Narušená komunikační schopnost definice, různá dělení a klasifikace Kristýna Vlková, Kristýna Míčová, Magdaléna Hyánková, Darja Pelechová, Lucie Dvořáková, Alžběta Marie Rosíková Definice NKS š"Stav, kdy některá rovina, nebo i několik rovin, komunikačního procesu působí interferenčně (rušivě) vzhledem ke komunikačnímu záměru jednotlivce". (Lechta, 2003, s. 17). š oMá různorodý charakter – od lehkých odchylek v artikulaci až po úplnou ztrátu schopnosti komunikovat. oProjevuje se v různém věku – od obtíží při osvojování řečových schopností až po poruchy komunikace v dospělém věku. Definice NKS šJedinec, u kterého se NKS vyskytuje, si ji může i nemusí uvědomovat. šNarušení může být dominantním projevem, nebo symptomem jiného dominantního postižení (symptomatická porucha řeči). š šNarušená komunikační schopnost se týká: overbální i neverbální stránky jazyka ografické i mluvené stránky jazyka oexpresivní i receptivní stránky jazyka Definice NKS šnelze se zabývat jen foneticko-fonologickou (zvukovou) stránkou řeči – musí se sledovat všechny roviny jazykových projevů šjazykové roviny – foneticko-fonologická, lexikálně-sémantická (obsahová), morfologicko-syntaktická (gramatická), pragmatická štěžké vymezení normality – tzn. norma X narušení šjazykové prostředí -> jazykové zvláštnosti (ČJ X NJ, FJ – nosové zabarvení) Etiologie NKS š šz časového hlediska šprenatální, perinatální, postnatální šz lokalizačního hlediska šgenové mutace, aberace chromozomů, vývojové odchylky, orgánová poškození receptorů, poškození centrální části, poškození efektorů, nestimulující prostředí, narušení sociální interakce šdle stupně štotální, parciální š Klasifikace NKS dle symptomů (Lechta) š šSymptomatická klasifikace šnarušený vývoj řeči (vývojová dysfázie) šzískaná orgánová nemluvnost (afázie) šzískaná psychogenní nemluvnost (mutismus) šnarušení článkování řeči (dyslalie, dysartrie) šnarušení zvuku řeči (rinolalie, palatolalie) šnarušení plynulosti řeči (koktavost, breptavost) šsymptomatické poruchy řeči šporuchy hlasu škombinované vady a poruchy řeči š š Klasifikace NKS dle symptomů (Lechta) š1) Vývojová nemluvnost (vývojová dysfázie) šneschopnost nebo snížená schopnost komunikovat, podmínky jsou dobré šzasahuje receptivní i expresivní složku řeči, příznaky i v oblastech neřečových š š2) Získaná orgánová nemluvnost šAfázie – vzniká na základě poškození CNS (CMP, úrazy mozku, mozkové nádory, intoxikace...) Klasifikace NKS dle symptomů (Lechta) š3) Získaná psychogenní nemluvnost (mutismus) šoněmění, ztráta již vyvinutých řečových projevů šnení podmíněna organickým poškozením CNS šelektivní mutismus – ztráta řeči pouze v určitých situacích š š4) Narušení zvuku řeči šRhinolalie = huhňavost, zvuk hlasu každého jedince individuální, narušení rovnováhy mezi oralitou a nazalitou šPalatolalie – vývojová porucha, těžká kongenitální vada – orofaciální rozštěpy (hypernazalita) Klasifikace NKS dle symptomů (Lechta) š5) Narušení plynulosti řeči šKoktavost – syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení, nedobrovolné pauzy v řeči narušující plynulost mluvení šBreptavost – velmi zrychlené tempo řeči š š6) Narušení článkování řeči šDyslalie – neschopnost používat jednotlivé hlásky nebo skupiny hlásek šDysartrie – porucha procesu artikulace v důsledku organického poškození CNS Klasifikace NKS dle symptomů (Lechta) š7) Narušení grafické podoby řeči šSPU – dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie... š š8) Symptomatické poruchy řeči šNKS provázející jiné dominantní postižení (MP, TP, ZP či jiné postižení nebo onemocnění) šnejčastěji MO + dysartrie Klasifikace NKS dle symptomů (Lechta) š9) Poruchy hlasu špatologická změna individuální struktury hlasu, změna v jeho akustických kvalitách, způsobu jeho tvoření a využívání šfunkční porucha mluvního hlasu – dysfonie šúplná ztráta hlasu – afonie š š10) Kombinované vady a poruchy řeči škombinace více druhů NKS šnapř. kombinace koktavosti, breptavosti a poruchy artikulace Co nepokládáme za NKS šfyziologická nemluvnost šfyziologická dyslalie švývojová dysfluence šfyziologický dysgramatismus Logopedické pomůcky šedukační – kartičky, pexeso, knížky (rozvoj paměti, pozornosti, hlásek) špro poruchy polykání – hrnky, lžíce špro práci s dechem – píšťalky, flétničky šžvýkací šostatní – brčka, folie... š šmoje-pomucky.cz Použité zdroje šBYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ, 2007. Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-136-2. šKLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024711102. šLECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, roč. 2010. Další zajímavé zdroje štištěné a elektronické publikace šbakalářské a diplomové práce šprofily na Instagramu a skupiny na Facebooku šSPC pro žáky s NKS švidea – Logopedie s úsměvem špodcasty – Řeči o řeči šobčanská sdružení – OS Balbutik, OS Klub afasie, OS LOGO, OS Spolek Prologopaed, Sdružení pro augmentativní a alternativní komunikaci šorganizace zabývající se NKS – Asociace logopedů ve školství, Asociace klinických logopedů ČR, Asociace pracovníků speciálněpedagogických center, Společnost pro ranou péči, Česká společnost "Dyslexie"