Po krátkém úvodu dovedostí 1. stupně následuje přehled dovedností pro 2. stupeň ZŠ v matematice 3.01: používá přirozené číslo jako model počtu prvků 3.02: čte a zapisuje přirozená čísla do 1000 3.03: porovnává přirozená čísla do 1000 3.04: zobrazí přirozené číslo na číselné ose 3.05: umí pracovat s jednotkami času 3.06: základy práce s tabulkami, schématy, posloupnostmi 3.07: rozezná trojúhelník, čtverec, obdélník, kruh 3.08: rozezná krychli, kvádr, kouli, válec 3.09: pracuje s pojmem délka úsečky do třetí třídy v RVP nejsou žádné logické-nestandardní dovednosti 5.01: provádí operaci sčítání zpaměti do 1000 i písemně 5.02: provádí operaci odčítání zpaměti do 1000 i písemně 5.03: provádí operaci násobení zpaměti do 1000 i písemně 5.04: provádí operaci dělení zpaměti do 1000 i písemně 5.05: využívá komutativitu a asocativitu při sčítání a násobeaní 5.06: zaokrouhluje přirozená čísla a srovnává dvě přirozená čísla mezi sebou 5.07: pomocí zaokrouhlení kontroluje výsledky některých operací 5.08: řeší a tvoří slovní úlohy s přirozenými čísly užitím operací sčítání, odčítání, násobení, dělení. 5.09: rozumí a píše zlomek jako část celku 5.10: porovná zlomky se steným jmenovatelem 5.11: sečte a odečte zlomky se stejným jmenovatelem 5.12: přečte i zapíše zápis desetinného čísla 5.13: vyznačí desetinné číslo na číselné ose 5.14: chápe zápis celého čísla MINUS pět 5.15: znázorní celé číslo na číselné ose 5.16: pokročilejší práce s tabulkou: vyhledává a třídí data 5.17: Narýsuje trojúhelník, čtverec, obdélník, kružnici, úsečku, přímku 5.18: vyjádří obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran 5.19: sestrojí rovnoběžku či kolmici k dané přímce 5.20: určí obsah obrazce ve čtvercové síti (včetně základních jednotek obsahu) 5.21: znázorní osově souměrný útvar ve čtvercové síti (a určí osu souměrnosti přeložením papíru) 5.22: řeší jednoduché praktické úlohy, které nezávisí na školských pojmech (používá logiku s cílem zorientovat se, najít cestu k cíli či k vyřešení problému) 6.01: umí pracovat s číslicemi řádů jednotek až milionů u přirozeného čísla (zná názvy řádů desítkové poziční soustavy). 6.02: je schopen zapsat přirozené číslo v zkráceném i v rozvinutém tvaru. 6.03: zaokrouhluje a srovnává přirozená čísla do milionu, obě tyto schopnosti dokáže vztáhnout na obrazy čísel na číselné ose. 6.04: provádí operace sčítání, odčítání, násobení a dělení do milionu, a to písemně. 6.05: zná terminologii při těchto operacích: sčítanec, sčítanec, součet, menšenec, menšitel, rozdíl, činitel, činitel, součin, dělenec, dělitel, podíl, zbytek. 6.06: rozumí prioritě operací (závorky udávají největší prioritu, násobení a dělení má přednost před sčítáním a odčítáním, v ostatních případech postupujeme zleva doprava). 6.07: při řešení slovních úloh s přirozenými čísly uspořádá všechny informace do správné struktury (co s čím souvisí). 6.08: Chápe zavedení desetinného čísla pomocí desetinného zlomku (tedy desetinná čísla nejsou čísla s desetinnou čárkou (nesprávná definice!!), ale čísla, která lze vyjádřit desetinným zlomkem). 6.09: Umí pracovat s číslicemi řádů desetin až stotisícin (zná názvy těchto řádů); pozor: nula celá, jedna tisícina (nikoli: žádná celá ...!!). 6.10: Čte i zapisuje podle diktátu dané desetinné číslo.