Rosíková, Vlková, Hyánková, Barochová, Soldánová, Kozáková, Adamcová, Pelechová DYSARTRIE Definice ❏porucha motorické realizace řeči ❏narušení komunikační schopnosti související s poruchou artikulace ❏získaná a vrozená dysartrie ❏jedinec s dysartrií nemá problémy s porozuměním mluvené či psané řeči, s gramatikou ❏anartrie Symptomatologie ❏narušená rychlost, síla, rozsah, načasování, i přesnost pohybů svalstva, které se podílejí na mluvení ❏oslabená artikulační obratnost rtů, jazyka, tváří ❏narušena funkce žvýkání, polykání ❏narušení koordinace - pauzy a důrazy ❏narušení respirace - nepravidelnost, mělké dýchání ❏fonace - intenzita hlasu, nestabilita hlasu, snížený rozsah Symptomatologie ❏snížená srozumitelnost mluvního projevu ❏narušená rezonance - zvýšená nosovost ❏tempo řeči - zpomalené, zrychlené, nerovnoměrné ❏melodie - potíže při zachování rytmu v písních, básních, řeči, narušená intonace ❏artikulace - výslovnost hlásek, přesmyky slabik ❏často v kombinaci s dysfagií, dysfonií Etiologie ❏základem neurologické poškození nebo trauma ❏prenatální příčiny: krvácení do mozku dítěte při nedostatku vitamínu K, inkompatibilita Rh faktoru, nedonošení dítěte ❏perinatální příčiny: abnormální porod, krvácení, asfyxie ❏postnatální příčiny: hořečnatá onemocnění, meningitida, encefalitida, intoxikace ❏příčiny v pozdějším věku: cévní mozkové příhody, zánětlivá onemocnění mozku, úrazy mozku, nádory mozku, metastázy, neurodegenerativní onemocnění, krvácení, hematom, nebo toxické poškození CNS Etiologie ❏narušeny i pyramidové dráhy, jindy současně pyramidový a extrapyramidový systém Pro produkci řeči jsou nejdůležitější hlavové nervy: ❏V. hlavový nerv – trigeminal (trojklanný): Při poškození ochabnutí až neschopnost ovládat čelist, otevřít a zavřít ústa. Narušena i funkce žvýkání. ❏VII. hlavový nerv – facialis (lícní, obličejový): Při poškození poruchy mimického obličejového svalstva. ❏IX. hlavový nerv – glossopharyngicus (jazykohltanový): Při poškození nedostatečná pohyblivost jazyka a svalstva hltanu. ❏X. hlavový nerv – vagus (bloudivý): Poškození hltanu, hrtanu měkkého patra a hlasivkových vazů. Narušená tvorba hlasu. ❏XII. Hlavový nerv – hypoglossus (podjazykový): Při poškození oslabený jazyk. Klasifikace ❏dělení dle neurologických symptomů - flacidní, spastická, ataktická, hypokinetická, hyperkinetická, smíšená (Aronson) ❏dělení dle etiologie - vývojová/získaná Typy dysartrie podle lokalizace poškození: (Sovák) ❏kortikální = korová ❏pyramidová ❏extrapyramidová (hypotonická, hypertonická) ❏cerebelární = mozečková, ataktická ❏bulbární = chabá, periferní, flakcidní, nukleární ❏smíšená = kombinovaná Klasifikace Kortikální dysartrie ❏vzniká poškozením motorických korových oblastí mozku ❏nejasná a setřelá artikulace ❏neplynulá těžkopádná řeč, námaha tvořit hlas ❏řeč má spastický charakter, výskyt přídatných mlaskavých zvuků, iterací ❏prozodické faktory nižší kvality - špatný přízvuk, změna kvality hlasu ❏nepříliš častý výskyt Kombinovaná dysartrie ❏častý výskyt v praxi - více než jedna forma dysartrie ❏záleží na tom, jaký motorický systém je narušen ❏poškození jedné nebo všech částí centrální či periferní NS ❏5 typů kombinací (Roubíčková) Klasifikace Pyramidová dysartrie ❏spastický typ, spastická obrna svalstva mluvidel, “spastický pláč a smích” ❏narušena pyramidová dráha vedoucí od buněk v mozkové kůře k jádrům mozkových nervů v bulbu ❏porucha horního “centrálního” motorického neuronu ❏periferní neuron není poškozen (sání, polykání a žvýkání zachováno) ❏zvýšený tonus orofaciálního svalstva, řeč je tvrdá ❏zvýšená nosovost, slabý výdechový proud ❏hlas mění intenzitu ❏narušená mimika - hypomimie/amimie Klasifikace Extrapyramidová dysartrie ❏důsledek vlivu poruch mimokorového systému a podkorových ganglií na motorické dráhy a svalový tonus dýchacího, hlasového a řečového systému Hypertonická forma ❏pomalá, ztuhlá řeč a artikulace ❏poruchy hrudního dýchání, vdechy během řeči ❏narušena funkce hlasivek ❏některé hlásky jsou vyrážené ❏zvýšená nosovost ❏změny tempa a melodie řeči ❏častěji získaná, Parkinsonova choroba Hypotonická forma ❏narušené dýchání a prozodie, mění se poloha hlasu ❏některé hlásky vyrážené, jiné zní slabě Klasifikace Bulbární dysartrie ❏následek poškození jader motorických nervů v bulbu nebo nervů směřujících ke svalům mluvního ústrojí ❏porucha typu chabé obrny ❏nedostatečné svalové napětí, narušená výslovnost hlásek ❏dysfonický hlas, někdy dochází k afonii ❏výskyt otevřené huhňavosti Cerebelární dysartrie ❏vzniká poškozením mozečku a jeho drah ❏narušená koordinace svalů hrtanu a artikulačních orgánů ❏problémy s regulací volních pohybů ❏porucha dýchání, výskyt otevřené huhňavosti ❏nepřesná artikulace hlásek, prolongace ❏nápadný způsob řeči, někdy až nesrozumitelná řeč Anartrie ❏nejtěžší stupeň dysartrické poruchy ❏nejzávažnější porucha řečových modalit ❏praktická ztráta verbální komunikace ❏neschopnost artikulovat, váznutí fonace, narušená hybnost mluvidel ❏obtížné vyjadřování myšlenek ❏někdy ve spojení s afonií - neschopnost tvořit hlas ❏někdy ve spojení s dysfagií - porucha polykání potravy ❏není spojena s narušením duševní činnosti Diagnostika ❏interdisciplinární přístup - neurolog, foniatr, logoped, psycholog ❏6 základních oblastí (Cséfalvay, 1995) - motorická funkce artikulačních orgánů - výslovnost jednotlivých hlásek - respirace - rezonance - fonace - prozodické faktory řeči - tempo mluvy, tón hlasu, melodii, pauzy, hlasitost, rytmus řeči ❏diferenciální diagnostika - dysartrii odlišujeme od - vývojové dysfázie - dyslalie - afázie ¨ dysartrický index předtestové vyšetření Logopediecká terapie Terapie u dětí se zaměřuje na rozvoj řečových schopností: ❏vytvoření a udržení očního kontaktu ❏procvičování motorických činností, motoriky mluvidel, artikulačních cvičení ❏využíváme masáže mluvidel ❏stimulujeme sluchové vnímání (schopnost rozlišovat stejné a různé zvuky, slova) dítě musí mít vždy pocit, že si hraje a učení je pro něj zábava ❏rozvoj slovní zásoby ❏rozvoj vyjadřovacích schopností (vždy musíme dbát na to, aby obsah výuky slovní zásoby, tvorby vět, odpovídal vývojové úrovni dítěte) Co je cílem terapie? ❏Cílem je umožnit a usnadnit dětem a mladistvým s tělesným či kombinovaným postiženým v co nejvyšší možné míře funkční komunikaci, ❏To podpoří proces vzdělávání a současně také začlenění těchto dětí do kolektivu vrstevníků a společnosti - v některých případech to zahrnuje využití metod a technik alternativní či augmentativní komunikace. ❏Dalším neméně důležitým cílem je péče o bezpečnost, kvalitu a efektivitu příjmu potravy. Zásady terapie ❏Klíčovým bodem pro efektivitu logopedické péče u dětí s je velmi raný začátek terapie (zvlášť u dětí s MO) - Nejintenzivněji by měla tato terapie probíhat především v průběhu celého prvního roku života a poté i nadále s frekvencí návštěv přinejmenším 1x za měsíc. ❏Po vstupním vyšetření by měl klinický logoped vytvořit dlouhodobý a krátkodobý terapeutický plán. U klientů s těžší formou dětské mozkové obrny je nutný intenzivní každodenní domácí trénink. V ideálním případě 4 -10x denně, v rozsahu několika minut. Jaké další metody lze využít? ❏Ústní terapie - při dysartrii bývají často přítomny poruchy polykání - u novorozenců se proto stimulují chybějící reflexy spojené s příjmem potravy (hledací, kousací, sací a polykací reflex - jemnými dotyky, aby byly tlumeny patologické reflexy a masáž mluvidel z důvodu lepší pohyblivosti jazyka, rtů, tváří) ❏Bobathova terapie - ❏Vojtova metoda Zajímavosti Články: https://www.klinickalogopedie.cz/index.php?pg=verejnost--co-je-to--dysartrie https://www.logopedonline.cz/poruchy-reci/dysartrie/ Závěrečné práce a případové studie: https://is.muni.cz/th/lwnum/BCKresslova.pdf https://is.muni.cz/th/p5gfd/bakalarska_prace.pdf https://is.muni.cz/th/tcx3u/Diplomova_prace.pdf Knihy: Video: https://www.youtube.com/watch?v=xwSBnmBo9hk Zdroje