Literatura a zdroje k tématům Tipy na online aplikace: https://nadalku.msmt.cz/cs/komunikace https://www.zkola.cz/jak-zvladnout-vyuku-po-uzavreni-skol-tipy-na-online-aplikace/ Souhrnně zdroje pro výuku VkO: https://nadalku.msmt.cz/cs/vzdelavaci-zdroje/obcanka Souhrnná metodická opora se zdroji pro výuku průřezových témat: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=28981&view=3951 Výběr dalších zdrojů: ZÁKLADNÍ PRINCIPY A HODNOTY DEMOKRACIE – LIDSKÁ PRÁVA, PARTICIPACE A AKTIVNÍ ZAPOJENÍ DO ŽIVOTA OBCE, STÁTU • Bílek, P. Výchova a vzdělání v oblasti lidských práv. Praha 2002. • Canfield J., Siccone F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře, Portál, Praha. • Hradečná M., Hejlová H., Novotná-Dědečková J. Práce učitele s právy dítěte, SVI PedF UK, Praha, 1996 • Kjaergaard E., Martineniene R. Pětkrát hurá demokracii, O demokracii v každodenní praxi školy, agentura STROM, 1997 (O demokracii v každodenní praxi školy) • Komárková B.Původ a vývoj lidských práv, SPN, Praha, 1990 • KOMPAS. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha 2006. • PROCHÁZKOVÁ, Ivana; RAABOVÁ, Eva. Výchova k občanství a demokracii: ukázky úloh a náměty pro výuku občanské výchovy. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. • První kroky. Příručka pro úvod do výchovu k lidským právům. Nakladatelství Fortuna, Praha 1998 • REDLICHOVÁ, J. Hlasy žáků a demokracie ve škole. In: Demokracie ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2006. • http://www.lidskaprava.cz/ucitel/ • http://odpovedneobcanstvi.cz/ • http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/1232/SKOLNI-PARLAMENT.html/ PROBLEMATIKA ROZVOJE OSOBNOSTI JEDINCE A FORMOVÁNÍ JEHO VZTAHU KE SPOLEČNOSTI • Hermochová, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno : AISIS 2005 • Kasíková, H. Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno : AISIS 2005 • KŘÍŽ, P. Kdo jsem, jaký jsem (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí). Kladno : AISIS 2005 • Valenta, J. Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno : AISIS 2005 • VALENTA, J. Učit se být. 2. vyd. Praha – Kladno : STROM – AISIS 2003 • Valenta, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS 2004 • BLÁHOVÁ, K. Hry pro tvořivé vyučování. Praha, 1997. • CANFIELD, J ; SICCONE, F. F.: Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha, 1998. • SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha, 1997. • MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha, 1992. • PORTMANNOVÁ,, R ; SCHNEIDEROVÁ, E. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Praha, 1995. NÁRODNÍ A EVROPSKÁ IDENTITA, EVROPSKÁ DIMENZE VE VÝUCE OV • JIRÁSKOVÁ, V. Učíme o nás a o Evropě. Praha : Sofi s, 1999. • MEZIHORÁK, F. Galerie velkých Evropanů. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2002. • NEKVAPIL, V. Jak učit o EU. Praha:AMO, 2005. • NÁDVORNÍK a kol. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Scio 2001. • PLACHÝ a kol. Komiks o politice soudržnosti • SLEJŠKA, Z., SLEJŠKOVÁ. 12 aktivit o Evropě. Praha 2007. • STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc, 2007. • WALTEROVÁ, E. Evropská dimenze ve vzdělávání: východiska, trendy, perspektivy. In Evropská dimenze ve vzdělávání a v přípravě učitelů: sborník referátů a informací z interdisciplinárního kolokvia Praha. Praha : PdF UK, 1996. • BAUMGARTL, B. Menšiny, xenofobie a identity v Evropě. 2007. • HOLÝ, L. Malý český člověk a skvělý český národ: národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. • VLACHOVÁ, K.; ŘEHÁKOVÁ, B. Česká národní identita po zániku Československa a před vstupem do Evropské unie. Praha : Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2004. • ČERNÝ,J., STEINER,M. Pověsti z Čech a Moravy I.-III. 1995. PROBLEMATIKA MULTIKULTURALITY A VÝCHOVY K TOLERANCI • Gabal, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha 1999. • Jirásková, V. Multikulturní výchova. Praha 2006. • Moree, D. Czechkid; metodické náměty pro pedagogy. Praha : British Council, 2007 • Morvayová, P. Od multikulturní výchovy ke vhledu. Praha 2009. • Průcha, J. Multikulturní výchova. Praha 2011. • Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha 2008. • http://odpovedneobcanstvi.cz/ PRÁVNÍ A EKONOMICKÁ TEMATIKA Rozcestník: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2939 • Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti (NÚV, 2013) • Finanční gramotnost ve výuce. Metodická příručka (NÚV/VÚP, 2011) • Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií (VÚP, 2011) • Finanční gramotnost: obsah a příklady z praxe škol (NÚOV, 2008) • Finanční gramotnost: úlohy a metodika (NÚOV, 2009) https://streetlaw.eu/vse-na-jednom-miste/ http://odpovedneobcanstvi.cz/ke-stazeni/ Podkladové analytické studie ke vzdělávacím oblastem a průřezovým tématům https://www.npi.cz/podkladove-analyticke-studie Metodická opora pro výuku průřezových témat na ZŠ – obecný pohled: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=29421&view=4005 https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/1267/JAK-NA-PRUREZOVA-TEMATA.html/ https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/8093/JAK-NA-PRUREZOVA-TEMATA.html/ Internetové zdroje k realizaci průřezových témat: Osobnostní a sociální výchova: http://www.odyssea.cz/ Výchova demokratického občana: https://dum.rvp.cz/?paginator-page=2&paginator-totalPages=3&filter- orderBy=published&rvpFilter-rvp=ZL Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech: https://dum.rvp.cz/?paginator-page=2&paginator-totalPages=4&filter- orderBy=published&rvpFilter-rvp=ZM Environmentální výchova: https://dum.rvp.cz/?paginator-page=2&paginator-totalPages=5&filter- orderBy=published&rvpFilter-rvp=ZO Multikulturní výchova: https://dum.rvp.cz/?paginator-totalPages=2&filter-orderBy=published&rvpFilter-rvp=ZN Mediální výchova: https://dum.rvp.cz/?paginator-totalPages=4&filter-orderBy=published&rvpFilter-rvp=ZP http://svetmedii.info