než 1 čtverec, se pravidelně střídají řady s tmavými a řady s bílými čtverci. Každá další řada má vždy o 1 čtverec více než řada nad ní. (CZVV) max. 4 body 14 14.1 Pyramida má 10 řad. Určete, o kolik se liší počet tmavých a bílých čtverců v pyramidě. 14.2 Pyramida má 73 řad. Určete, o kolik se liší počet tmavých a bílých čtverců v pyramidě. 14.3 V pyramidě je o 101 bílých čtverců méně než tmavých čtverců. Určete, kolik řad má pyramida. ZKONTROLUJTE, ZDA JSTE DO ZÁZNAMOVÉHO ARCHU UVEDL/A VŠECHNY ODPOVĚDI. …