Finanční gramotnost (FG) 2. část •Nutnost posílení a rozvoj finančního vzdělávání (hospodářská krize 2008). •Důvody (MF): Vybavení žáků takovými znalostmi, dovednostmi a hodnotovými postoji, aby byli schopni finančně zabezpečit sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupovat na trhu finančních produktů a služeb. Jako finančně gramotný občan by měl být schopen orientovat se v problematice peněz a cen a měl by být schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet (např. zabránění insolvenci), včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace. • Doporučení OECD •K základním prvkům finančního vzdělávání by mělo patřit získání potřebných znalostí, ale také výchova v oblasti postojové a hodnotové, • (Finanční vzdělávání pro SŠ, s. 22) •mělo by být integrováno do tradičních předmětů – matematika, občanská výchova (u nás do výchovy k občanství). •Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace. Složky finanční gramotnosti •Peněžní gramotnost •Cenová gramotnost •Rozpočtová gramotnost •Okruhy učiva: •Peníze •Hospodaření domácnosti •Finanční produkty REVIDOVANÁ DEFINICE FINANČNÍ GRAMOTNOSTI (2017) •Finanční gramotnost je souhrn znalostí a postojů nezbytných k dosažení finanční prosperity prostřednictvím zodpovědného finančního rozhodování. 20. 7. 2017 revidovaný Standard finanční gramotnosti •posílení těchto témat: bezhotovostní placení, ochrana osobních údajů, kritické posouzení nabídky služeb a zboží, sestavení rozpočtu a porovnání majetku a závazků, úročení, porovnání finančních produktů, krátkodobé a dlouhodobé plánování a rizika dosažení cílů, zabezpečení na stáří, vznik a rizika půjček, důsledky nesplácení a řešení zadlužení a předlužení. Okruhy učiva FG dle revidované verze •a. nakupování a placení •b. hospodaření domácnosti •c. přebytek rozpočtu domácnosti •d. schodek rozpočtu domácnosti •Hodnotové postoje v rámci FG – aktivní vystupování na trhu finančních produktů a služeb…v souladu s morálními zásadami – poctivost, spravedlnost, čestnost, • •jednostranná orientace na zisk pak souvisí s modelem homo oeconomicus. Hodnotový rámec FG - východiska •Normativní ekonomie – etické kategorie, humanistické principy v rámci ekonomického uvažování, •kritizuje koncepci lidského chování – homo oeconomicus, i současný model tzv. efektivního hospodaření (minimální náklady, maximalizace zisku), který nemusí být ohleduplný k životnímu prostředí, •tzv. negativní externality (A. C. Pigou), •Rich, A. Etika hospodářství, Praha, 1994. •Kritika koncepce homo oeconomicus: •redukcionistický model člověka – sleduje svůj vlastní zájem, chce maximalizovat výnosy a minimalizovat náklady, •vliv normativně-afektivních aspektů při lidském rozhodování, zahrnutí kooperace a prosociálního chování (Etzioni, A. Morální dimenze ekonomiky, Praha 1995) • •Lidské ekonomické chování obsahuje sobecké i altruistické-prosociální prvky (Zamagni, S. The Economics of Altruism, Bologna 1995), •participační altruismus – činnost jedince ve prospěch skupiny (Etzioni, c.d.), •výzkumy strategií chování (Andreoni, J. Altruismus in Experiments) – kooperativní strategie vede k lepšímu výsledku pro všechny. • •Touha po zisku – legitimní v případě, zda se slučuje se sociálním, ekologickým a budoucnostním zřetelem (Küng, H. Světový étos pro politiku a hospodářství, Praha 2000). •Modus BÝT (solidarita, láska k životu, ochota dělit se, dávat, obětovat, prosociálnost), •modus MÍT (touha vlastnit, dosahovat zisku, omezovat, egocentrismus) – Fromm, E. Mít nebo být, Praha 1994. • Prezentace finančního světa v širších souvislostech •Hodnotový rámec FG, • •peníze pouze prostředkem pro hodnotný život, • •možné příklady snahy o uskutečňování normativně/etických kritérií v ekonomice – Fair Trade,… . • Fair Trade •„Fair trade je obchodní partnerství založené na dialogu, transparentnosti a úctě, jehož cílem je větší spravedlnost v mezinárodním obchodě. Přispívá k udržitelnému rozvoji tím, že nabízí lepší obchodní podmínky a chrání práva drobných výrobců a pěstitelů – především v rozvojových zemích.“ •http://wfto.com/fair-trade/definition-fair-trade Principy Fair Trade: •spravedlivá cena, •rozvoj komunit, •ochrana přírody, •důstojné pracovní podmínky, •zákaz dětské práce. • •http://www.fairtrade.cz/ • • •Princip obecnosti - nepropagovat konkrétní produkty, služby a instituce • • nepracovat s konkrétními osobními/rodinnými rozpočty, •představeno více nabídek, které mohou být mezi sebou porovnávány Principy nezávislosti ve finančním vzdělávání (2013) Metodika •Propojení transmisivního a konstruktivistického přístupu, • •metoda diskuse, situační (simulační) výukové metody, hraní rolí. Ukázka – rozpracování v souboru „Peníze a skrupule“ - detailněji rozpracováno ve stejnojmenném podkladovém materiálu •Aktivita Peníze a skrupule obsahuje několik krátkých tvrzení, např.: •„V samoobsluze ti pokladní nezapočítala bonboniéru v ceně 150 Kč. Co uděláš? •Dostal jsi k narozeninám 500 Kč. Oslovil tě člověk a žádá o příspěvek na Červený kříž. Dáš mu nějaké peníze? Když ano, kolik? •Nedávno ses dozvěděl o využívání dětské práce v Thajsku. Levné rádio, které si chceš koupit bylo vyrobeno v Thajsku. Co uděláš?“ •Žáci se k nim posléze vyjadřují, sami, případně ve skupinkách, kdy se pokouší nalézt společné řešení. • (PIKE, G. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha, 2009) •