Specificky narušený vývoj řeči Kristýna Vlková, Magdalena Barochová Kristýna Míčová, Alžběta Rosíková Miriam Kozáková, Markéta Soldánová Jana Viktorinová, Lucie Dvořáková Darja Pelechová, Magdalena Hyánková Michaela Adamcová Specificky narušený vývoj řeči, neboli vývojová dysfázie Symptomatologie ●nepoměr mezi verbálními a neverbálními schopnostmi ●specifický řečový vývoj - opožděný, defektní ●agramatická řeč ●nesrozumitelná řeč - dyslalie ●pomalý rozvoj aktivní slovní zásoby ●vlastní slovník - žargon ●neschopnost udržet dějovou linii ●nerozeznává klíčová slova k pochopení smyslu Symptomatologie ●narušení paměťových funkcí - krátkodobá verbální paměť ●narušené zrakové vnímání - disproporční, opožděná kresba ●narušené sluchové vnímání - rozlišování jednotlivých hlásek, melodie, rytmus, dynamika řeči ●narušená časoprostorová orientace - abstraktní pojmy (vpravo, vlevo, včera, ráno, teta, strýc) ●narušení hrubé, jemné motoriky a oromotoriky ●lateralita - často zkřížená nebo nevyhraněná ●nerovnoměrný osobnostní vývoj ●těžkosti v učení - dysgrafie, dyslexie, dyspraxie Etiologie ●etiologické faktory - genetické, vrozené, získané (i kombinace) “Etiologie narušeného vývoje řeči má multidimensionální charakter, kde spolu působí větší počet činitelů ve složitých interakcích.” (Klenková, 2006) Etiologie ●následek poruchy centrálního zpracování řečového signálu (centrální porucha řeči) ●difúzní postižení a drobné odchylky CNS ○často drobné difúzní poškození řečových zón časně se vyvíjejícího mozku (není přesně lokalizováno) ●postižení vývoje kognitivních funkcí vlivem poškození mozku (prenatálně, perinatálně, postnatálně) ●vliv dědičnosti, genetické mechanismy ●predilekce (větší předpoklady) u chlapců ●poškození během nitroděložního vývoje ●předčasný porod ●nízká porodní hmotnost Diagnostika ●víceoborová a komplexní ○anamnéza osobní, rodinná, sociální ●pozorování, jazykové a neuropsychologické testy ●diferenciální diagnostika ○vyloučení poranění mozku, neurodegenerativních stavů, genetických syndromů… ●nedostatek standardizovaných jazykových testů v ČR i obecně Diagnostika – testové baterie ●USA: Test of Language Development, Peabody Picture Vocabulary Test (test slovní zásoby) ●Diagnostika jazykového vývoje (Seidlová Málková a Smolík – screeningový materiál s orientačními normami ○receptivní a expresivní gramatika, fonologické povědomí, receptivní lexikon, zkouška rychlého automatizovaného jmenování ○pro děti od 3 do 8 let ●česká adaptace neuropsychologického Token testu (porozumění mluveného slova) ●Baterie testů fonologických schopností pro děti předškolního a raného školního věku ●Zkouška jazykového citu - starší, standardizované ●nepřímý nástroj diagnostiky – rodičovský dotazník (dovyko.cz) ●Vývojové škály Bayleyové Terapie ●předchází jí dlouhodobá a komplexní diagnostika ●mezioborová spolupráce ●široké spektrum příznaků = nelze stanovit 1 postup ●individuální / skupinová forma logopedické terapie ●široké spektrum smyslových podnětů ●pragmatická / lexikálně - sémantická / morfologicko - syntaktická / foneticko - fonologická rovina ●celkový rozvoj osobnosti - kombinace ○zrakové a sluchové vnímání ○myšlení, paměť, pozornost a soustředěnost ○motorika, grafomotorika, schopnost orientace a řeč ○využití AAK, počítačových programů, audio a video nahrávek Zásady rozvíjení komunikace ●multisenzoriálního a individuální přístup ●respektování vývojového stupně ●preferování obsahové stránky řeči ●názornosti, plánovitosti ●upřednostňování sociálního aspektu ●doprovázení mluveného projevu gesty, mimikou ●komentování ○self - talking ○parallel talking ○korekční zpětné vazby ○rozšíření imitace ●alternativních otázek ●https://www.youtube.com/watch?v=CKowaBkSm9A Organizace ●LOGO Brno ●Alfa Human Service - web ALFABET ●RADLD - Raising Awareness of Developmental Language Disorder(https://www.youtube.com/c/RADLD) ●DLD and me(https://www.youtube.com/c/boystownhospital/videos) Příběh Karolíny ●expresivní vývojová dysfázie, těžká koordinační porucha ●6 let ●problémy od porodu (porod normální, poté novorozenecká žloutenka, pobyt v inkubátoru ●zjištění dysplazie kyčelních kloubů - nesmí se do 1 roku hýbat (dle maminky se zhoršují psychomotorické funkce) ●rehabilitace - Vojtova metoda, Bobath Příběh Karolíny ●chodí ve 2 letech ●viditelné opoždění ●diagnostika - expresivní vývojové dysfázie ●služby střediska rané péče (půjčování pomůcek, návštěvy v domácnosti) ●od 2 let s maminkou znakují ●v šesti letech příliš nemluví, slovní zásoba poměrně velká ●hrubá motorika - zlepšení Zdroje Zdroje ●Asociace klinických logopedů ČR https://www.klinickalogopedie.cz/index.php?pg=verejnost--co-je-to--vyvojova-dysfazie