KOMUNIKACE Anna Nejezchlebová, Kateřina Bílá, Kateřina Pazderová, Karolína Linhartová, Romana Kosová, Michaela Peterková LOGOPEDI E 2 Komunikace = lidská schopnost užívat výrazové prostředky k vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů communicatio = spojování, sdělování, přenos, společenství, participace Komunikace interakce rozvoj osobnosti, vnitřní řeči a myšlení prostředek vzájemných vztahů = SLOŽITÝ PROCES VÝMĚNY INFORMACÍ Prvky komunikace: Komunikátor Komunikant Jak se máš? Komuniké Komunikační kanál Fáze komunikace Ideová geneze Zakódování Dekódování Příjem Přenos Akce Recepce Percepce přijímání, dekódování, převádění sdělení aktivní proces rysy recepce: -výběrovost -rychlost -zkreslení -stereotypy atd. =vnímání předchází a provází recepci aktivita našich smyslů filtry vjemů (Vybíral): -fyziologické -psychologické -kulturní atd. JazykŘeč specificky lidská vlastnost schopnost užívat verb. i neverb. jazykové prostředky v komunikaci a interakci není vrozená, pouze predispozice soustava zvukových a druhotných dorozumívacích prostředků znakové povahy souhrn sdělovacích prostředků používaných ve společenské skupině jev a proces společenský Aby mohl člověk česky promluvit (ŘEČ) → musí česky umět (JAZYK) Sociální komunikace v čase komunikace činem neverbální = nonverbální, neslovní, mimoslovní verbální = slovní vokální časově závislé závislé na hlasu kontinuitně závislé (přeřeknutí...) = paraligvistické (trvání řeči...) (kvalita hlasu...) nonvokální motorické fyziochemické (taktilní...) ekologické = extraligvistické (mimika...) (vzdálenost...) Neverbální komunikace - fenomény: Tipy na knihy s tématem komunikace Jazykové roviny FONETICKO-FONOLOGICKÁ ROVINA LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ ROVINA MORFOLOGICKO-SYNTAKTICKÁ ROVINA PRAGMATICKÁ ROVINA JEJICH VÝVOJ PROBÍHÁ SOUČASNĚ Čím se zabývá? zvuková stránka řeči zákl. jednotka: foném lze zpozorovat nejdříve rozvoj výslovnosti do 5. roka života, nejpozději před nástupem do ZŠ Na co se zaměřuje? diferenciace zvukově stejných a rozdílných slov správná výslovnost intonace a hlasitost mluvního projevu tempo řeči analýza a syntéza slov, vět Foneticko-fonologická rovina Foneticko-fonologická rovina Přechod z pudového žvatlání na napodobující mezi 6. a 9. měsícem z hlediska sluchu důležitý diagnostický moment Pravidlo nejmenší fyziologické námahy nejprve hlásky tvořené malou námahou, potom ty fyziologicky náročnější nejpozději se fixují hlásky charakteristické pro mateřský jazyk (r, ř, …) samohlásky → závěrové hlásky → úžinové jednoduché hlásky → polozávěrové hlásky → úžinové hlásky se zvláštním způsobem tvoření Lexikálně-sémantická rovina slovní zásoba a její vývoj Co je to? Proč? 10. měsíc "rozumí" 12.měsíc první slova 5-7 slov 2 roky 200 slov 3 roky 1000 slov hypergeneralizace X hyperdiferenciace gramatická rovina zkoumaná od 1. roku učení transferem (přenosem) do 4 let - tzv. fyziologický dysgramatismu dítě dělá chyby v gramatice přirozený jev morfém = základní jednotka slova Morfologicko - syntaktická rovina rok 2.-3. rok 3.-4. rok1. vlastní vývoj řeči skloňování, souvětí . přídavná jména, ... Pragmatická rovina uplatnění komunikace v sociální interakci zahrnuje správné užívání jazyka v rámci společenského kontextu slouží k rozvoji regulační funkce řeči užívá prvků neverbální komunikace 2.-3. rok -> Chápe roli komunikačního partnera po 3. roce -> Snaha komunikovat 4. rok -> Řeč získává regulační funkci Děkujeme za pozornost Zdroje: 1) Klenková, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Grada 2) Klenková, J., Bočková, B., & Bytešníková, I. (2012). Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Paido.