Celestia-R1---OverlayTitleHD.png > > STRATEGIE PODPORY MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI JANA VESELÁKOVÁ KATEDRA MATEMATIKY Celestia-R1---OverlayContentHD.png Plastová čísla na hraní NÁSOBENÍ PŘIROZENÝCH ČÍSEL •násobení přirozených čísel - vyvození a podstata operace, pamětné a písemné násobení • •nejčastější problémy a možné reedukační postupy • Celestia-R1---OverlayContentHD.png •vyvozujeme na základě sčítání několika sobě rovných sčítanců • •vycházíme z dramatizace a z konkrétních situací, které jsou žákům blízké Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Např. Maminka dá každému ze svých čtyř dětí dva pomeranče. Kolik pomerančů maminka dá dětem celkem? • •odkaz - vyvození operace dělení • Celestia-R1---OverlayContentHD.png POJMY •činitel, činitel, součin Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Je násobení komutativní operace? • •Je násobení asociativní operace? Celestia-R1---OverlayContentHD.png 1. PAMĚTNÉ NÁSOBENÍ V OBORU NÁSOBILEK • Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Různé hrací kameny •Krabičky z bonboniér •Předměty (knoflíky, kuličky, vršky od PET lahví) •Čtvercová síť •Řady násobků čísel zapsaných na pruzích papíru •Házení dvěma kostkami •Stovková tabule •Házení míčem v kruhu • Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Kolíčkové tabulky Násobkové hvězdy Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Číselné hvězdy Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 Celestia-R1---OverlayContentHD.png Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Násobkové tabulky - pracovní list Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Obsah obrázku patro, osoba, interiér Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: www.montessorikurz.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Obsah obrázku text, veslovat, různé, linkovaný Popis se vygeneroval automaticky. Zdroj: www.eschovka.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Stovková tabulka Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Násobková tabulka Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Čtvercová síť odkaz - video - tabulka na násobení Montessori Zdroj: Pavlíčková, Interaktivní osnova z předmětu Didaktika matematiky 1 Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Obsah obrázku text, osoba, interiér Popis se vygeneroval automaticky. Zdroj: www.beskydskaskolicka.cz Montessori tabulka pro násobení Video: odkaz Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY •Barevná tabule pro násobení - šachovnice Video: odkaz Zdroj: www.mandala-montessori.eu Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Zdroj: www.ucsehrou.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png METODICKÁ ŘADA Barevné obvýukové objekty matematiky •nejprve násobení čísly 2, 3, 4, 5, potom 6, 7, 8, 9 • •později násobení čísly 1, 0, 10 Celestia-R1---OverlayContentHD.png 2. PAMĚTNÉ NÁSOBENÍ MIMO OBOR NÁSOBILEK •Problémy žáků při pamětném násobení •nechápou význam operace násobení přirozených čísel •zaměňují operaci násobení a zápis čísla •chybují při vyvození násobení, dominantní je pro ně jeden činitel •stále používají pouze řadu násobků a nejsou schopny naučit se spoje nezávisle na řadě násobků Celestia-R1---OverlayContentHD.png 2. PAMĚTNÉ NÁSOBENÍ MIMO OBOR NÁSOBILEK •některé násobky zaměňují •převažuje dominance některého čísla •zaměňují operace násobení a sčítání •nerozlišují mezi rozvojem čísla v desítkové soustavě a násobením • Celestia-R1---OverlayContentHD.png REEDUKAČNÍ POSTUPY •neustále se snažíme o to, aby žáci pochopili podstatu násobení •prvotní je vyvození operace násobení a její pochopení, teprve potom pamětné zvládnutí jednotlivých spojů •pamětné zvládnutí spojů násobení vždy opíráme o konkrétní představy (násobilku učíme v malých krocích, ale procvičujeme neustále) Celestia-R1---OverlayContentHD.png REEDUKAČNÍ POSTUPY •při vyvození vždy začínáme násobilkami čísel 2, 3, 4 atd. •využíváme praktických příkladů, které žáky zajímají •volíme vhodné didaktické hry Celestia-R1---OverlayContentHD.png 3. PÍSEMNÉ NÁSOBENÍ •násobení jednociferným • činitelem Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png REEDUKAČNÍ POSTUPY •přesvědčujeme se znovu o tom, zda žáci chápou význam operace násobení na praktických příkladech • •neustále (každodenně) opakujeme základní spoje násobení, avšak v malém počtu příkladů • • vypracování vhodných, velmi jemných řad příkladů na písemné násobení, zpočátku s menšími čísly Celestia-R1---OverlayContentHD.png REEDUKAČNÍ POSTUPY •užití tabulky násobků (avšak používáním tabulky násobků se většinou žáci násobilce nenaučí) • •provádět zkoušky správnosti používáním kalkulátorů (pokud umí čísla na displeji správně zobrazit) Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Různé hrací kameny •Perlový materiál: odkaz - video • • • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Různé hrací kameny •Banka •odkaz - video • •Známková hra •odkaz - video • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png LITERATURA •Blažková, R., Matoušková, K., & Vaňurová, M. (1992). Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. 2. část. Brno: PF MU. •Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., & Blažek, M. (2004). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. •Blažková. R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita. •Pavlíčková, L. (2020). Interaktivní osnova k předmětu Strategie podpory matematické gramotnosti. Brno. • Celestia-R1---OverlayContentHD.png Tmavé žárovky ve vzduchu a jedna jasně svítící •Děkuji za pozornost! • • •