Středisko výchovné péče zařízení preventivně výchovné péče Cesta rizikových dětí k dlouhodobým negativním následkům ( Walker, Severson, 2002, in Vojtová, 2008) Středisko výchovné péče (SVP) • odstranění či zmírnění již vzniklých PCH, eliminace prohlubování negativního dopadu PCH na sociální vztahy • intervence speciálního pedagoga – etopeda a psychologa • rozvoj osobnosti, sebepoznání, sociálního chování, náprava problémů v učení atd. • spolupráce se školou , spolupráce s rodinou • cílový klient • 3 – 26 let • děti a mládež v riziku či s projevy PCHE a negativními jevy v sociálním vývoji • jedincům propuštěným z ústavní výchovy (ÚV), ochranné výchovy (OV) SVP - formy činnosti • poradenské, speciálně pedagogické, psychoterapeutické, výchovné • konzultační pomoc všem, kdo se o problematiku PCH zajímají • metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť • podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH • přímá preventivně výchovná péče • forma ambulantní, stacionární, internátní (8týdenní pobyt) • forma individuální, skupinová • přímo práce s klientem ve středisku Ústavní a ochranná výchova Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy • diagnostický ústav • dětský domov • dětský domov se školou • výchovný ústav • děti/ mladiství s nařízenou ÚV nebo uloženou OV zpravidla ve věku od 3 do 18 let, popřípadě osobě do 19 let • poskytují péči i dětem, jimž bylo nařízeno předběžné opatření • zařízení může poskytovat ubytování a stravování zletilé nezaopatřené osobě po ukončení výkonu ÚV či OV, připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Diagnostický ústav pro děti a mládež ÚV a OV Dětský domov se školou ÚV Dětský domov ÚV Výchovný ústav ÚV a OV Školská zařízení pro ÚV a OV Ústavní výchova x Ochranná výchova • nařízena rozhodnutím soudu • určena pro nezletilé do 18 let s krátkodobým pobytem mimo rodinu nebo s nejasnou prognózou, anebo pro děti vyžadující speciální přístup pro určitý handicap • uskutečňuje se podle věku ve zdravotnických a školských zařízeních (kojenecké ústavy,dětské domovy, dětské domovy se školou pro děti po 3. roce života, diagnostické ústavy a výchovné ústavy) • u dětí 3 – 18 let věku (výjimečně do 19 let) základním předpokladem nařízení ÚV je vážné ohrožení nebo narušení výchovy dítěte • uložena soudem, spáchá-li dítě mezi 12. – 15. rokem věku čin, za který lze dle trestního zákona uložit výjimečný trest • uložena v trestním řízení mladistvému mezi 15. – 18. rokem tehdy, jestliže ochranná výchova podle rozhodnutí soudu splní svůj účel lépe než uložení trestu odnětí svobody • uskutečňuje se ve školských zařízeních ( dětské domovy se školou a výchovné ústavy, u dětí 15 – 18 let věku (výjimečně od 12 let) • základním předpokladem uložení OV je protispolečenský čin dítěte nebo mladistvého, který naplňuje skutkovou podstatu trestného činu Schéma systému poskytované péče ohroženým dětem (podle DDÚ Hradec Králové) Diagnostický ústav (DÚ) • děti a mládež s nařízenou ÚV nebo OV, nařízeným předběžným opatřením nebo na žádost rodičů či jejich zákonných zástupců ( důvodem poruchy chování) • délka pobytu zpravidla 8 týdnů - diagnostická a zdravotní šetření, probíhá vzdělávání, terapeutická činnost, výchovná sociální a organizační zajištění, která vedou k umístění dítěte do zařízení pro výkon ÚV a OV v územním obvodu diagnostického ústavu úkoly § diagnostické § vzdělávací § terapeutické § výchovné a sociální § organizační § koordinační Dětský domov (DD) • zajišťuje péči dětem s nařízenou ústavní výchovou , které nemají závažné poruchy chování ve věku od 3 do 18 let ( do 26 let) • děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči • základní organizační jednotka - rodinná skupina – 6-8 dětí, 2-6 skupin • děti navštěvují školy mimo DD podle věku Dětský domov se školou (DDŠ) • děti/mladiství s nařízenou ústavní výchovou, výjimečně s uloženou ochrannou výchovou • umísťovány děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky • nemůže-li se po ukončení povinné školní docházky pro svoje závažné poruchy chování dítě vzdělávat ve SŠ mimo zařízení nebo nepracuje je přeřazeno do VÚ • základní organizační jednotka - rodinná skupina – 5-8 dětí, 2 -6 skupin • ve škole třídy s max. počtem 8 dětí • vzdělávání podle programu základní školy, základní školy praktické, základní školy speciální • žáci jsou zařazováni do tříd podle ročníků • podle podmínek (počet dětí v jednotlivých třídách) je možné, aby bylo v jedné třídě zařazeno více ročníků Výchovný ústav (VÚ) • mladiství starší 15 let se závažnými poruchami chování, u kt. byla nařízena ÚV a uložena OV • dítě starší 12 let, má-li uloženou OV a jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno DDŠ • plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální • základní organizační jednotka - výchovná skupina – 5-8dětí; 2-6 skupin • ve škole při zařízení třídy s max.počtem 8 dětí • je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání - nejčastěji se zřizuje § Praktická škola § Odborné učiliště § SOU • pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání může být zřízena pracovně- výchovná skupina Legislativa • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních - novela Zákon č. 383/2005 Sb. • Vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se stanoví podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních • Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance • Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení • Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví • Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2009-2012 • Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení Literatura a zdroje • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010 • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido – edice pedagogické literatury, 2008 • RIEF S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole : praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha : Portál, 2010 • KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011