Surdopedie 2

Duální smyslové postižení


Studijní materiály

Úkoly k tématu

1. Podívejte se na dokument/film k problematice hluchoslepoty (vybírat a případně i doplňovat můžete i zde) a zkuste na základě snímku popsat podstatu vzdělávání osob s duálním senzorickým postižením. 

Svůj názor napište do diskuze a vyjádřete se alespoň ke dvěma dalším komentářům. Ve svých komentářích hledejte různé úhly pohledu, jak se na problematiku dívat. 

2. Podívejte se na webové stránky organizací, které se věnují osobám s duálním senzorickým postižením - jaká jej jejich hlavní činnost, co nabízí svým klientům. 

3. Své znalosti reflektujte v dotazníků.do 10.5.2022

Komunikace osob s duálním smyslovým postižením

Komunikační systémy vycházející ze znakového jazyka 


Modifikovaný znakový jazyk

    Modifikovaný znakový jazyk vychází ze znakového jazyka neslyšících, je však specificky upraven podle potřeb a podmínek konkrétního hluchoslepého člověka. Jeho uživateli jsou nejčastěji lidé se zúženým zorným polem a od znakového jazyka neslyšících se odlišuje zejména zmenšením oblasti artikulace, zpomalením rychlosti pohybů, nižší mírou využívání nemanuálních prostředků apod.

    www.lorm.cz

    Taktilní forma znakového jazyka 

    Taktilní (dotekový) znakový jazyk rovněž vychází ze znakového jazyka neslyšících, znaky jsou oproti znakům znakového jazyka specificky upraveny tak, aby bylo možné je odhmatat. Nemanuální faktory znakového jazyka (mimika, pohyby hlavy a těla), které je možné vnímat pouze zrakem, jsou v taktilním znakovém jazyce vyjadřovány prostřednictvím manuálních komponentů znaku – nejčastěji upraveným pohybem rukou a místem artikulace.

    www.lorm.cz

    Znakování ruku v ruce 

    Speciální způsob používání znakového jazyka, při kterém jsou oba komunikující neustále v kontaktu „ruku v ruce“. Na rozdíl od taktilního znakového jazyka nejsou znaky hluchoslepým příjemcem aktivně odhmatávány, ale jsou prováděny pomocí jeho rukou (jsou ukazovány rukama příjemce). Znakování ruku v ruce používá obdobných, ne však shodných znaků jako taktilní znakový jazyk. Jednotlivé znaky jsou upraveny podle motorických schopností konkrétního hluchoslepého (především dětí s přidruženým postižením), čímž se liší od taktilního znakového jazyka. Je tedy nutné předchozí obeznámení se specifiky znakového projevu konkrétního klienta.

    www.lorm.cz

    Komunikační systémy vycházející z mluveného jazyka 


    Lormova abeceda 

    Daktylografika

    vpisování velkých písmen do dlaně 

    Braillovo písmo s využitím taktilní formy

    Taktilní odezírání 

    §6 

     (9) Taktilní odezírání je založeno na vnímání mluvené řeči pomocí odhmatávání vibrací hlasivek mluvčího. 

    Tadoma 

    Komunikace pomocí systému vibrační metody Tadoma spočívá v „hmatovém čtení mluvené řeči“. Ruka hluchoslepého se dotýká obličeje a krku mluvící osoby tak, že se palcem dotýká rtů a vnímá i pohyby čelistí a jazyka. Ostatní prsty odhmatávají vibrace na tvářích, čelistech a krku. Někdy je také označována jako „taktilní odezírání“. V případě, že hluchoslepý příjemce ovládá taktilní znakový jazyk, může jednou rukou odhmatávat znaky a druhou rukou současně vnímat pohyby rtů.

    www.lorm.cz

    Tadoma
    Ve videu je vícero komunikačních systémů
    Následující