16/ Předškolní vzdělávání Klíčové pojmy: U dětí s mentální retardací: ü je zajištěno osvojení specifických dovedností zaměřených na zvládnutí sebeobsluhy a základních hygienických návyků v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení, ü jsou využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky, ü je zajištěna přítomnost asistenta (podle míry a stupně postižení,) ü počet dětí ve třídě je snížen. U dětí s více vadami a autismem: ü je zajištěno osvojení specifických dovedností, zaměřených na sebeobsluhu, ü vzdělávací prostředí je klidné a pro dítě podnětné, ü je zajištěna přítomnost asistenta, ü počet dětí ve třídě je snížen, ü jsou využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky , ü jsou zajištěny další podmínky podle druhu a stupně postižení. Co definuje RVP ZV? ´ vymezuje základní požadavky, podmínky a pravidla pro vzdělávání dětí předškolního věku. ´ vychází z respektování individuálních potřeb a možností dětí ´ je komplexním rámcem a zásadním východiskem pro tvorbu školních vzdělávacích programů ´ úkolem předškolního vzdělávání je „doplňovat a podporovat rodinnou výchovu“, zajišťovat „dostatek mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení a poskytovat odbornou podporu dítěte ´ ŠVP si tvoří jednotlivé školy samy na základě svých možností. Mohou se zde odrážet kulturní, sportovní a přírodní příležitosti daného regionu či specifické odbornosti pedagogických pracovníků ´ RVP PV pracuje se čtyřmi cílovými kategoriemi, které představují - rámcové cíle, klíčové kompetence, dílčí cíle a dílčí výstupy ´ Vymezuje 3 rámcové cíle: ´ 1. rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání. 2. osvojení hodnot. 3. získání osobnostních postojů KLÍČOVÉ KOMPETENCE PV: - k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a osobnostní, činnostní a občanské ´ Dílčí cíle jsou stanoveny pro jednotlivé vzdělávací oblasti - 5 základních vzdělávacích oblastí, z nichž vyplývají dílčí cíle vzdělávání: oblast biologická (dítě a jeho tělo), psychologická (dítě a jeho psychika), interpersonální (dítě a ten druhý), sociálně – kulturní (dítě a společnost) a environmentální (dítě a svět). ´ Jednotlivé oblasti obsahu detailně popisuje, vymezuje jeho dílčí cíle (jak těchto cílů dosahovat) i očekávané výstupy a rizika, která by mohla při realizaci vzdělávání kazit záměr pedagoga ´ Obecně platí, že při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími 23 potřebami zahrnuje škola do svých vzdělávacích strategií podpůrná opatření Základní charakteristika: -pro děti od 3 do 6/7 let • Mateřská škola speciální • Mateřská škola • Speciální třída při mateřské škole - realizace v MŠ, děti se dělí na na třídy, kde mohou být děti věkově rozděleny, nebo mohou být věkově smíšeny (nejčastěji), přítomnost integrovaného dítěte může vyžadovat snížení počtu dětí ve třídě nebo přítomnost dalšího pedagoga, není to ale podmínkou - podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (státní úroveň dokumentu) - v souladu s ním MŠ vypracovávají a realizují své: A/ školní vzdělávací programy (školní úroveň): vymezuje cíle předškolního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací obsah a podmínky vzdělávání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů B/ Učební plány a osnovy FUNKCE • diagnostická (vzhledem k zařazení dítěte do dalšího vzdělávání) • reedukační(rozvoj postižených funkcí s ohledem na kognitivní procesy) • Rehabilitační (Ten zahrnuje nejen péči zdravotnickou, ale v současném pojetí také sociálně právní, pedagogicko-psychologickou) • léčebně výchovná (mocnicích a dětských léčebnách a ozdravovnách) • respitní (úleva rodičům starajícím se o dítě s postižením) výchovná a vzdělávací