Mozaika barevných geometrických obrazců Poruchy hlasu Lucie Dvořáková, Romana Kosová, Kateřina Bílá, Eva Pavlačová, Michaela Peterková, Jana Viktorinová, Pavla Knetlová Hlas = zvuk vznikající průchodem hrtanového tónu vzniklého na hlasivkách rezonančními dutinami nad hrtanem (násadní trubicí) vnositel řečových informací a signálů, ale obsahuje i mimoslovní informace (nálady, emoce, psychické rozpoložení) vFonace = děj, během něhož se tvoří tento zvuk •vydechování vzduchu a přerušování výdechového proudu vzduchu kmitáním hlasivek „zvukový prostředek lidské komunikace“ Hlas Notový zápis se souvislou výplní vFoniatrie = lékařský obor, zabývající se hlasem a jeho poruchami vPrevence hlasových poruch hlasovou výchovou pod vedením pedagogů vJe vhodné, aby byl logoped informován o hlasové poruše svého pacienta v ZÁKLADNÍ (FYZIKÁLNÍ) vVýška hlasu vSíla (intenzita) vBarva vRozsah vHlasové pole FUNKČNÍ (FYZIOLOGICKÉ) vHlasové začátky vPřechodové jevy vHlasové rejstříky vFonační doba Vlastnosti hlasu Vlastnosti hlasu vVýška = určena hlavně velikostí hlasivek (kratší/vyšší; Hz) v vSíla = závisí na výdechovém proudu vzduchu, na rozkmitání hlasivek a na velikosti rezonančních dutin (dB) v vBarva = dána individuálním utvářením mluvních orgánů a všech rezonančních prostor artikulačního ústrojí a také proměnami těchto prostor v vRozsah = rozpětí hlasu od nejnižšího tónu k nejvyššímu (rozsah frekvenční) a od nejslabšího k nejsilnějšímu (rozsah intenzivní) Vlastnosti hlasu vHlasové pole = zanesení hodnot frekvence hlasu (Hz) do grafu na osu x a hodnot intenzity hlasu (dB) na osu y v vHlasové začátky = způsob jak začíná samotný děj fonace (měkký, tvrdý) vHlasové rejstříky = řada tónů lidského hlasu vytvořených určitým druhem vibrací hlasivek vFonační doba = „čas, během kterého dokáže jedinec po jednom nádechu fonovat bez přerušení tón“ Symptomy - funkční poruchy hlasu Symptomy – psychogenní poruchy hlasu vSpastická dysfonie - tlačený, sevřený hlas, který má v mluvní projevu charakter staccato a připomíná koktání vPhonasthenia - slabý, nebo rychle unavitelný hlas, snížení dynamického a/i frekvenčního rozsahu vDysphonia hysterica - od zvýšené hlasové únavnosti až po projevy spastické dystonie, množství dalších somatických příznaků vVox fistulosa persistent - hlas setrvává v nepřiměřeně vysoké poloze, blízké poloze chlapeckého hlasu vMutatio prolongata - přeskakování hlasu ještě po 18. roku Etiologie I - v každém věku - multifaktoriální Etiologie II - funkční poruchy Diagnostika •Komplexní a multioborová Kerekrétiová zaměřuje diagnostiku na: •Dýchání, fonace, rezonance, sledování klinických symptomů a dýchání, zjišťování anamnestických údajů a rizikových faktorů •Záznamový arch k vyšetření poruch hlasu, dotazník k diagnostice poruch hlasu, pozorování... • https://eds.p.ebscohost.com/eds/ebookviewer/ebook/bmxlYmtfXzE3MjQ5OTVfX0FO0?sid=5b498200-b403-426c- 817a-307b86dc5536@redis&vid=1&format=EB&rid=1 Terapie •Provádí ji hlavně foniatr •Symptomatická - zaměřena na eliminaci symptomů •Etiologická – zaměřena na eliminaci příčin poruchy Všeobecné principy: 1.Princip přirozené tendence návratu ke zdravému hlasu 2.Princip zpětné vazby 3.Princip komplexnosti 4.Princip individuálního přístupu Terapie •Přímá ØZaměřuje se na fonaci, respiraci, rezonanci ØMetoda zívání/vzdech, manipulace s hrtanem, alternativní poloha jazyka, vyrážecí cvičení atd. → produkce zdravého hlasu •Nepřímá ØHlasová hygiena, stress management, hlasový odpočinek, trénink sluchu, eliminace zneužívání hlasu → odstranění nepřímých faktorů, které negativně ovlivňují zdraví hlasu • •Identifikace chybné hlasové techniky → náprava pomocí přímých a nepřímých technik Žirafa obrys https://www.asha.org/practice-portal/clinical-topics/voice-disorders/#collapse_6 Hlasová hygiena •soubor zásad péče o hlas •vychází ze znalostí anatomie a fyziologie hlasového ústrojí •odvíjí se od celkové hygieny organismu a také hygieny duševní Zásady hlasové hygieny •mluvit ve větrané místnosti •nepřepínat hlas, nepřekřikovat se, šetřit hlasivky (zejména při nachlazení, chrapotu, v období mutace) •nepřepínat hlasovou výšku •nepoužívat příliš tvrdé hlasové začátky •neodkašlávat naprázdno •nezdržovat se v zakouřeném či prašném prostředí •nepřetěžovat dětský hlas na hodinách zpěvu •hlas používat v přiměřené síle Zdroje vŠLAPÁK, Ivo, Dalibor JANEČEK a Lukáš LAVIČKA. Základy otorinolaryngologie a foniatrie pro studenty speciální pedagogiky [online]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009 [cit. 2022-11-18]. Elportál. Dostupné z: http://is.muni.cz/elportal/?id=834938. ISSN 1802-128X. vKLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/logopedie-7774/ vSapienza, C. M., & Hoffman Ruddy, B. (2018). Voice Disorders: Vol. Third edition. Plural Publishing, Inc. vLECHTA, Viktor a Jana KŘÍŽOVÁ. Terapie narušené komunikační schopnosti / Viktor Lechta a kolektiv ; [ze slovenského originálu ... přeložila Jana Křížová]. 2005. ISBN 8071789615. Zdroje v vBŘESKÁ, Hana. Poruchy hlasu z pohledu hlasových profesionálů [online]. Brno, 2019 [cit. 2022-11-19]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/gfmgf/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Barbora CHLEBORADOVÁ. vHRNÍČKOVÁ, Kamila. Prevence hlasových poruch u začínajících učitelů. 2018. Bakalářská práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky. Vedoucí práce Klenková, Jiřina. vBERANOVÁ, Z. Učíme se správně mluvit. Logopedické hrátky. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0257-6.