3. konzultace OV2RC_OP Občan a právo Prameny práva. Právní normy – teorie. Právní řád ČR. Právní normy EU a mezinárodního práva. Opakovací příklad k tomu, co jsme dělali: Demonstrujte na uvedených právních normách rozdíl mezi objektivním a subjektivním právem. Dále zařaďte právní normu do soukromého či veřejného práva a uveďte konkrétní právní odvětví. Jedná se o hmotněprávní, či procesněprávní normu? Který soud by řešil spor v první a druhé odrážce a ke kterému soudnictví se vážou normy v třetí a čtvrté odrážce? Všechny odpovědi zdůvodněte. Ø Ustanovení § 2201 občanského zákoníku zní: „Nájemní smlouvou se pronajímatel zavazuje přenechat nájemci věc k dočasnému užívání a nájemce se zavazuje platit za to pronajímateli nájemné.“ Ø Ustanovení § 182a odst. 1 školského zákona zní: „Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že jako zákonný zástupce nepřihlásí dítě nepřihlásí dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání.“ Ø Ustanovení § 63 odst. 1 trestního zákoníku zní: „Trest obecně prospěšných prací může soud uložit ve výměře od 50 do 300 hodin.“ Ø Ustanovení § 123 občanského soudního řádu zní: „Účastníci mají právo vyjádřit se k návrhům na důkazy a ke všem důkazům, které byly provedeny.“ Příklad 1 Uvedené právní normy pochází z různých právních předpisů. Identifikujte, zda normy obsahují dispozici, hypotézu a sankci, resp. určete, které z těchto prvků chybí. a) Ve školách a školských zařízeních není povolena činnost politických stran a politických hnutí ani jejich propagace. b) Nelze-li individuálně vzdělávaného žáka hodnotit na konci příslušného pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení pololetí. c) Výpověď z pracovního poměru musí být písemná, jinak se k ní nepřihlíží. d) Dodá-li prodávající věc na místo určené kupujícím, převezme kupující věc při dodání. e) Ujednají-li prodávající a kupující zkrácení doby pro uplatnění práv z vadného plnění, nepřihlíží se k takovému ujednání. f) Odmítne-li dědic dědictví pod podmínkou, s výhradou nebo jen zčásti, je odmítnutí dědictví neplatné. g) Nepodmíněný trest odnětí svobody se vykonává diferencovaně ve věznici s ostrahou, nebo se zvýšenou ostrahou. Příklad 2 Uveďte, která norma je dispozitivní a která kogentní. A: Jednoduché (TIP: hledejte jen slova, která Vás navádí k tomu, že je norma dispozitivní; napovědět Vám může i právní předpis, ze kterého normy pocházejí, či jen Váš pocit) Školní rok začíná 1. září a končí 31. srpna následujícího kalendářního roku. (§ 24/1 školského zákona) Ředitel školy nebo ředitel zařízení sociálních služeb může nařídit pedagogickému pracovníkovi konání přímé pedagogické činnosti nad jemu stanovený rozsah nejvýše v rozsahu 4 hodin týdně, další hodiny s ním může dohodnout. (§ 23/3 zákona o pedagogických pracovnících) Výpověď z pracovního poměru musí být písemná, jinak se k ní nepřihlíží. (§ 50/1 zákoníku práce) Licenci k užití autorského díla je nabyvatel povinen využít, ledaže je ujednáno jinak. (§ 2372/2 občanského zákoníku) Kdo v době spáchání činu nedovršil patnáctý rok svého věku, není trestně odpovědný. (§ 25 trestního zákoníku) Jde-li o výkon jiné práce než podle odstavce 2, vykonává pedagogický pracovník sjednanou práci v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje, a na místě, které si sám určí. Náklady, které pedagogickému pracovníkovi vzniknou výlučně v souvislosti s výkonem práce na jiném místě než na pracovišti zaměstnavatele podle věty první, se nepovažují za náklady vzniklé v souvislosti s výkonem závislé práce, a není-li dohodnuto jinak, hradí je pedagogický pracovník. (§ 22a/3 zákona o pedagogických pracovnících – zabývej se jen větou druhou). Správce při ukončení správy předá spravovaný majetek beneficientovi nebo nově nastupujícímu správci v místě, kde se tento majetek nalézá, ledaže je dohodnuto něco jiného. (§ 1446/1 občanského zákoníku) B: Náročnější a nadstandardní (spíše ze zajímavosti, abychom viděli, že se nemůžeme řídit předpisem, ve které je daná právní norma obsažena). Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí. (§ 2165/1 občanského zákoníku) Nájemné se platí měsíčně pozadu. (§ 2218 občanského zákoníku) Matkou dítěte je žena, která je porodila. (§ 775 občanského zákoníku) Nekalá soutěž se zakazuje. (§ 2976 občanského zákoníku) Příklad 3 Uveďte, zda se jedná o taxativní, nebo demonstrativní výčet (TIP: opět zkuste hledat slova či slovní výrazy, které Vás navádí k tomu, že je norma demonstrativní). Za spáchané provinění může soud pro mládež mladistvému uložit pouze tato trestní opatření: a) obecně prospěšné práce, b) peněžité opatření, c) peněžité opatření s podmíněným odkladem výkonu, d) propadnutí věci, e) zákaz činnosti, f) zákaz držení a chovu zvířat, g) vyhoštění, h) domácí vězení, i) zákaz vstupu na sportovní, kulturní a jiné společenské akce, j) odnětí svobody podmíněně odložené na zkušební dobu (podmíněné odsouzení), k) odnětí svobody podmíněně odložené na zkušební dobu s dohledem, l) odnětí svobody nepodmíněné. Nekalou soutěží podle odstavce 1 je zejména a) klamavá reklama, b) klamavé označování zboží a služeb, c) vyvolání nebezpečí záměny, d) parazitování na pověsti závodu, výrobku či služeb jiného soutěžitele, e) podplácení, f) zlehčování, g) srovnávací reklama, pokud není dovolena jako přípustná, h) porušení obchodního tajemství, i) dotěrné obtěžování a j) ohrožení zdraví a životního prostředí. Výkonem veřejné funkce je například výkon funkce poslance Poslanecké sněmovny Parlamentu, senátora Senátu Parlamentu, člena zastupitelstva územního samosprávného celku nebo přísedícího. Kdo úmyslně způsobí obecné nebezpečí tím, že vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu tím, že zapříčiní požár nebo povodeň nebo škodlivý účinek výbušnin, plynu, elektřiny nebo jiných podobně nebezpečných látek nebo sil nebo se dopustí jiného podobného nebezpečného jednání, nebo kdo takové obecné nebezpečí zvýší anebo ztíží jeho odvrácení nebo zmírnění, bude potrestán odnětím svobody na tři léta až osm let. Vzdání se obhájce podle odstavce 1 může obviněný učinit pouze výslovným písemným prohlášením nebo ústně do protokolu u orgánu činného v trestním řízení, který vede řízení. Pedagogičtí pracovníci mají při výkonu své pedagogické činnosti právo na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogické činnosti, zejména na ochranu před fyzickým násilím nebo psychickým nátlakem ze strany dětí, žáků, studentů nebo zákonných zástupců dětí a žáků a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickým pracovníkem ve škole, Trestní stíhání před soudy je možné jen na základě obžaloby, návrhu na potrestání nebo návrhu na schválení dohody o prohlášení viny a přijetí trestu, které podává státní zástupce. Příklad 4 Vyberte, která z uvedených právních norem je právní normou odkazující a která blanketovou. Svou odpověď zdůvodněte. Ø § 163 školského zákona: Zákon o státním rozpočtu stanoví výše dotací ze státního rozpočtu k částečné úhradě výdajů na provoz právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení, které zřizují svazky obcí. Ø § 29 odst. 2 školského zákona: Ministerstvo stanoví vyhláškou opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání ve školách a školských zařízeních a při činnostech s ním souvisejících. Příklad 5 Níže vidíte příklady kolizních norem. Co je jejich smyslem? a) Smlouva o koupi zboží se řídí právem země, v níž má prodávající obvyklé bydliště. b) Forma uzavření manželství se řídí právním řádem platným v místě, v němž se manželství uzavírá. c) Věcná práva k nemovitým věcem i k hmotným věcem movitým se řídí (…) právním řádem místa, v němž věc je Příklad 6 Porovnejte účinnost následujících právních norem. Zamyslete se, jaký význam má rozdílné datum platnosti a účinnosti. Zamyslete se také, proč se data zpravidla různí. a) Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2014. (občanský zákoník) o Platnost: 22.3.2012 o Účinnost: 1.1.2014 b) Tento zákon nabývá účinnosti dnem následujícím po dni jeho vyhlášení. (pandemický zákon) o Platnost: 26.2.2022 o Účinnost: 27.2.2022 c) Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1996. (lesní zákon) o Platnost: 15.12.1995 o Účinnost: 1.1.1996 d) Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení. (zákon o léčivech) a. Platnost: 31.12.2007 b. Účinnost: 31.12.2007 Příklad 7 § 5 odst. 2 školského zákona: Školní vzdělávací program pro vzdělávání, pro nějž není vydán rámcový vzdělávací program, stanoví zejména konkrétní cíle vzdělávání, délku, formy, obsah a časový plán vzdělávání, podmínky přijímání uchazečů, průběhu a ukončování vzdělávání, včetně podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, označení dokladu o ukončeném vzdělání, pokud bude tento doklad vydáván. 1. Uveďte, zda se jedná o normu přikazující, zakazující či povolující. 2. Obsahuje všechny tři části právní normy, tj. hypotézu, dispozici a sankci? 3. Uveďte, zda se jedná o právní normu kogentní či dispozitivní a svou odpověď zdůvodněte. 4. Jedná se o normu s demonstrativním, nebo taxativním výčtem? 5. V jaké formě je právní norma vydána? 6. Uvedená data se vztahují ke školskému zákonu. Které z nich může znamenat platnost zákona, které z nich účinnost zákona a které z nich jednu z novel? a) 1.1.2005 b) 1.9.2015 c) 10.11.2004 § 23 odst. 5 zákona o pedagogických pracovnících: Vláda stanoví nařízením rozsah přímé pedagogické činnosti pedagogických pracovníků škol zřizovaných ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí. 1. Uveďte, zda se jedná o normu přikazující, zakazující či povolující. 2. Obsahuje všechny tři části právní normy, tj. hypotézu, dispozici a sankci? 3. Jedná se o normu blanketovou, či odkazující? Svou odpověď zdůvodněte. 4. Komu právní norma ukládá povinnost? Jaké je tedy její osobní působnost? Příklad 8 Uveďte, zda se jedná o formální pramen práva, či nikoliv (v rámci České republiky). Pokud se nejedná o formální pramen práva, zamyslete se, o co v daném případě může jít. a) výskyt nového onemocnění COVID-19 b) zákon o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 c) občanský zákoník d) kupní smlouva mezi prodávajícím a kupujícím e) trestní řád f) změna formy vlády z demokracie na autokracii g) mezinárodní smlouva o právní pomoci v občanských věcech mezi Českou republikou a Rumunskem h) pracovní smlouva mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem i) rozsudek Městského soudu v Brně ve věci krádeže j) obecně závazná vyhláška statutárního města Brna o místních poplatcích k) nařízení EU o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (GDPR) l) nález Ústavního soudu, kterým se rušila část zákona o pomoci v hmotné nouzi m) směrnice EU o právech spotřebitelů n) darovací smlouva o) zákonné opatření o dani z nabytí nemovitých věcí p) trestní příkaz Okresního soudu Brno-venkov (typ rozhodnutí soudu) q) mezinárodní úmluva o smlouvách o mezinárodní koupi zboží (ČR je smluvním státem) Příklad 9 Vyberte, jaký právní předpis má či měl z uvedené dvojice vyšší právní sílu: a) občanský zákoník – Ústava ČR b) trestní zákoník – nařízení vlády o seznamech návykových látek c) nařízení vlády o minimální mzdě – zákoník práce d) obecně závazná vyhláška obce o stanovení koeficientu pro výpočet daně z nemovitých věcí – zákonné opatření o dani z nabytí nemovitých věcí e) vyhláška (ministerstva životního prostředí) o podrobnostech nakládání s odpady – obecně závazná vyhláška obce o stanovení obecního systému odpadového hospodářství f) vyhláška ministerstva práce a sociálních věcí – nařízení vlády Příklad 10 Vyberte, jaký právní předpis má z uvedené dvojice aplikační přednost a zdůvodněte, z čeho tato aplikační přednost vyplývá. a) nařízení Evropského parlamentu a Rady EU o příslušnosti a uznávání a výkonu soudních rozhodnutí v občanských a obchodních věcech – zákon o mezinárodním právu soukromém b) občanský zákoník – mezinárodní úmluva o smlouvách o mezinárodní koupi zboží Kontrolní teoretické otázky k 3. konzultaci: 1. Co to je právní norma? 2. Uveďte příklad právní normy dovolující, přikazující a zakazující. 3. Jmenujte materiální znaky právní normy. 4. Jmenujte formální znaky právní normy. 5. Jaká je struktura právní normy? Co jednotlivé části vyjadřují? 6. Jaká znáte dělení právních norem? Popište kogentní a dispozitivní normy, blanketové a odkazující právní normy. 7. Co to je taxativní a demonstrativní výčet? Jak poznáme v právním předpise, že norma obsahuje demonstrativní výčet (pomůcka)? 8. Pro které právní odvětví jsou typické kolizní normy? 9. Jak rozumíte pojmu působnost právní normy? 10. Vymezte, co znamená časová, osobní, věcná a územní (místní) působnost právní normy. 11. Odlište od sebe platnost a účinnost normy. Kdy je norma platná a kdy je účinná? Proč odlišujeme platnost a účinnost normy? 12. Vysvětlete pojem legisvakační lhůta a uveďte její délku. 13. Může zaniknout právní norma? 14. Charakterizujte pojem retroaktivita v právu, uveďte její druhy a konkrétní příklad. 15. Co to je analogie v právu? Rozlište mezí analogií práva a analogií zákona. 16. Co rozumíte pod pojmem materiální pramen práva? Uveďte příklady z každodenního života, které před 100 lety byly nepředstavitelné (a tudíž nebylo potřeba je regulovat) a nyní jsou součástí běžného života (a tudíž je potřeba je regulovat). 17. Co rozumíte pod pojmem formální prameny práva? Vyjmenujte je. 18. Zkuste svými slovy vysvětlit pojem soudní precedens a uveďte příklady zemí, kde tvoří pramen práva. 19. Charakterizujte pojem judikatura a uveďte, zda je v ČR pramenem práva. 20. Jmenujte příklad právního obyčeje a jmenujte příklady obecných právních zásad. 21. Co to je právní řád ČR (systém práva, soustava pramenů ČR)? 22. Jaký význam má právní síla pro hierarchii pramenů? 23. Jak byste vysvětlili větu, že právní předpisy musí být v souladu s ústavním pořádkem ČR? Co tvoří ústavní pořádek ČR? 24. Je Listina základních práv a svobod ČR ústavní zákon? 25. Vysvětlete podstatu zákonného opatření. Kdo vydává zákonná opatření? 26. Vyjmenujte podzákonné právní předpisy. Které předpisy jsou vydávány v tzv. přenesené působnosti a které v tzv. samostatné působnosti? 27. Co to je nález Ústavního soudu a co může stanovit? 28. Kde jsou zveřejňovány vnitrostátní právní akty a kde mezinárodní smlouvy? 29. Jak se utváří mezinárodní smlouva? Kým bývá mezinárodní smlouva tvořena? 30. Seznamte se s článkem 10 Ústavy ČR a podívejte se na podmínky, které musí být splněny, aby mezinárodní smlouva byla součástí českého právního řádu. 31. Rozlište klasickou mezinárodní organizaci a Evropskou unii. 32. Vysvětlete rozdíl mezi primárním a sekundárním právem EU. Uveďte prameny primárního práva EU a uveďte prameny sekundárního práva EU. 33. Kde jsou upraveny prameny sekundárního práva EU? Charakterizujte je. 34. Můžete se Vy dovolávat unijní normy – jinými slovy, plynou Vám z unijních norem práva a povinnosti? 35. Které orgány vykládají právo EU? Který orgán sjednocuje výklad EU? 36. Které orgány tvoří sekundární akty (návrh, schválení)?