Poruchy chování 2 - poradenství, diagnostika a intervence

Úvodní informace

Termíny výuky

Prezenční studium - čtvrtek 12.00-14.50, učebna 52, výuka nebude ve čtvrtek 27. 10. a také nebude v době praxe.

Kombinované a celoživotní studium – soboty 15. 10., 5.11. a 12.11., vždy 9.00-14.00, učebna 52    

Do výuky podle situace zavítají někteří kolegové z praxe či z katedry.

Exkurze pro prezenční studium

Podle aktuální situace během podzimu a zimy podnikneme jednu či dvě exkurze do dvou odlišně zaměřených organizací/zařízení/škol. Termíny domluvíme během prvních týdnů semestrů.

Orientační osnova kurzu

  • Pedagogické poradenství a intervence v případové práci v etopedii
  • Citová vazba a rizikové chování 
  • Trauma ve školní praxi a rizikové chování
  • Informovaná intervence – model podpory, posilování, provázení - Intervence 3P
  • Metody intervence individuální, skupinové/Formy intervence/Témata intervence
  • Inkluzivní trendy v institucionální výchově/Standardy ústavní výchovy/Kontext individuální intervence
  • Teoretické koncepty ve speciálně pedagogické intervenci
  • Sebereflexe etopeda jako součást profese

 

Ukončení předmětu

Předmět bude ukončen ústní zkouškou, podle situace osobně či online. O přesné podobě vás budu informovat na konci semestru. Zkouška by se měla blížit formě zkoušení u státních závěrečných zkoušek, vylosujete si okruh a o něm budete 10 -15 minut mluvit. Budete také prezentovat své porfolium. Před přihlášením na zkoušku je třeba mít v pořádku odevzdané úkoly a mít splněné podmínky pro úspěšné absolvování, podrobně níže.

Podmínky pro úspěšné absolvování

1.     aktivní účast ve výuce – fyzická přítomnost či připojení k online výuce s kamerou a mikrofonem, aktivní zapojení do skupinových aktivit a diskuze – promítá se do hodnocení a zpětné vazby na závěr předmětu, pro prezenční studenty*ky platí, že jsou možné dvě omluvené absence, docházku u kombinovaného a celoživotního studia nemohu vyžadovat jako povinnou zároveň je přítomnost a aktivita součástí hodnocení.

2.     odevzdání úkolů – pro prezenční studenty*ky platí všechny čtyři níže uvedené úkoly, pro kombinované a celoživotní studenty*ky platí pouze dva úkoly, a to úkoly dle zadání A a D.

A.     Esej – Institucionální výchova – poslechněte si tři podcasty o přímé zkušenosti mladých lidí se životem v/ odchodem z ústavní výchovy (můžete dohledat i další a aktuálnější) , dohledejte si další aktuální odborné zdroje, které popisují stav institucionální výchovy v posledních letech a napište svou reakci v podobě eseje – propojte fakta a své postoje, opřete se o praxi, o výzkumná zjištění, zahrňte i své postřehy a odborné názory, rozsah 1800-3600 znaků, odevzdání do Odevzdávárny/Esej, termín odevzdání: prezenční studium do 1.11. 2022 včetně, kombinované a CŽV do 1.12. 2022 včetně.

                         Odkazy na podcasty

·       Michal Ďorď (Radio Wave, Diagnóza F, 2017) -  https://www.mujrozhlas.cz/diagnoza-f/michal-dord-o-zkusenosti-s-ustavni-peci-do-sedmi-let-jsem-netusil-ze-ziju-v-jinem-svete

·       Klára Chábová (spolek Mimo domov)Olga Mistrová (Radiožurnál, Host Radiožurnálu, 2019) https://www.mujrozhlas.cz/host-radiozurnalu/na-cestu-dostanou-jen-hotovost-jak-vypada-zivot-deti-ktere-v-18-letech-opusti

·       Veronika Kašáková (Radio Wave, Diagnóza F, 2O21) - https://www.mujrozhlas.cz/diagnoza-f/mladi-z-beznych-rodin-maji-komu-zavolat-deti-z-decaku-ne-rika-modelka-ktera-vyrostla-v

 

B.     Vlastní podcast – sám/ sama nebo ve dvojicích natočte audiozáznam/podcast rozpravy či úvahy na vybrané téma, které by mělo postihovat jeden z okruhů ke SZZ z etopedi, dopředu téma promyslete a dejte vědět vyučující - rozsah asi 15 minut, ne méně a ne více jak 17 minut. Vaše myšlenky v podcastu budou založeny na přípravě z rešerše literatury, využijte alespoň různých 5 zdrojů, je dobré je například na začátku či na konci citovat. Můžete citovat teorie, je žádoucí uchopit téma po svém, ukázat svůj pohled, jak tomu rozumíte, můžete využít i zadání portfoliových úkolů k SZZ. Zvukový záznam nahrajte do 1.12.2022 včetně do Odevzdávárny/Náš podcast, kde si ho bude moci poslechnout každý student semináře, zároveň si zde budete moci stáhnout a poslechnout podcast kolegů pro napsání zpětné vazby.

 

C.     Zpětná vazba k podcastu  každý za sebe napíšete zpětnou vazba na podcast kolegů/kolegy (dopředu domluvíme kdo na který, abyste dostali ZV všichni). Vaším úkolem bude reagovat na provední podcastu ve více úrovních – forma a obsah, doporučuji se řídit tzv. SWOT analýzou, tj, popsat oblasti: SILNÉ, SLABÉ, PŘÍLEŽITOST, MOŽNÁ RIZIKA. Každý studující odevzdá za sebe do 4.1. 2023 včetně do Odevzdávárny/ZV k podcastu, rozsah bude 900-1800 znaků, v hlavičce nutno uvést na čí podcast reagujete.  V Odevzdávárně si bude moci potom přečíst každý student semináře, samozřejmě autor/autoři recenzovaného podcastu.

 

D.     Plán intervence – přečtěte si článek Downey, J.: Recommendations for Fostering Educational Resilience in the classroom a zpracujte konkrétní aktivitu intervence. Intervenci můžete aplikovat na prostředí školy, prostředí institucionální výchovy záleží na tom, kde budete vykonávat svou praxi během podzimu 2022.  Cíle intervence propojte alespoň do dvou oblastí (viz tabulky v textu). Formu intervence i metody zvolte podle sebe. Intervenci zpracujte do formy metodického průvodce aktivitou, tuto aktivitu se pokuste realizovat v průběhu vaší praxe.  Metodický materiál v rozsahu 1 až 2 strany (možno použít nákresy, obrázky apod.) + přílohy (pracovní listy apod.) odevzdejte do Odevzdávárny/Plán intervence do 4. 1. 2023 včetně, tištěnou verzi si založte do portfolia. Na plán intervence dostanete zpětnou vazbu ode mě během zkoušky, prezenční studenti*ky ještě od ostatních studujících během minikonference, která bud probíhat během posledního setkání v prosinci.  Držte se následujících oblastí a vypracujte písemně dle následující struktury:

1.     Úvodní seznámení s prostředím realizace intervence (kde,   jakém prostředí pro koho, anonymizovaný popis žáků, skupiny, proč zde)

2.     Hlavní a dílčí cíle intervence (konkrétně cíle, proč tyto cíle, pozor volte spíše cíle v rozsahu týdnů, musí korespondovat i s vaším působením v praxi, dodržte pravidlo SMART pro dobré a vhodné cíle, viz níže)

3.     Zvolené prostředky k naplnění cílů Intervence (jak dosáhnete cílů, jaké konkrétní aktivity budete dělat a proč)

4.     Časový rámec intervence (kdy a do kdy, v jaké části dne, pravidelně x jednorázově)

5.     Popis dílčích aktivit intervence, včetně možných dílčích cílů a výstupů (popis aktivit, co, kdo a proč)

6.     Metody hodnocení a evaluace intervence (jak jste zhodnotili s dětmi, jak s dospělými, jaké prostředky zpětné vazby použijete a proč, vaše hodnocení průběhu – co se povedlo, co ne, proč, jak to zapracovat a udělat příště)

7.     Možná úskalí interevence, návrh prohloubení a zlepšení intervence po realizaci ( úskalí před a po realizaci, co neopakovat a proč, jak dál prohloubit a pracovat s „rozjetým“ programem, doporučen pro ty, kteří by chtěli vaši aktivitu použít po vás)

Doplňující zadání pro prezenční studenty: realizovanou intervenci budete prezentovat formou posteru ve velikosti A2 po praxi v závěrečném setkání 15.12. 2022. Vaše prezentace bude mít 7 minut a oblasti budou odpovídat struktuře psaného dokumentu.

Odkaz na článek, o který se opřete a budete se jím inspirovat doporučenímí : Downey, J.A. (2010). Recommendations for Fostering Educational Resilience in the classroom https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.3200/PSFL.53.1.56-64?casa_token=AcCBh0cobksAAAAA:MXsJf3WZ7UYBa_0lHHIweamim9_Jgnv1yEbFDErDYmnTd6E4s5VBuldgdFvVkvSI1isSH5scbzCuTA) (pro stažení článků v plné verzi doporučuji hledat přes autentizované prostředí na https://ezdroje.muni.cz)

Stanovení cílů pomocí metody SMART

SMART je jednoduchý nástroj napomáhající definovat cíle. Tento nástroj se uplatňuje především v rámci strategického řízení a řízení projektů, ale je možné ho použít i pro všechny ostatní oblasti (osobní cíle, cíle oddělení/firmy, cíle procesů, apod.).

SMART je zkratka anglických termínů pro různé oblasti definice cíle:

·       S – Specific (specifický) - cíl musí být definován přesně. Čím přesněji je definován, tím snadněji se bude plnit a hlavně, předejde se možným nedorozuměním. Co je zřejmé pro jednoho, nemusí být vůbec zřejmé pro druhého.

·       M – Measurable (měřitelný) - splnění cíle musí být možné změřit. Měřením se rozumí posouzení, do jaké míry bylo cíle dosaženo. Parametry měření by mělo být možné změřit exaktně (rozměry, váha, množství, vlastnosti, apod.).

·       A – Accepted (akceptovaný) - cíl musí být akceptovaný odpovědnou osobou. Bez akceptace, přijetí cíle za své, se vždy najde něco „zajímavějšího“ na práci.

·       R – Realistic (reálný) - cíl musí být reálný. Musí být možné ho splnit v reálném čase, musí být k dispozici příslušné nástroje a znalosti, apod. Nemá cenu stanovovat nedosažitelné cíle.

·       T – Timed (časově ohraničený) - cíl musí mít daný termín. Pokud není stanoven termín, splnění se bude odkládat „až bude čas“, což nebude nikdy.

Formální náležitosti písmenných úkolů

·       Úkol uložte pod jménem PRIJMENI_JMENO_UČO_ ukol

(př. Linhartova_Vera_237204_esej) a nahrajte pod stejným názvem i do Odevzdávárny v IS. Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce.

·       Práce bude obsahovat úvodní část na samostatné úvodní stránce, podobně jako úvodní strana v bakalářské a diplomové práci – vaše jméno, příjmením, UČO, jméno předmětu a název zadaného úkolu pro snadnou orientaci, pak bude teprve následovat samotné vypracování. Formátování: písmo velikosti 12, font Calibri, řádkování 1,15, zarovnání do bloku, nadpisy max. písmo velikosti 12. Rozsah dle zadání výše.

·       Držte se odborného jazyka a aktuální terminologie. Pokud používáte jakékoliv materiály, držte se citační normy APA. (viz https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation).

·       Práce bez výše uvedených formálních náležitostí (např. chybí vaše jméno a příjmení, malý rozsah, bez uvedení případně použité literatury a zdrojů) nebude přijata.

Literatura

  • Daniel, Brigid, Wassell, Sally. (2002); Assessing and Promoting Resilience in Vulnerable
  • Harry Ayers, H., Clarke, D. A. M., & Murray, A. (2000). Perspectives on behaviour: a practical guide to effective interventions for teachers (2nd ed.). London: D. Fulton.
  • Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál.
  • Navrátil, Pavel (2010).  Reflexivita v posuzování životní situace klientek a klientů sociální práce 
  • Pacnerová, H., & Myšková, L. (Eds.). (2016). Kvalita péče o děti v ústavní výchově [Online]. Praha: NUV. Retrieved from http://www.nuv.cz/t/publikace-ustavka/kvalita-pece-o-deti-v-ustavni-vychove-sbornik-z-konference
  • Recknagel, Marion (2012) Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. Praha: Grada ŠTĚCHOVÁ, M., VEČERKA, K. (2014) Systémový přístup k prevenci kriminality mládeže. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci.
  • VOJTOVÁ, V. (2010) Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, ISBN 978-80-210-5159-1
  • VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182.  ISBN 80-86633-23-3
  • VOJTOVÁ, V., FUČÍK, P. (2012) Předcházení problémům v chování žáků. Dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání
  • VOJTOVÁ, V., ČERVENKA, K. et al. (2012) Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno: Masarykova univerzita.
  • Daniel, Brigid, Wassell, Sally. (2002); Assessing and Promoting Resilience in Vulnerable Children.

 

             Těším se na společný čas

       Věra Linhartová