Vypracovaly: Tereza Bosáková, Kateřina Pazderová, Pavla Knetlová, Kateřina Bílá, Eva Pavlačková, Alžběta Staňková, Zuzana Večeřová, Karolína Sychrovská, Ema Kučerová, Anna Nejezchlebová, Karolína Linhartová, Romana Kosová, Michaela Peterková NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI A JAZYKOVÝCH SCHOPNOSTÍ Vrozené předpoklady Nadání pro řeč Zrak a sluch Nepoškozená CNS Mluvní orgány Duševní a fyzický vývoj Intelekt Vnitřní faktory: Vývoj řeči Složitý proces Neprobíhá samostatně Ovlivněn: vývojem senzorického vnímání vývojem motoriky socializací Prostředí Výchova Podněty Stimulace ke komunikaci Vnější faktory: Narušený vývoj řeči Osvojování, používání jazyka rozvíjení jazykových schopností Deficity = možné ve všech jazykových rovinách = Systémové narušení jedné, více nebo všech oblastí Široké spektrum Variabilní a heterogenní: etiologie patogeneze symptomatologie -> terminologická nejednotnost Klasifikace Z hlediska etiologie Narušený vývoj řeči jako dominantní příznak Tzv. specificky narušený vývoj řeči neboli VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE Narušený vývoj řeči jako symptom jiných vývojových poruch SYMPTOMATICKÁ PORUCHA ŘEČI Z hlediska stupně Lehké odchylky od normy Úplná nemluvnost (např. u MR) Nejedná se o úplnou němotu, ale o tzv. bezřečnost (jedince vydává zvuky, ale nejede se o skutečnou řeč) do 1 roku nemluví, ale žvatlá nebo křičí do 3 let je zdravé, ale nemluví po 3. roce nejedná se o totální nemluvnost diferenciace Z hlediska věku fyziologická nemluvnost prodloužená fyziologicá nemluvnost vývojová nemluvnost Z hlediska průběhu vývoje OPOŽDĚNÝ vývoj řeči dědičnost, opožděný vývoj CNS, prostředí OMEZENÝ vývoj řeči mentální retardace, poruchy sluchu, prostředí PŘERUŠENÝ vývoj řeči úrazy, duševní onemocnění, traumata ODCHYLNÝ (SCESTNÝ) vývoj řeči rozštěpy patra prostředí citová deprivace genetické vlivy nedonošenost lehká mozková dysfunkce na základě sluchové vady na základě nedostatečných rozumových schopností na základě poruch motoriky Opožděný vývoj řeči Etiologie dítě vývoj dorovnává doporučí se odklad školní docházky projeví se narušená artikulace hlásek (dyslálie) dojde k upřesnění diagnózy (vývojová dysfázie) Opožděný vývoj řeči Intervence Prognóza podpora rodiny, stimulace řeč. vývoje dobrý mluvní vzor rozvoj sluchové a zrakové percepce rozvoj schopnosti sluchové diferenciace rozvoj aktivní a pasivní slovní zásoby rozvoj motorických schopností Symptomy narušeného vývoje řeči Morfologicko - syntaktická rovina Stupně dysgramatismu (Dvořák) 1. Porucha morfologická – na úrovni slov -> agramatismy ve slovních tvarech 2. Porucha syntaktická – na úrovni vět -> obtíže při tvoření vět, vyjadřování myšlenek, neúplná mluva 3. Vyjadřování onomatopoickými zvuky -Dle této roviny lze zjistit nejpřesněji NVŘ -„ d y s g r a m a t i s m u s“ (vývojový agramatismus) -> vývojová odchylka o Nepřesný slovosled (slovo s emocionálně klíčovým významem) o Nadmíra podstatných slov v projevu * Impresivní – přijímání řeči * Expresivní – verbální produkce zasažena percepce i exprese do normy poslední Fonematickofonologická rovina chudá slovní zásoba (především aktivní) mentální retardace, SP, MO Lexikálně-sémantická rovina Organizace . Občanské sdružení Logo Centrum pro dětský sluch Tamtam, o. p. s. https://casopis.aklcr.cz/pdfs/lkl/2018/02/11.pdf Další zdroje informací Děkujeme za pozornost! KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1110-2. LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990, 278 s Listy klinické logopedie [online]. [cit. 2022-10-16]. Dostupné z: https://casopis.aklcr.cz/ https://www.tamtam.cz/ http://www.oslogo.cz/ Zdroje: