Inkluzivní speciální pedagogika

Práce s heterogenní skupinou

Klíčové pojmy

Heterogenní skupina, vedení skupiny a styly vedení, dynamika skupiny, styly učení, modifikace metod a forem učení, aktivity na podporu spolupráce, důvěry, komunikace a vytvoření týmového ducha


Heterogenní/homogenní skupina

Heterogenní skupina Homogenní skupina
  • Členové se nějakým způsobem odlišují
    • věk, pohlaví, životní zkušenost, zážitek, sociální vrstva, rasa, víra, apod.)
  • Členové se nějakým způsobem odlišují
  • Heterogennost umožňuje větší stimulaci jednotlivců
  • Riziko spočívá v tom, že vymizí tenze díky přílišné kohezi
  • Je zde větší možnost pro testování reality
  • Vzniká zde méně konfliktů, jsou soudržnější
  • Umožňuje širší variabilitu interakcí
  • Pravděpodobně setrvá na povrchu a bude méně efektivní

Dítě ve skupině

  • individualitou se svými specifik
  • v rámci skupiny si každý musí najít svoji pozici a místo
  • některé děti jsou přirozeně vůdci, jiné jsou naopak na chvostu dané skupiny. To, že jsou na chvostu, neznamená, že jim je ubližováno – je to pro ně bezpečné místo
  • přehnané upozorňování na tyto „osamělé“ děti, ale i přehnané upozorňování na chování „mimo normu“ může vést k rizikovému chování jednotlivce/skupiny (vůči dotyčnému, nebo i on sám vůči sobě)
  • Pro práci lektora i učitele je vhodné:
    • znát historii dané skupiny (pokud nějaká je)
    • znát/poznat rozdíly mezi jednotlivými žáky (=> lépe přizpůsobujeme aktivity, řešíme konflikty, stanovujeme pravidla)
    • poznat jakou má kdo pozici (většinou se pozná do 2-3 měsíců od vytvoření skupiny)
      • je vhodné s ní co nejvíce pracovat na začátku – tak aby se posílala komunikace, spolupráce a důvěra mezi dětmi
      • v každé třídě jsou čtyři typy žáků (viz psychodynamický model)
    • Vybírat aktivity, ve kterých se nebudou prosazovat stále ti stejní (využít potenciálu i méně oblíbených, slabších => předchází se rizikovému chování)
      • Možnost rozdělování rolí ve skupině
    • Při společných aktivitách je vhodné dávat možnost volby, s kým dotyční budou, ale také (hlavně) náhodného výběru => učí se pracovat a poznávat ostatní
    • Modifikovat vyučovací metody a formy (ve vztahu k jednotlivým dětem a celé skupině)
    • Využití různých pomůcek
    • Vedoucí skupiny by měl využívat různých forem vedení

Psychodynamický model 

(Kožnar, 1992)

Pozice alfa

  • Dva až tři žáci
  • Šance vypozorovat cca 20 % (nutno využít jiných technik)
  • Sociálně zdatné dítě (třída si ho/ji chrání) (pozor – nemusí se jednat o žáka/žákyni s dobrým prospěchem)
  • Je vhodné si k nim najít cestu

Pozice beta

  • Třídní vědátoři
  • Hlídat, aby na něj neútočili
  • Nepřetěžovat ho/ji

Pozice gama

  • Masa dětí snadno ovlivnitelných alfou
  • Žárlivost vs. obdiv
  • Tyto žáky potřebujeme dostat na svou stranu (někdy mají nechuť ke změnám)
  • Někdy se snaží předvádět a mohou být zaměňovány za alfu

Pozice omega

  • Nemá ambice se dostat výš
  • Je členem, ale do počtu
  • Pozor na přehnanou snahu jej zachránit

Modifikace vyučovacích metod a forem práce

Prevence únavy a podpora koncentrace pozornosti
  • střídat činnosti a způsoby práce
  • měnit pracovní polohu i místo ve třídě
  • využívat rozmanitý didaktický materiál
  • vypozorovat nastupující únavu
  • zaměstnat jiné smysly, relaxační cvičení
Podpora motivace žáka
Kooperativní učení
Individuální práce s žákem
Strukturalizace výuky – vizualizace času a prostoru, změn
Pravidelná kontrola pochopení osvojovaného učiva

Metody aktivního učení
  • = způsob, jakým jedinec přijímá a zpracovává informace
Katalog podpůrných opatření - obecná část
Konkrétnější příklady - podle druhu postižení

Styly učení

  • vizuální
  • auditivní
  • verbální
  • tělesný-pohybový
  • logický
  • sociální - interpersonální
  • sociální - intrapersonální

Práce s heterogenní skupinou

Ovlivňují
  • znalosti, dovednosti a potřeby dětí/žáků;
  • vztahy a klima třídy;
  • doporučení poradenských pracovníků;
  • limity v jednotlivých aktivitách;
  • vnitřní diferenciace aktivity
Co ovlivňuje práci
  • bariéry v prostředí (architektonické, materiálně-technické), v komunikaci; v získávání informací; v technické dostupnosti
  • podmínky, pomůcky, přístupy (snaha o maximální zapojení) povinnost / nepovinnost neformálního vzdělávání
  • postoje pedagogických pracovníků a širšího okolí
  • programové bariéry – způsob organizace, metodické pokyny, naplnění podpůrných opatření
  • spolupráce s rodiči

UDL At A Glance: https://www.youtube.com/watch?time_continue=117&v=bDvKnY0g6e4

Flexible Classrooms: Providing the Learning Environment That Kids Need: https://www.youtube.com/watch?v=4cscJcRKYxA Literární zdroje
  • BRAUN, R. a kol. Praktikum školní psychologie. Praha: Portál, 2014.
  • HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno : AISIS, 2005.
  • HERMOCHOVÁ, S. Poznáváme své spolužáky. Praha: Projekt Odyssea, 2007.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 2010. KASÍKOVÁ, H. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno : AISIS, 2009.
  • KOLAŘÍK, M. a SMÉKALOVÁ, E. Typy třídních kolektivů a typy práce s nimi aneb mocenský, nebo demokratický přístup. Prevence 7. 2011, 9. (2011).
  • KOŽNAR, J. Skupinová dynamika (teorie a výzkum). Praha: Univerzita Karlova, 1992. 219 s. ISBN 80-7066-632-3
  • KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, 1995.
  • LOVAŠ, L. Malé sociální skupiny. In: VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK (Eds.) Sociální psychologie. Praha: Grada, 2008. s. 321 - 337.
  • MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.
  • MAŠÁT, V. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012.
  • MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
  • Skupinová práce. Minimetodika VÚP [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/skupinova_prace_-_minimetodika_vup.pdf
  • Třída v pohodě aneb aktivity pro podporu dobrých vztahů mezi žáky [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_podporu_dobrych_vztahu_ve_tride.pdf.
  • UHLÍŘOVÁ, V. Vedení rozhovoru s dítětem. Nový Bor: Velký vůz Sever, 2013.