INTERVENCE KRIZOVÁ INTERVENCE DLE LEGISLATIVY krizová pomoc vzniká po l.sv. válce - Evropa, po 2.sv. USA (prevence sebevražd, pomoc veteránům) 40. a 50. léta první linky důvěry, u nás 60.1éta od r. 2007 - zákon o sociálních službách č. 108/2006 sb. - vymezuje telefonickou krizovou intervenci a krizovou pomoc jako sociální službu krizová centra (různá cílová skupina, zřizovatel, provoz např. ambulantní x lůžkové) inspirace: pro svou cílovou skupinu, ale siřeji si sepište krizové kontakty - můžete dávat K i blízkým KRIZE PRINCIPY KI • krize - v psychosociální oblasti jako důsledek střetu s překážkou, kterou nejsme schopni vlastními silami a běžnými strategiemi zvládnout v přijatelném čase • situace, kt. způsobuje změnu v navyklém způsobu života a vyvolává stav nerovnováhy x krize jako příležitost pro změnu - ztráta i zisk, výzva „Kdy jindy než teď?" - spouštěče - ztráta, změna, volba - projevy v somatických, psychických i sociálních symptomech - řešení záleží na individuálních adaptačních schopnostech a coping strategiích (jaké máte/znáte?) PRŮBĚH KRIZE • akutní stav do 72 hodin • ztráta psychické rovnováhy - je-li do 4 až 6 týdnů zvládnut, je to signál, že K nalezl nové vyrovnávající strategie • krizové stavy mohou samy odeznít, chronifikovat či vyvolat poruchu nebo nemoc • krize jako proces - fáze a stádia (trvají hodiny až dny] - Caplanův model krize 1. Pocit ohrožení - napětí, úzkost, snaha používat naučené mechanismy (trvá krátce, vteřiny] 2. Plné uvědomění nepohody, zranitelnosti a neschopnosti zvládnout situaci, ztráta kontroly - metoda náhodných pokusů (trvá hodiny až dny] (řešení nebo do 3.fáze] 3. Selhání, neschopnost řešení nastalé situace, snaha o inovaci metod řešení - největší ochota a přístupnost pro pomoc z vnějšku - čas pro KI - vyhledání odborné pomoci (hodiny až dny] (lze dostat stav na „předkrizovou" úroveň] 4. Závažný stav psychického ohrožení, celková dezorganizace a dekompenzace - chybí síla zvládnout i vyhledat pomoc - nezbytná odborná pomoc - nutnost aktivity blízkých (dny až týdny] Sch. Projevit emoce Sch. ^ntaktu s lastními Dtřebami Sch. Kontaktu s vlastním tělem PŘIROZENÉ MECHANISMY ZVLÁDÁNÍ ZATEZE Typologie krizí dle Baidwina Krize situační problematická situace, budí dojem neodkladnosti, ztráta a její hrozba (rozchod), změna a její anticipace (rozvod, stěhování, vyhazov v práci), volba (dva partneři) KI: osvětlení spouštěčů, služby a podpora Krize tranzitorní z očekávaných životních změn, překážky dané vývojovými nároky -předvídatelný proces růstu a vývoje (jedinec i rodina) (puberta, odchod dětí/rodičů, důchod) KI: projít úskalí změn, prozkoumání a porozumění - jaký mají význam Kríze pramenící z náhlého traumatizujícího stresu spouštěčem mocný, vnější neočekávaný stresor, není kontrola, zdrcení, ochromení (náhlá smrt, katastrofa, znásilnění) KI: poskytnutí mobilizace a podpory, bezpečný rámec pro emoční prožívání a autentické vyjádření (vztek, smutek, bezmoc), hledání nových metod vyrovnání se se změnami, kt. Jsou důsledkem Krize zrání vývojové - vyplývají z psychodynamiky jedince - pramení z neúčinných pokusů řešit mezilidské situace, dosáhnout citové zralosti, nedořešené a nedokončené vývojové otázky (závislost, boj o moc, hodnotové konflikty, intimita, sexuální identita - např. zneužívání), objevují se opakované vzorce obtíží ve vztazích KI: přijmout krizi jako vývojovou výzvu a porozumět jí, rozvíjet vyrovnávací strategie k řešení vývojového konfliktu (pokračování PST) Kríze pramenící z psychopatologie kontinuum předchozí kríze zrání - poklad v nedořešených nebo provizorně řešených vývojových otázkách - spouštěč neřešené vnitřní otázky, kt. oživují událostmi v rámci vztahového kontextu-předchozí patologie může krizi předurčovat nebo ztěžovat její řešení (hraniční osobnost, závažné neurózy, závislosti) KI: reakce na aktuální problém, řešení současného stavu rozvíjením dovednosti a kompetence K s cílem stabilizovat co nejvyšší úroveň jeho fungování, zapojujeme rodinný systém, po odeznění akutní k další dlouhodobá péče Kríze spojené s tzv. psychiatrickými neodkladnostmi akutní stavy (může i nemusí provázet duševní onemocnění), zhoršuje se celkové fungování, K. nejsou zodpovědní za své chování (akutní psychózy, intoxikace, suicidiální ch., agrese) KI: velmi obtížná, K schopen poskytnout omezené informace, služba musí být poskytnuta urgentně, rychlá a účinná stabilizace a redukce nebezpečí pro K i okolí, rychlý zásah v situacích ohrožující život KRIZOVÁ INTERVENCE Algoritmy, strategie, selektivně užívané při práci s lidmi, kt. nejsou nemocní x ocitli se v krizi - mají umožnit okamžité a efektivní zacházení s akutními reakcemi Principy a znaky KI • Včasná, krátkodobá, časově ohraničená, časově flexibilní (průměrný hovor TKI15 až 20 minut) Snadno dosažitelná a kontinuální Uvědomění si možností limitů, důležitá je aktivita K • Aktivní, direktivní přístup - strukturovanost, vedení Zaměření na abreakci emocí - volný průběh, podpora, ohraničení • Zaměření na vznik současné situace Účelné řešení aktuálního problému „tady a teď Podpora sebejistoty K Zaměření na krátkodobé plány - krokování Zaměření na systém Prevence zhoršování situace navázání kontaktu akceptace všech projevů k, ventilace emocí - prostor pro pláč, hněv, panika -snížení úzkosti, uzemňování k, mlčení -otázky uzavřené ano x ne, prostor pro ticho, legitimizace, okamžitá redukce ohrožení -zdraví a život, volání IZS (např. otrava paralelně s kontaktem s k voláme 155), první psychická pomoc -stabilizace - zvládnutí šoku a zajištění psychosociálních potřeb - 5T (ticho,teplo, tekutinytišení bolesti, transport), informace, kontakt s blízkými zakázka jakou pomoc od nás očekává, co potřebuje, proč přichází - ne vždy jasná formulace - my aktivně zjišťujeme, mapujeme, než budeme hledat řešení, někdy testovací, menší téma - komu se svěřuje, dá se?, vyjadřujeme podporu, oceňujeme, vyjadřujeme zájem, aktivně se ptáme - i na skrytou zakázku mapování, orientace k krizové situaci mapujeme -nenecháme se stáhnout „hledáním a nabízením řešení" - co krizi spustilo, udržuje, co už zkusil k za řešení, vypovídání, sdílení, vyhýbáme se unáhlenému doporučení hledání řešení, intervencí zaměřujeme se na krátkodobé plány, malé úkoly, je tolik, kolik k zvládne - „rozkrokovať, možno napsat, detailně rozpracováváme možné cesty řešení - k vybírá posilujeme emoční prožívání, nabízíme podporu, důležité předání informací, edukace, evnt. předání do další služby,rozpracování další podpůrné sítě, možnosti další péče zaver podtrhnout doporučení, společná dohoda, co se bud dít dál, jak je na konci rozhovoru PROCES A FAZE KI OTÁZKY PRO KI Čím ta krizová situace začala? Co spustilo a jak dlouho trvá? Už jste v minulosti zažil něco podobného? Co vám tenkrát pomohlo? V čem je to dnes jiné? Co vám obvykle pomáhá v těžkých životních situacích? Kdo je všechno v krizi? Koho se všeho týká? V situaci, kde je více zátěžových věcí: pojďme vybrat, co je nyní nejaktuálnější, nejtěžší, co nejdříve potřebuje vyřešit. Co už jste s tou situací zkusil dělat, jakou to mělo odezvu? Kdo všechno o vaši situaci ví? Jaké jsou reakce nejbližšího okolí? Kdo vám pomáhá? Ptáme se po tělesných, psychických, sociálních změnách v krizovém prožívání se zaměřením na poslední hodiny, dny a týdny: máte nějaké tělesné potíže? Jak spíte? Kdy jste pil a jedl naposledy? Jak se soustředíte? Už jste se obrátil na nějakou odbornou pomoc? Jak to celé prožíváte? Co cítíte, když o tom mluvíte? Pláčete, zlobíte se...? Co byste si přál, aby se ve vaší situaci stalo? Co vám pomáhá tu situaci vydržet? Naopak, co vám v té situaci brání věci změnit? Vnímáte v té situaci nějaký pozitivní přínos? Naopak, co s tou situací ztrácíte? Co by se mohlo stát nejhoršího? byt dobrým posluchačem je základ aktivní naslouchání u TKI kompenzace absence neverbální roviny - verbálně reflektovat a projevovat empatii - hmmm, aha, ano.. soustředěné naslouchání (tady a teď) nespěchat, využít pomlky a pauzy Nereagovat unáhleně, nedávat hned řešení, připravit si odpověď (než vám odpovím, potřebuji ještě vědět) Verbálně i neverbálně dávat najevo, že rozumím - opakovat, parafrázovat, rekapitulovat - „ Říkáte, že..., Jestli tomu dobře rozumím Pokusím se shrnout, co jste říkala... Nekritizovat, raději klást otázky Instrukce rozčlenit - jednoduché věty, ověřit pochopení, zopakovat Reflektovat tělesné změny, které na K vidím - vidím, že těžce dýcháte..., Teď jste zbledla v obličeji... TECHNIKY VEDENÍ KONTAKTU S KLIENTEM VKI Rozdíl mezi osobním setkáním (face to face) a rozhovoru po telefonu a přes jiná média Neverbální složky hovoru - empatie, aktivní naslouchání, hlas (barva, intonace, výslovnost dikce), tempo řeči a slovník Přizpůsobení se tempu K, „usedět" emoce a podpořit k vlastní cestě řešení TECHNIKY VEDENÍ KONTAKTU S KLIENTEM VKI PROVÁZENÍ 1 VEDENÍ REFLEXE REKAPITULACE ■ PARAFRÁZE ■ SHRNUTÍ I ZHODNOCUJÍCÍ « KOTVENÍ H FORMULACE A OCENĚNÍ • přednost má cvičená intuice • určitý ukazatel kvality vedení KI PROVÁZENÍ • Důležitá dovednost empaticky naslouchat - navázání kontaktu, tempo řeči, soulad, intonace, zachycení emocí K • Jít s K - podobný jazyk, jeho slova • Neverbální úroveň - dýchání, tělo VEDENI • vedeme - malý krok před k • poukazujeme na možnosti řešení • pracovník je držitelem problému • vedeme formou otázek, doptávání se., formulace, které rozvíjí dialog ZRCADLENÍ • Napodobování slovního i mimoslovního chování K • Smyslem dát najevo, že chápeme pocity K o s rekapitulace • Vlastními slovy vyjadřujeme to ,co nám K říká - myšlenky, fakta, pocity • K může doplnit, rozvíjet dál • Pro K jistota, že nasloucháme • Pro pracovníka záchytný bod, křižovatka - vhodné použít, když • K mluví hodně dlouho • Příběh je složitý • Objevuje se mnoho témat • Pracovník si potřebuje ujasnit, upřesnit souvislosti v příběhu • Na konci rozhovoru PARAFRÁZE • dáváme zpětnou vazbu, co jsme slyšeli • nabízíme pohled z jiného pohledu • strategický krok - pracovník převypráví obsah a dodá své myšlenky posune hovor dál - nabídnutí cest, jak se zbavit trápení -např. zkušenost lidí v podobné situaci - rozšíření pohledu SHRNUTI • Shrnutí delšího úseku, slouží mimo jiné, aby se ani K ani P v hovoru neztratili • Otevírá prostor k dalšímu hledání cest a řešení • Účelem je • Dát dohromady důležité myšlenky a fakta • Položit základ pro další diskuzi • Zhodnotit dosažený pokrok • Doporučuje se po • Delším časovém úseku • Při více tématech • Při překotném či nesrozumitelném hovoru • V závěru pro shrnutí celého hovoru s nabídkou řešení, ke kterému se K přiklání • U hovorů, kdy je P přesvědčen, že K rozumí, co by mu pomohlo zbavit se trápení a díky shrnutí je možné nabídnout pomoc s ukončením KOTVENI • Zpevňování některých odpovědí K, zatímco jiné necháváme vyhasnout - selekce produktivních nápadů K • Pomáhá snižovat pravděpodobnost nekontrolovaného zhoršení • Používáme slůvka - aha, hmm, opakujeme části odpovědí K, případně se vědomě vracíme - pozitivní kotvení • Opatrně na negativní kotvení - "chrlící K" - zpevňujeme chování -hrozí zahlcení • upevňování, co funguje - cílené otázky na „kotvy", pomáháme si uvědomit, můžeme i nabízet (" říkala jste, že bratr se vás ptal, jak se máte) • Face to face - kotvení přes tělo - tělesné prožívání • Zachycení potřeb, zklidnění - dýchání, vnímání pracovníka, místnosti zhodnocující formulace a ocenění • Cílem dát najevo, že K sdělení má váhu, je podstatné • Ocenění K patří k důležitým dovednostem • Součástí každého hovoru - min ocenění za zavolání, vyhledání služby, chce řešit situaci, udělal první krok, snaží se změnit svůj život... • Upřímné, důležitá naše autentičnost - vnitřní přesvědčení pracovníka • Do ocenění patří • Vyjádření úcty • Vyjádření radosti z toho, co se K podařilo dosáhnout, zvládnout • Pojmenování a podpora toho, co se K podařilo změnit vlastním úsilím, zároveň s předpokladem, že to P vnímá jako pozitivní • Výslovná pochvala, obdiv • smutek a pláč • strach a úzkost - někdy doprovází mlčení • panická úzkost • hněv a vztek, někdy doprovází agrese • lidé v zátěžových situacích prožívají silné emoce - naše role umět adekvátně reagovat přijmout je a unést, podpořit, nebát se pojmenovat, dát jim prostor a EMOCEV Kl • ventilace emocí snižuje napětí, uvolňuje a dává prostor řešení pomoci ventilovat • emoce na počátku, ale i v průběhu, možné opakovaní • průběh emocí - křivka REAKCE AUTONOMNÍHO NERVOVÉHO SYSTÉMU A TĚIA NA OHROŽENÍ ZMRZNUTÍ rhrtxKrru t Ha m odpojeni ^^^^^ stud znecitlivení vypnutí stísněnost beznaděj setrem energii ď PASIVNÍ příprava na smrt bezmoc / OBRANNE REAKCE \ uvězněni ÚTĚK /ÚTOK p«v Ě zuřivost Ě hněv M podráždění oba V neklid A AKTTVNI \ MMCYMit rrai wutvn tntta tu0má ii if >liWM)'l ■Vinu t i i! SMUTEK A PLÁČ Pláč umožňuje vyjádřit psy i fyz bolest, zármutek i štěstí - odplavení napětí Pláč nestopujeme - přijímáme, vyjadřujeme podporu - odplavení, ventilaci (Tady můžete plakat...) Kl Reagovat na pláč- vidím, slyším, že pláčete, jsem tady s Vámi Dát prostor a svolení pro pláč - můžete plakat, někdy to tak je, že se musíme plakat, máme čas vyplačte se Zpočátku dávat uzavřené otázky, k se těžko mluví Pláč přijmout a podpořit Zrcadlit Přizpůsobit tempo a hlas K Reflektovat, jak se pláč mění - vidím, že jste se rozplakala ještě víc Nechat K mluvit, pokud už se trochu zklidnil Ptát se, co se stalo - Co vás rozplakalo? Pláč je možno nabízet jako ventil napětí Nabídnout kapesník, vodu, kontakt tělesný Patologický pláč, účelový pláč - vést k racionalitě STRACH A MLČEN' řada důvodů - na počátku jiný význam než v průběhu - stud, tajemství, jak začít, potlačovaný pláč, silné emoce, nebezpečí - okolí i pracovník, testování, osamělost Kl • Čtení neverbálních signálů, popis a doptávání-vidím/slyším, že těžce dýcháte, jiné lidi okolo vás... • Zrcadlení, technika ozvěny - zopakování, co slyšíme • Dát prostor a čas - můžeme mlčet, někdy může být těžké začít • Podpora, pobídka k hovoru • Přizpůsobit tempo a hlas k - vlastní vnímání času • Oddělení k tempa od našeho - nenechat se strhnout • Uvědomění, že se k může v mlčení cítit dobře a bezpečně • Uzavřené otázky - stalo se dnes něco? Týká se to ještě někoho? • Orientace v situaci-jste zraněná • U TKI žádost o signál a vysvětlení, pokud pracovník nic neslyší - zkuste zakašlat, ať vím, že se slyšíme • Od uzavřených otázek k otevřeným • Ohraničit čas a informovat o čase - už jsme spolu 15 minut, máme na sebe ještě pár minut, poté budu muset zavěsit/ukončit konzultaci, můžeme se domluvit na jindy až se budete cítit ÚZKOST A PANIKA V Kl Kl Příznaky - bušení srdce, bolest na hrudi, pocit dušení, závrať, pocity neskutečna, strach z umírání, s. Ze ztráty kontroly, s. Ze zešílení, vyhýbavé chování, snaha utéct ze situace, s. Z další ataky - trvá několik minut i déle • Trojúhelník (emoce, myšlení, aktivita) - zúžení pouze k jednomu vrcholu • "vbourat se" ke K - pevný silný hlas • Jít kus cesty s k a pak zásah - „jsem tu s vámi, už bude dobře slyšíte mě?" • Direktivní vedení - teď budu mluvit já, poslouchejte mě • Zjistit aktuální stav (kdo, kde, jak, co ses stalo), eliminace ohrožení života a zdraví • Přístup z boku ( viditelnost), krátké hlasité povely • Usadit i sebe, nejlépe opřít - společně zklidnit dýchání • Tělo - držet, oční kontakt • Po zklidnění prostor pro emoce - často do pláče V kontaktu s tělem (se sebou, s klientem) Provázanost -tělo - emoce - myšlenky • Jak pracujeme se svým tělem - kotvení, zklidnění sebe • Jak kotvit klienta? Práce s dechem, uvědomění těla (smysly pohromadě) Relaxace (řízené), autogenní trénink • Cvičení, fyzická aktivita Dlouhodobá práce se sebou, doporučení pro klienty VZTEK, HNĚVÁ AGRESE • psychomotorické - neklid, pohyb, nervozita, zvýšená gestikulace, přešlapávání, podupávání x stažené tělo, strnulost • mimika - stažená tvář, vyhýbaní se očnímu kontaktu, sklený výraz • řeč - zvýšená hlasitost, tempo, výhružky, nadávky • pohyb v prostoru - nerespektování osobní zóny, odmítá se posadit • celkový vzhled - celková zanedbanost, nebezpečný předmět • Základní přístupy • Dynamický - energie agrese, zrcadlení, hlasitý pevný hlas, jasné hranice, direktivní přístup, postupné zklidňování -méně funguje i K, kde je narušen kontakt s realitou - intoxikace, psychotické projevy • Zklidňující - pevný, klidný hlas, vyrovnanost, pomalejší tempo než K, ustát provokaci, dát prostor pro ventilaci, vyjednávání, diskuze Kl dát prostor pro verbalizaci agrese, vymluvení Respekt k o osobnímu prostoru K, udržovat bezpečnou vzdálenost pro sebe Snaha posadit, při odmítnutí kopírování chování (stát - zůstat stát) Zdvořilý, profesionální a pevný přístup, vyjádřit pochopení x udržení neutrality, ! K vycítí strach a svou převahu Po ventilaci více strukturovat rozhovor - ptáme se na zakázku, vymezit možnosti konzultace Nezlehčovat situaci, nelhat a neslibovat, jednoznačně a srozumitelně Používat jméno a udržovat oční kontakt Na hrubost a vulgarity odpovídat rázně a pevně Redukce dalších rušivých faktorů V případě extrémně emotivního projevu přerušit konzultaci a domluvit jiný termín - direktivní ukončení Požádat o spolupráci, upozornit na důsledky chování Ohrožuje-li bezprostředně sebe či okolí - předně vlastní bezpečí a dalších K, pomoc kolegů a dalších osob - PČR, RZ BEZPEČNOST PRACOVNÍKŮ vždy na prvním místě zásady • prostor pracoviště a konzultovny • týmová spolupráce - př. v IC prvokontakt ve dvou • metodika bezpečnosti práce • spolupráce a kontakty - PČR , ochranka • realistický odhad událostí - naše limity • pohled psychiatra - dle závažnosti či diagnózy, možnost nedobrovolné hospitalizace ukončení hovoru TKI, Kl shrnutí, rekapitulace, shrnutí kroků připomenutí času reflexe točení v kruhu psychohygiena limit - jedno téma, do 10 min - informované zavěšení, ukončení PARTNERSTVÍ, MANŽELSTVÍ Kl Spouštěče krize - př..... Životní cyklus a krizové momenty - dobré se vzdělat ve vývojové psy a vývoji rod Rozlišení akutní x chronické - jiné služby př. MRP Práce s emocemi Co bylo spouštěčem volání, jak dlouho krize trvá Nedělat unáhlená rozhodnutí, proces, který potřebuje čas - dopřát k Spolehnout se na to ,co funguje a nespravovat, co není rozbité Minimalizace škod, ochrana nezletilých dětí Hledání více cest a promýšlet jejich důsledky- horizont měsíců Hledání kompromisů - komu to prospěje Práce s hranicemi a časováním /co a jak dlouho může vydržet, zvládnout?) Škála scénářů - ideál - katastrofa Jasně vymezená pravidla fungování i s postupy při překročení pravidel Řešení na zkoušku s jasnými postupy (rozstěhování - hodnocení) Co nejvíce omezit vliv rolí rodičů a partnerů RODIČOVSKÁ TÉMATIKA • Akutní témata, ale opakované situace • Hledají porozumění, přijetí - ověření - postupuji dobře, jsem dobrý rodič • Cílem orientace, připomenutí rodičovské role, hranic a vazeb v rodině - pozor na vývojové hledisko, životní etapa i rodina jako celek - rodič x dítě Kl • Práce s emocemi • Co bylo spouštěčem volání, jak dlouho krize trvá • Nedělat unáhlená rozhodnutí, proces, který potřebuje čas - dopřát k • Spolehnout se na to ,co funguje a nespravovat, co není rozbité • Minimalizace škod, ochrana nezletilých dětí • Hledání více cest a promýšlet jejich důsledky- horizont měsíců • Hledání kompromisů - komu to prospěje • Práce s hranicemi a časováním /co a jak dlouho může vydržet, zvládnout?) • Škála scénářů - ideál - katastrofa DETI A DOSPÍVAJÍCÍ Kl • Ocenit, že chce danou situaci probrat • Vyslechnout bez přerušování • Aktivní naslouchání • Otázky pro doplnění, tím vyjadřovat zájem a pochopení • Parafráze závažných skutečností a tím si je ujasňovat • Společně na základě doplňujících otázek přimět dítě k náhledu na nové možnosti řešení • Stanovení si cílů a možností vyřešení • Potvrdit cíle vzájemnou dohodou • Termín další konzultace • Povzbudit ocenit a motivovat DETI A DOSPÍVAJÍCÍ Obecné zásady Adekvátně věku a zralosti dítěte - v úvodu odlehčující otázky Přizpůsobit neverbál - dotek, ale pozor Bezpečí - hračka Otevřenost Bezpečná direktivita Vracet teď a tady Věřit Zjednodušit Oceňovat Normalizovat Fantazie (tři přání, pohádky) Neutralita Hledat dospělého spojence, v akutních případech převzít zodpovědnost Ověřovat porozumění Sebepoškozování • Zájem a respekt • Dát čas sobě, je v pořádku, že mě to zaskočí • Mapovat akutnost situace (u distanční práce) • Mluvit o sebepoškozování s klientem (pomáhat překonávat klientovi stud a obavy z odmítnutí) • Zajímat se o klienta a klást vhodne' mapovací otázky: Jak dlouho si ubližuješ ? Jakým způsobem ? Co je spouštěč ? Co u toho zažíváš ? Kdy to začalo ? Jak se ti povídá teď? • Ocenit za důvěru, když se klient rozpovídá • Respektovat klienta ve výběru témat a taky „chytat" a nabízet témata, které se sebepoškozování týkají • Pozitivně rámovat („sebepoškozování jako dar pro přežití"): potřeba je vždy pochopitelná, jenom způsob jejího naplnění může být konstruktivní více či méně -vyjadřovat pochopení, legitimizovat Řešení • Kontraktovat neublížení si (v průběhu rozhovoru - hlavně u distanční práce) • Motivovat k vyhledání odborné psychologické pomoci, dalších služeb • Poskytovat relevantní informace, normalizovat (víme, že se to děje, i jiní s tím mají potíže) • Nabízet hledání alternativních způsobů • Vytvářet krizový plán (co bude dělat, až se znovu objeví chuť si ublížit?) PRACEŠ DEPRESIVNÍ M K A SUICIDIÁLNÍ MK KI • nespěchat • jednoduché otázky • přizpůsobení tempu • malé kroky, krok po kroku • dohodnutí dalšího postupu • písemné instrukce • trpělivost • odborná péče • energie, aktivní tón, nenechat se vtáhnout • suicidum - zásady práce ANO - pečlivě naslouchat, plně se emočně angažovat, dát prostor a vydržet emoce, pojmenovat TO=sebevražda, ptát se na konkrétní čas, místo, provedení NE - moralizace,bagatelizace, podceňování, apel na víru, logiku a morálku, „musíme to překonat" • otázky zjišťování sebevražedných myšlenek • o co se opřu u sebe jako pracovník • Navázat na sebe • Volání o pomoc - „něco ve vás nechce umřít, proto spolu mluvíme" • Antisebevražedný kontrakt - smlouvání o slibu • Volání IZS duševní onemocnení Delirium KI ventilace, kotvení v realitě - otázky na zjištění orientace v realitě, mapování podpůrné sítě, akutní RZ, riziko agresivního chování Demence kotvení v realitě, jednoduché otázky a pokyny, nasměrování, písemné instrukce kontakty sociální péče a lékař ce, Psychotická onemocnění - nevyvracíme bludy, mapování, ventilace, kotvení v realitě, klidný hlas, pomalé tempo, jednoduché otázky, akutní - provázení připomínání reálného času litě, , struktura, volají příbuzní - podpora, odborná péče Depresivní - jednoduché otázky, přizpůsobit tempo, malé kroky, další postup, písemné instrukce, odborná péče, ventilace, pláč Neurotické poruchy - úzkostné poruchy,fobie, somatizace Pochopení, pozornost, naslouchat + zklidnění, direktivní vedení, práce s tělem, odborná péče sexagedner v ki Prostá sexuální tematika pohlavní nemoci, antikoncepce, interrupce Sexuální dysfunkce - hledání příčin nefunkčnosti sexuál. života • poradenství, ocenění, emoce, doporučení odborníka • testování ochoty pracovat s tímto tématem, vyjasnění zakázky, ventilace, upozornění na trestnost, • náhradní řešení ke snížení napětí, sexuologická péče • ventilace, orientace ve vnitřním zmatku, odborná péče • ventilace, zklidnění, širší orientace, odborná péče, mapování spokojenosti ve vztahu, sebeakceptaci volání jako podnět k onanii - zneužití, vést ke konci ZAVISLOS TI VKI doporučuji knihu d. vodáčkové MI - Motivační rozhovory Apod. speciální kurzy agrese, intoxikace v době klidu - odkaz spíše dlouhodobá péče Experimenty např. u dospívajících • Sexuální zneužívání • Domácí násilí • Týrání, zanedbávání TRAUMA, OBĚŤ TRESTNÝCH v o CINU (domácí násilí, s y can ...) KI - práce s akutním traumatem obecně • Ventilace emocí, ventilace průběhu • Odlišit akutní a odložitelné • Práce s pocity viny, studu - podpora a oceňování • Odborná pomoc- lékař - zranění, gynekologie, PČR • Edukace ohledně možného rozvoje PSST • Odkaz na organizace BKB, IC, psych. Ambulance • Dohoda dalších kroků • Oznamovací povinnost + u KI traumat z minulosti • Proč teď? • Vztah k pachateli • Psychoterapie • Naděje a odvaha 0 ^ o ZDROJE J • Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. 3. Vyd. Praha: Portál, 2012 • Brož, Filip a Daniela Vodáčková. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015 • Baštecká, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. • Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. Vyd. Praha: Portál, 2000