PODZIM 2022 Didaktika OV 2 Národní identita jako subjektivní vnímání jedince jeho příslušnosti k danému národnímu celku —Mnohovrstevnatý konstrukt, rovina sociálně/psychologická, rovina politicko/systémová a rovina ideologická. —Lze vyčlenit několik prvků: • obraz národa • vazba k národnímu státu • národní hrdost • pocit věrnosti/lásky k národu • připravenost jednat ve prospěch národa —Kritika tradičního pojetí národa, vnímání národa jako „národ —politický“ – bez ohledu na rasový (etnický) původ, případně —i náboženskou orientaci, nositel státnosti LID - OBČANÉ — —identifikace pojetí národa s demokratickými principy: — —NÁROD – OBČANSKÁ SPOLEČNOST – —NÁROD POLITICKÝ — —„Paměť národa“ klíčem pro budování —národní identity. — —„Česká historie je prvním krokem k naší — identitě.“ — Václav Havel — — Lásku k národu nelze spojovat s nenávistí — vůči jiným. — T.G. Masaryk — Srovnávací výzkum národní identity ISSP 1995/2003 — —Výsledky ukázaly posun ve vnímání národní identity – „od národní k regionální identitě“. — • teritoriální diskontinuita — • deziluze z tehdejší vládní politiky —Dramatizace národních, regionálních pověstí, —besedy s pamětníky —exkurzní vyučování (galerie, muzea, skanzeny), projektové vyučování — Kromě získávání poznatků dochází k citovým prožitkům prostřednictvím aktivního zapojení, přímé účasti, které ovlivňují postoje a hodnotovou orientaci. — K tématu identity blíže: —Formování regionální identity na příkladu vybraných významných osobností (s.80-89) – dostupné na:https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/1285/3749/1615-1/0#preview — —Česká národní identita po zániku Československa a před vstupem do Evropské unie – dostupné na: https://www.soc.cas.cz/publikace/ceska-narodni-identita-po-zaniku-ceskoslovenska-pred-vstupem-do-ev ropske-unie — — — —Metodické postupy: výukové metody vedoucí k rozvoji příslušných vědomostí (významné osobnosti, události, vlastenectví/nacionalismus)– vysvětlování, výukový rozhovor, práce s textem – metody kritického myšlení, pracovní listy — — metody usilující o rozvoj žádoucích postojů k národu, vlasti, úzká vazba na historii — —Konkrétní aktivity: Státní svátky – dostupné na: http://odpovedneobcanstvi.cz/materialy/ — Národní identita v RVP ZV • v kompetenci občanské „respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví“ • v cílovém zaměření vzdělávací oblasti „úctě k vlastnímu národu i k jiným národům a etnikům“ • v očekávaných výstupech Výchovy k občanství (VkO) pak najdeme formulován výstup směřující k národní identitě: — „objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání“ — „rozlišuje projevy vlastenectví od projevů nacionalismu“ —„doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi…jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu“ • v doporučeném učivu VkO: —„naše obec, region, kraj – důležité instituce, zajímavá a památná místa, významní rodáci, místní tradice; ochrana kulturních památek, přírodních objektů a majetku —naše vlast – pojem vlasti a vlastenectví; zajímavá a památná místa, co nás proslavilo, významné osobnosti; státní symboly, státní svátky, významné dny —kulturní život – rozmanitost kulturních projevů, kulturní hodnoty, kulturní tradice; kulturní instituce;“ Národní identita – obrana vlasti —- zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu - přiměřeně uplatňuje svá práva včetně práv spotřebitele a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod, rozumí povinnostem občana při zajišťováni obrany státu - uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy, včetně zajišťování obrany státu a účasti v zahraničních misích - uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobům jeho potírání, objasní roli ozbrojených sil ČR při zajišťování obrany státu a při řešení krizí nevojenského charakteru www.pokos.army.cz —Obrana státu by měla být chápána nejen jako významná občanská povinnost, — vyplývající z platného právního řádu, ale také jako silný morální závazek. Takové — mravní povědomí občanů, založené na upřímné národní hrdosti, pochopení osobní spoluodpovědnosti za bezpečnost státu a na vůli, motivaci, odhodlání a zájmu občanů hájit se zbraní v ruce své zájmy… . —Žáci základních škol by v průběhu výuky měli získat vědomosti důležité pro chápání otázek obrany státu, formování jejich postoje a osobní rozvoj v průběhu celého života. —Příručka se věnuje pouze vojenským aspektům přípravy občanů k obraně. Další oblasti, které jsou dle zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, součástí přípravy občanů k obraně státu nejsou do pomůcky zahrnuty, neboť jsou řešeny v jiných materiálech.. —K jiným materiálů – oblastem patří: zdravotnická příprava, příprava — k civilní ochraně (činnost civilní obrany - tzv. vojenských záchranných útvarů), zájmová činnost s technickým a sportovním zaměřením, příprava, obyvatelstva k sebeobraně a vzájemné pomoci. —K procvičování a upevňování učiva lze využívat hry a soutěže, návštěvy vojenských veletrhů, muzeí a akcí Armády České republiky, besedy s vojáky a válečnými veterány, ukázky techniky a činnosti Armády České republiky nebo exkurze u vojenských útvarů. http://www.mocr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/pokos-v-brne:-univerzita-obrany-predvedla-z akum--jak-postupovat-pri-ohrozeni-statu-107992 — Zdravotnická příprava http://www.mocr.army.cz/informacni-servis/zpravodajstvi/pokos-v-brne:-univerzita-obrany-predvedla-z akum--jak-postupovat-pri-ohrozeni-statu-107992 Evropská dimenze —Osobní identita – národní identita – evropská identita. —Evropská dimenze - koncept vztahující se k výchově k hodnotám, rozvoji evropské identity, uvědomování si přináležitosti k Evropě při současném respektování identity národní. — — Vymezení evropské dimenze - společné prvky: —antika, křesťanství, osvícenství (J. Patočka) — —Evropa – zeměpisné, politické vymezení (Evropská unie) —Evropanství a evropská identita - přináležitosti k nadnárodnímu společenství, sdílení společných hodnot: — demokracie, lidská práva, —racionalita, exaktnost, humanita, svoboda. — —Při učení o Evropě je nutné brát do úvahy její propojenost s okolním světem, širší globální souvislosti. — — K tomu blíže: —Eliška Walterová: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – I. dostupné na: http://www.ceskaskola.cz/2006/04/eliska-walterova-vychova-k-mysleni-v_20.html —Eliška Walterová: Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – II. —Dostupné na: —http://www.ceskaskola.cz/2006/04/eliska-walterova-vychova-k-mysleni-v.html —„Nový člověk, homo europaeus nezrodí se pouze politikou vnější, nýbrž hlavně vniterní. …Politický úkol demokratické rekonstrukce Evropy musí být dovršen a vlastně umožněn mravním převychováním národů. … Ježíš, ne Caesar – toť heslo demokratické Evropy…“ — T. G. Masaryk —Přímé zastoupení tematiky EU v osnovách: — —tematický okruh Mezinárodní vztahy a globální svět (evropská integrace), — —nutnost propojení s multikulturní tematikou a tematikou lidských práv (Člověk ve společnosti, Člověk stát a právo). — Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Metodické postupy realizace —Kromě kognitivní dimenze je nutné směřovat aktivity k rozvoji odpovídajících postojů – překonávání stereotypů a předsudků k lidem z odlišných etnik, souvislost s rozvojem sociálních a občanských kompetencí, — —z pohledu metodického přístupu (výukových aktivit) úzká vazba tematiky VMEGS na multikulturní problematiku, problematiku lidských práv. — —Přímé poznávání „Evropy a světa“ – exkurzní vyučování, společné projekty škol. —Zprostředkované poznávání – výukové aktivity – vypracované metodické materiály: —Mezinárodní systém – dostupné na: http://odpovedneobcanstvi.cz/materialy/ — — — Metodické materiály o EU —https://europa.eu/learning-corner/home_cs —https://euhrou.cz/ —https://odpovedneobcanstvi.cz/materialy/ —