Monitorování chování Hodnocení chování učitelem je běžný způsob, který se v současnosti ve školách užívá. Jeho účinnost je však omezená, často podněcuje pouze vnější motivaci a chování žáka ovlivňuje pouze dočasně, pokud ten se chce vyhnout špatnému hodnocení nebo popř. chce získat hodnocení dobré. Proto je lepší kombinovat hodnocení učitelem a hodnocení žákem. Hodnocení chování učitelem: 1) pozorování ve vyučování 2) strukturované hodnocení 1) Pozorování ve vyučování Je vhodné pro krátkodobé pozorování jako podklad pro rozhodnutí pedagoga o intervenčních postupech. Zahrnuje následující oblasti: 1.Pozornost Ø záměrná Ø interval pozornosti 2.Interakci Ø s učitelem Ø se spolužákem ve dvojici Ø se spolužáky ve skupině 2.1.Komunikaci: verbální, nonverbální Ø s učitelem Ø se spolužákem ve dvojici Ø se spolužáky ve skupině Ø před posluchači 4. Práceschopnost 5. Schopnost reagovat na pokyny učitele 6. Schopnost dodržovat pravidla Ø samostatná Ø ve skupině Ø při organizaci pracoviště, při realizaci zadaného úkolu 7. Reakci na hodnocení - pochvalu, pokárání, dobrou a špatnou známku 8. Významné aspekty ovlivňující chování 2) Strukturované hodnocení problému (Elliott, Place, 2002) Využívá se pro dlouhodobé hodnocení problému, nevšímá si pouze školního prostředí a chování žáka v něm, ale i rodinného prostředí, vztahů k vrstevníkům, životní historie žáka. Strukturované hodnocení 1. Základní témata · Jaké jsou základní problémy? Koho se týkají? Kdo se na nich podílí, proč? · Zjistit podrobnosti o problému – kdy vznikl, jak dlouho trvá, intenzita, okolnosti, následky · Postoje zainteresovaných osob – žáka samotného, jeho rodičů, učitelů, spolužáků 2. Historie vývoje · Událo se něco v životě žáka, co by mohlo mít vliv na jeho současný problém? 3. Školní výkon · Odpovídá jeho nadání? · Vztahy k učitelům · Vztahy k žákům – pozor na možnost šikany 4. Zájmy a volnočasové aktivity · Má nějaké zájmy · Zajímá se vůbec o něco · Jak tráví volný čas a s kým 5. Traumatizující události · Nestalo se něco v blízké minulosti, co by mohlo být příčinou nynějších problémů? 6. Vztahy v rodině · Nejlepší je pozorováním při rozhovoru · Kdo mluví především · Kdo má hlavní slovo · Kdo je autorita v rodině, pro žáka 7. Chování dítěte · Nálady · Vyrovnanost · Ve třídě, ve volnočasových aktivitách, o přestávkách, při cestě ze a do školy Hodnocení chování žákem Kdy? · Pro udržení pozornosti k danému problému · Pro zjištění pokroku · Pro podporu trpělivosti Důvody pro užívání tabulek a smluv · umožní žákovi zapamatovat si pravidla · v dítěti roste pocit úspěšnosti · povzbuzují sebedůvěru – vlastní ovlivňování · podporují vědomí úspěchu a vnitřní motivaci - vědomí vlastního já · motivují dítě i v případě, že je pokrok pomalejší · zvyšují důvěru mezi žákem a pedagogem · dávají možnost soustředit se na konkrétní kladné chování a postoje · pomáhají zlepšovat chování ve slabších dnech. · povzbuzují všechny účastníky procesu · učí žáky k zodpovědnosti · umožní žákovi okamžitou zpětnou kontrolu o tom, jaké výsledky dosahuje · smlouvy znázorňují, kam dítě pokročilo · poskytuje kontrolu i rodičům · motivují i pedagoga Pokyny k sestavení tabulek · vytvářet společně s dítětem · nepřeplňovat tabulku problematickými rysy chování · stručnost · srozumitelnost