AFÁZIE ZUZANA AUDOVÁ ISABELA PLÁNKOVÁ ELIŠKA BULÍŘOVÁ VERONIKA PODHORSKÁ TEREZA KUDĚLOVÁ LUCIE STÁRKOVÁ KRISTÝNA LEJSKOVÁ AFÁZIE •TIPY •VYMEZENÍ TERMÍNU •ETIOLOGIE •SYMPTOMATOLOGIE •KLASIFIKACE •DIAGNOSTIKA •TERAPIE •AFÁZIE U DĚTÍ •VIDEO TIPY • CESTA Z MLČENÍ TERAPIE AFÁZIE Obsah obrázku text, mapa Popis byl vytvořen automaticky VYMEZENÍ TERMÍNU VYMEZENÍ TERMÍNU •získané organické narušení komunikační schopnosti •zasaženy všechny modality řeči: receptivní, expresivní, mluvená i psaná •v různé míře zasaženy všechny jazykové roviny •vyšší kortikální porucha –vyšší kortikální činnost = „specificky lidská aktivita, která zajišťuje psychickou činnost člověka, koordinuje a řídí vnitřní funkce organizmu i jeho komunikaci s vnějším prostředím“ –agnozie, apraxie, akalkulie, alexie, poruchy orientace v prostoru, … •subobor: logopedie-afaziologie •mezioborová spolupráce: neurologie, neurochirurgie, neurolingvistika, neuropsychologie, psycholingvistika, logopedie, … • ETIOLOGIE ETIOLOGIE •plně vyvinutá řeč + poškození dominantní hemisféry mozku = afázie •doprovází různá neurologická onemocnění: –ložisková poškození korových a podkorových oblastí mozku •nejčastější příčiny vzniku: –cévní mozkové příhody (ischemie = snížení prokrvení, hemoragie = krvácení) –úrazy mozku (komoce, kontuze, komprese) –mozkové nádory, operace mozku –encefalitidy a meningoencefalitidy (záněty mozku a mozkových blan) –intoxikace CNS (drogy, alkohol, …) –degenerativní onemocnění CNS • SYMPTOMATOLOGIE SYMPTOMATOLOGIE •závisí na: –typ poškození CNS + kde a v jakém rozsahu je lokalizováno –věk postiženého člověka •důležité příznaky: –řeč fluentní (plynulá) nebo nonfluentní –narušení receptivní nebo expresivní složky řeči NEJČASTĚJŠÍ SYMPTOMY •parafázie = deformace slov různého typu a stupně –fonemické = slovní tvar je deformovaný, lze ale porozumět významu –žargonové = těžká slovní deformace –sémantické = neschopnost vybavit si dané slovo •parafrázie = snížená schopnost až nemožnost větného vyjádření •perservace = ulpívání na předchozím podnětu a při dalších odpovědích •logorhea = překotná mluva se sníženou srozumitelností •anomie = porucha pojmenování •neologismy = slova tvořena gramaticky chybně •poruchy rozumění = jsou velmi časté, je proto důležité se na porozumění zaměřit při vyšetření KLASIFIKACE KLASIFIKACE •nejednotná klasifikace (pohled medicínský, psychologický, lingvistický, …) •nejzákladnější dělení: –senzorická (receptivní, Wernickeho) –motorická (expresivní, Brocova) –totální (globální) • BOSTONSKÁ KLASIFIKACE AFÁZIE •19. st., Broca a Wernicke •silné a slabé stránky řečových modalit (pojmenování, fluence konverzační řeči, porozumění mluvené řeči a opakování) •neplynulé afázie: –globální afázie – izolovaná afázie –Brocova afázie – transkortikální motorická afázie •plynulé afázie: –Wernickeho afázie – konduktivní afázie –animická afázie – transkortikální senzorická afázie LURIJOVA KLASIFIKACE AFÁZIE •koncepce funkčních bloků a kortikálních zón mozku •stejná porucha porozumění může vzniknout z různých příčin (jiná lokace postižení mozku) •afázie vzniklé při lézích přední oblasti mozku: –dynamická afázie –eferentní motorická afázie •afázie vzniklé při poškození zadních oblastí mozku: –aferentní motorická afázie – sémantická afázie –akusticko-amnestická afázie – amnestická afázie –senzorická afázie • DIAGNOSTIKA DIAGNOSTIKA •různé cíle diagnostiky: –určit přítomnost afázie v klinickém obraze (screening afázie) –určit typ a stupeň afázie, zjistit mechanismus narušení –zmapovat úroveň každodenní komunikace pacienta při existujícím narušení (diagnostikování funkční komunikace) –analyzovat specifické symptomy afázie •orientační vyšetření: lékaři (neurologové) •komplexní vyšetření: klinický logoped KLASIFIKAFE TESTŮ AFÁZIE SCREENINGOVÉ TESTY •AST (Aphasia Screening Test) •MAST (Mississippi Aphasia Screening Test): –9 subtestů –https://www.fnbrno.cz/data/files/NK/2009/MASTcz%20záznamový%20list.pdf •FAST (Frenchay Aphasia Screening Test): –dějový obrázek a tvary • KOMPLEXNÍ TESTY •kvantitativně orientované testy: –způsob a kvalita řešení úlohy –WAB (Western Aphasia Battery) •kvalitativně orientované testy: –symptomy afázie a jejich rozsah –Lurijovo neuropsychologické vyšetření, PALPA (Psycholinguistic Assessment of Language Processing in Aphasia) •testy funkční komunikace: –úroveň každodenní komunikace a její efektivita –CADL-2 (Communicative Activities in Daily Living), CAPPA (Conversation Analysis Profile of People with Aphasia) • SPECIÁLNÍ TESTY •Token test: –barevné tvary •BNT (Boston Naming Test): –pojmenovávání obrázků •BAT (Bilingual Aphasia Test) TERAPIE TERAPIE •zaměření na specifické potřeby a silné stránky pacienta •dělení terapie (IDH klasifikace) → 3 roviny terapie: 1.obnova narušené funkce – izolované jaz. funkce (čtení, psaní, …) •stimulace nebo reedukace *kognitivně-neuropsychologický přístup 2.NKS – komplexnější postupy •podpora kompenzačních mechanismů *kresba jako komunikační nástroj 3.zmírnění následků postižení (psychosociální důsledky, izolace) *skupinová terapie (simulace přirozených situací) • EXPRESIVNÍ SLOŽKA ŘEČI •postupy využívané při výrazných poškozeních –produkce jen několika slabik/slov 1.kresba při konverzaci: –levohemisferální léze: zjednodušená kresba, dobře rozpoznatelná forma –pravohemisferální léze: mnoho detailů, zkreslená forma kresby 2.melodicko–intonační terapie: –zpívání známého textu (léze levé hem.) → aktivizace funkce pravé hemisféry • EXPRESIVNÍ SLOŽKA ŘEČI 3.vysoce automatizované formy řeči: –součástí většiny vyšetřovacích postupů (MAST, WAB, …) –stimulace produkce řeči –verbální automatismy = materiál mechanicky naučený v dětství (abeceda, číselné řady, dny v týdnu, …) –opakování → fixace = priming –pacienti v akutní, subakutní a chronické fázi afázie KOGNITIVNĚ-NEUROPSYCHOLOGICKÝ PŘÍSTUP •intenzivní, dlouhodobá terapie je pro většinu pacientů efektivní •dnes: i krátká terapie může být efektivní •při plánování terapie logoped potřebuje: 1.získat info o NKS pacienta a mozkové lézi 2.vytvořit hypotézu o předpokládaném narušení 3.realizovat vyšetření a analyzovat výsledky 4.vytvořit detailní postup terapie zaměřený na zjištěné deficity 5.plánovat analýzu výsledků během a po terapii • • PRAGMATICKY ORIENTOVANÁ TERAPIE •zlepšení funkční komunikace v každodenní komunikaci •celkové zmírnění důsledků •sociální izolace → nedostatek komunikačních příležitostí •skupinová terapie → nácvik funkční komunikace Obsah obrázku text AFÁZIE U DĚTÍ AFÁZIE U DĚTÍ =dětská vývojová afázie •nehotové postižení řeči (vývoj řeči ještě nebyl ukončen) •kdy byl mozek postižen (vývojová etapa řeči) + celková a rozumová vyspělost dítěte + způsob výchovy • • ETIOLOGIE AFÁZIE U DĚTÍ •hlavní etiologické faktory: –úrazy hlavy a mozku •další: –cévní onemocnění, epilepsie, encefalitida, mozkový absces, mozkový nádor, degenerativní onemocnění CNS, … •postižení teprve vyvíjející se řeči •postižené řečové schopnosti ještě nebyly zautomatizovány • • SYMPTOMY AFÁZIE U DĚTÍ •deficity v oblastech: –porozumění řeči – nalézání vhodných slov –slovní pohotovosti – abstraktnější a diferencovanější sl. zásoby –formulace a struktury vyprávění – sluchové krátkodobé paměti •motorická, senzorická i globální •symptomy: –porucha expresivní složky (řečové produkce) –poruchy fluence (neplynulost, zadrhávání) –dysgramatismy, hledání slov, parafrázie, poruchy artikulace –poruchy čtení a psaní • • VIDEO AFÁZIE – ROZHOVOR S PANÍ HELENOU ZDROJE •OBSAH •CSÉFALVAY, Zsolt, 2007. Terapie afázie: teorie a případové studie. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-316-1. •KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2. •VIDEO •https://www.youtube.com/watch?v=b5N0ksdpfkg&ab_channel=PetraSviderkov%C3%A1 •OBRÁZKY •https://www.semanticscholar.org/paper/A-Screening-Tool-to-Detect-Stroke-Aphasia%3A-of-Test-Paplika r-Iyer/9cfe05cdd685345b4b98588f00d56cfdac866081/figure/0 •https://www.researchgate.net/figure/Tokens-used-in-the-Token-Test_fig11_266558490 DĚKUJEME ZA POZORNOST! ZUZANA AUDOVÁ ISABELA PLÁNKOVÁ ELIŠKA BULÍŘOVÁ VERONIKA PODHORSKÁ TEREZA KUDĚLOVÁ LUCIE STÁRKOVÁ KRISTÝNA LEJSKOVÁ