Narušená komunikační schopnost – definice, různá dělení a klasifikace DAVIDOVÁ ANDREA, MALÁ ELIŠKA, KNĚŽOURKOVÁ ANETA, PÍRKOVÁ KLÁRA, SIMONOVÁ ELIŠKA, MARTINA NGUYENOVÁ LOGOPEDIE 2, 2022 Definice NKS • Definice NKS •= předmět vědního oboru logopedie •ang. Communicative disability, něm. Störung von Kommunikationsfähigkeit •komplikované vymezení normality • - vliv jazykového prostředí: regionální odchylky, tempo řeči, vzdělání •směřování oboru logopedie k holistickému pojetí - "hovoření" -> komunikace - "vada řeči", "porucha řeči" -> NKS •nahlížení na komunikační schopnost a NKS ze všech jazykových rovin - foneticko-fonologická, lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, pragmatická Definice NKS •Narušená může být: • - verbální i neverbální složka komunikace • - mluvená i grafická forma komunikace • - expresivní i receptivní složka komunikace • •Celé znění definice NKS (Lechta): •"Komunikační schopnost je narušena tehdy, když některá rovina (nebo několik rovin současně) jeho jazykových projevů působí interferenčně vzhledem k jeho komunikačnímu záměru. Může jít o foneticko-fonologickou, syntaktickou, morfologickou, lexikální, pragmatickou rovinu nebo o verbální i nonverbální, mluvenou i grafickou formu komunikace, její expresivní i receptivní složku." Odchylky ve vývoji řeči • Co nepovažujeme za NKS ? •Fyziologická nemluvnost - dítě nemluví před dovršením 1 roku = přirozený jev - prodloužená fyziologická nemluvnost – do 2 až 3 let dítěte •Fyziologická neplynulost (dysfluence) - do 3. až 4. roku, neplynulost řečového projevu - nedostatek v lexikálně - sém. rovině jazyka, nevyzrálost CNS •Fyziologický dysgramatismus - do 4. roku, nedostatky v morfologicko - syntaktické rovině jazyka •Fyziologická dyslalie - nesprávná výslovnost hlásek před dovršením 5. roku života, nevyzrálost CNS, mluvidel ad. - od 5 – 7 let = prodloužená fyziologická dyslalie, po 7. roce se jedná o pravou dyslalii • Dělení dle etiologie • Dle časového hlediska •1) Prenatální příčiny •= NKS vznikla v období vývoje plodu před narozením •nemoc v těhotenství, působení škodlivých látek, životní styl matky, nedonošenost, nedostatek vitaminu K, nedostatek plodové vody •2) Perinatální příčiny •= NKS vznikla v průběhu porodu a bezprostředně po něm •abnormální porod, předčasný porod, nízká porodní hmotnost, poškození mozku, hypoxie, asfyxie •3) Postnatální příčiny •= NKS vznikla kdykoliv po narození, v průběhu celého života •encefalitida, meningitida, hořečnatá onemocnění, intoxikace, úrazy hlavy, mozkové léze Dle lokalizačního hlediska •nejčastěji genové mutace, chromozomální aberace, vývojové odchylky •receptivní poruchy - poškození receptorů •fatické poruchy - poškození CNS •poruchy řečové produkce - poškození efektorů •působení nevhodného, nepodnětného, nestimulujícího prostředí •narušení sociální interakce -> poruchy psychotické povahy orgánové příčiny funkční příčiny Různé dělení NKS dle stupně: •Dle rozsahu - totální (úplná) x parciální (částečná) •Jedinec si narušení může x nemusí uvědomovat •Manifestace - symbolické procesy x procesy nesymbolické •Dle klinického obrazu - dominantní x symptomatické •- zvuková (dysartrie) x nezvuková dimenze (narušení koverbálního chování, dysgrafie) •- NKS může dominovat nebo být symptomem jiného postižení (např. Dysartrie u DMO) •Orgánové x funkční - z hlediska příčin •Trvalá x přechodná •Vrozená x získaná • • Dělení NKS podle Lechty: •vývojová nemluvnost (vývojová dysfázie) •získaná orgánová nemluvnost (afázie) •získaná psychogenní nemluvnost (mutismus) •narušení zvuku řeči (rinolalie, palatolalie) •narušení plynulosti řeči (balbuties, tumultus sermonis) •narušení článkování řeči (dysartrie, dyslalie) •narušení grafické podoby řeči (dysgrafie, dysortografie, dyslexie aj.) •symptomatické poruchy řeči •poruchy hlasu •kombinované vady a poruchy řeči • Zdroje •Klenková, J. Logopedie. Grada Publishing, (2006), (1. ed., vol. 224). •Škodová, E., & Jedlička, I. Klinická logopedie. Portál, (2007), (2., aktualiz. vyd). •Asociace klinických logopedů. Asociace klinických logopedů ČR [online]. Lékařská fakulta Masarykovy univerzity [cit. 2022-09-25]. Dostupné z: https://www.klinickalogopedie.cz/index.php • Děkujeme za pozornost! • Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky.