Krizová intervence

Úvodní informace

Termíny výuky 

Prezenční studium -  úterý 13.00-15.50, učebna 52, výuka neprobíhá 25.10. a v době praxí

Kombinované studium - sobota 22.10., 19.11. a 10.12. vždy od 9.00 do 14.00, učebna 60

Celoživotní studium  - sobota 22.10. a 19.11 vždy od 9.00 do 14.00, učebna 60, dobrovolně je možné přijít i se studenty kombinovaného studia v sobotu 10.12.2022.

Orientační přehled témat

1.     Vymezení KI a TKI dle zákona o soc. službách.

2.     Definice krize, vznik a rozvoj krizových situací, fáze krize, symptomy krize, odhad závažnosti krize, typy krizí.

3.     Druhy pomoci v krizových situacích, principy a fáze krizové intervence.

4.     Techniky vedení rozhovoru, navazování a ukončování kontaktu.

5.     Verbální a neverbální komunikace, rozdíly při vedení KI tváří v tvář a TKI.

6.     Práce s emocemi v KI, využití práce s tělem v KI.

7.     Práce s emocemi v kontaktu s klientem – pláč, agrese, panika.

8.     Krizová intervence u dětí a dospívajících.

9.     Rodinné a generační krize, krize partnerských vztahů - práce s rodinou v KI, vývojové krize.

10.  Trauma, oběti trestných činů, domácí násilí, pronásledování, syndrom CAN.

11.  Práce se suicidálním klientem, problematika truchlení a umírání.

12.  Etické a teologické otázky v KI. Sociálně právní otázky.

13.  Prevence vyhoření, psychohygiena, supervize, intervize.


Literatura

povinná literatura

VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 543 s. ISBN 9788026202127.  

BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015. 166 stran. ISBN 9788026208112.

doporučená literatura

BAŠTECKÁ, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 317 s. ISBN 9788024741956.  

KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 147 s. ISBN 807178429X.  

Výukové metody

V kurzu jsou využívány kombinace teoretických a praktických bloků. Témata a jednotlivé techniky jsou přizpůsobeny aktuálním požadavkům studentů dle jejich zaměření. Během výuky jsou zohledněny zkušenosti studentů z praxe a jejich očekávání.

Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu

1.     aktivní účast ve výuce – fyzická přítomnost či připojení k online výuce s kamerou a mikrofonem, aktivní zapojení do skupinových aktivit a diskuze – promítá se do hodnocení a zpětné vazby na závěr předmětu, pro prezenční studenty*ky platí, že jsou možné dvě omluvené absence. 

A)   aktivní zapojení do praktického nácviku a praktické individuální i skupinové práce –  nezbytná součast předmětu, na kterou je kladen důraz

B)   odevzdání úkolů do příslušných odevzdáváren ve studijních materiálech – oba úkoly do 4.1.2023 včetně, zadání níže.

 

1.     úkol - sebereflexe

Zamyslete se nad svými způsoby, strategiemi při komunikace s lidmi v dramatických a krizových situacích a nad svými zkušenostmi se sebou nejen v náročných situacích v minulosti, nyní i do budoucna. Sebereflexi sepište podle osnovy uvedené níže, rozsah bude přibližně 1 až 2 normostrany (1800 až 3600 znaků), držte se oblastí a otázek :

 

I.               Co dělám teď

Co mi pomáhá při rozhovoru s lidmi v krizi (kamarády, blízkými, klienty, cizími lidmi)? 

Co dělám přirozeně? V dramatických rozhovorech, pod tlakem?

 Co se mi osvědčilo v komunikaci s lidmi v krizi, v dramatické situaci?

Co se mi nedaří? 

Co bych chtěla změnit a dělat jinak?

II.             Moje reakce na emoce

Jak reaguji na pláč?

Jak reaguji na vztek, křik a agresi? 

 

III.           Můj vývoj 

Jak se změnil a mění během mého života můj způsob komunikace s lidmi v krizi, v osobním i profesním životě? 

IV.            Práce na sobě

Jak na sobě pracuji, resp. na svých komunikačních dovednostech?

Jak jsem na tom s asertivním jednáním?

Jsem solitér nebo týmový hráč – jak se o projevuje a jak to dělám?

Jak to mám se soucitem a empatií k druhým lidem? Jaký je v tom pro mě rozdíl? 

 

2.     úkol – analýza modelové situace

Ve dvojicích či trojicích uskutečněte modelový rozhovor na libovolné téma z vlastní praxe, ( děti, dospívající, rodinná problematika), vyberte modelový příklad, se kterým se sami setkáváte (např. žák za vámi ve škole přichází s nějakým problémem, rodič se vámi potřebuje něco probrat a zažívá při tom intenzivní emoce), nejde nám o vyřešení, ale o cílenou práci na svém osobním stylu vedení hovorů, nejen krizových, stačí hovor rozehrát a vyzkoušet si se zpětně podívat co a jak se dělo,  rozsah bude cca 20 minut, hovor může probíhat online např. přes Zoom či Teams. Z rozhovoru pořiďte zvukový záznam a společně s vypracovanou analýzou odevzdejte do odevzdávárny. Stačí když bude mít vždy dvojice (trojice) jeden rozhovor a všichni budou analyzovat ten samý každý za sebe. 

       Osnova analýzy:

1.      Co se v rozhovoru děje? Jak byste stručně hovor popsal*a?  O jaké jde podle vás téma? Jaké je téma přinášeno a je nějaké téma skryto?

2.     Jaké můžeme slyšet emoce? Co se asi děje s klientem*klientkou? Co se děje s interventem*kou? Co cítíte při poslechu vy?

3.     Jakou má rozhovor strukturu? Jaké můžeme vidět fáze rozhovoru?

4.     Jaké techniky vedení rozhovoru intervent* ka používá?

5.     Jaké momenty v rozhovoru vám přijdou klíčové? Co byste udělal*a jinak a co naopak stejně jako intervent*ka

 

Formální náležitosti úkolů

·       Prosím berte v potaz zadání, podmínky a datum odevzdání. Na později odevzdané úkoly nebudu brát zřetel. Dopředu Vás tedy prosím, abyste si nejen tuto podmínku pohlídali. Po uplynutí termínu nebudu reagovat na e-maily ohledně nesplněných podmínek.

·       Úkol uložte pod jménem úkolu následujícím způsobem : PRIJMENI_JMENO_UČO_sebereflexe (př. Linhartova_Vera_237204_sebereflexe) a nahrajte pod stejným názvem i do Odevzdávárny v IS Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce.

·       Práce bude obsahovat úvodní hlavičku - jméno, příjmením, UČO, jméno předmětu a zadaného úkolu pro snadnou orientaci, pak bude teprve následovat samotné vypracování. Práce bude mít rozsah mezi 1800 a 3600 znaky včetně mezer (toto si prosím hlídejte taktéž důsledně, nebude možnost si úkol opravit). Formátování: písmo velikosti 12, font Calibri, řádkování 1,15, zarovnání do bloku, nadpisy max. písmo velikosti 12.

·       I když jde  o sebezkušenostní sebereflexi, držte se i zde určité úrovně a odborného jazyka. Pokud byste náhodou používali jakékoliv materiály, držte se citační normy APA. (více na https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/pages/view/citation).

·       Práce bez výše uvedených formálních náležitostí (např. chybí vaše jméno a příjmení, malý rozsah, bez uvedení případně použité literatury a zdrojů) nebude přijata.

 

             Těším se na společnou práci a zajímavé setkání 

                                                                                                           Věra Linhartová