Inkluzivní speciální pedagogika

Symptomatologie a Triáda poruch

Symptomatologie

  • Poruchy autistického spektra zahrnují širokou škálu různých symptomů, a proto se jedná o velice heterogenní skupinu osob s touto diagnózou. Z tohoto důvodů mluvíme o spektru poruch.
  • PAS můžeme řadit dle míry závažnosti poruchy a možnosti adaptace a inkluze na vysoce funkční až po nízko funkční autismus. 
    • Lidé s vysoce-funkčním autismem vyžadují nižší míru péče a pomoci okolí, a mohou si najít práci, zařadit se plnohodnotně do společnosti, příp. si najít životního partnera a založit rodinu. 
    • Lidé s nízko-funkčním autismem se hůře adaptují na sociální prostředí a mají větší potíže při integraci do běžného života, vyžadují vyšší míru pomoci a podpory.
  • Tzv. triáda PAS jsou hlavní průvodní symptomy této poruchy. Jedná se o: 
    • 1) Narušenou komunikaci
    • 2) Narušenou sociální interakci 
    • 3) Repetitivní chování a zájmy.

Triáda poruch

Narušená komunikační schopnost

znamená, že řeč dítěte se nevyvíjí dle normy. Řeč může být opožděná, tzn. že se může objevit později než u neurotypických dětí, nebo se nemusí rozvinout vůbec. 

Lidé s autismem, ale mohou úspěšně využívat jiné komunikační systémy, pokud nemají rozvinutou řeč, např. znak do řeči nebo PECS/VOKS (výměnný obrázkový komunikační systém). 

Řeč není zasažena jen po obsahové stránce, ale také po stránce pragmatické. 

Lidé s PAS mohou mít narušenou např. intonaci řeči, hlasitost či chápání sociálního významu a společenských pravidel jazyka (např. střídání během dialogu). 


Narušená sociální interakce 

se projevuje sníženým zájmem o interakci s okolím běžným způsobem. 

Děti na rozdíl od většinového názoru mohou mít rády přítomnost ostatních osob a fyzický kontakt, avšak tato interakce bývá specifická. Mohou být kupříkladu hypersenzitivní na zvuky (pláč, aj. hlasité zvuky), ale naopak mohou mít rády silné haptické zážitky, např. silné obejmutí. 

Preference a zvláštnosti se liší u konkrétních jedinců. 


Repetitivní chování 

je především důsledkem narušené imaginace

Děti s PAS mohou mít kupříkladu obtíže při symbolické hře (předstíraní). 

Jejich zájmy bývají úzce zaměřené a často se týkají neobvyklých oblastí vzhledem k jejich věku. Častým příkladem je doprava (dopravní prostředky a značky), zeměpis a astronomie, aj. 

Pokud u dětí s PAS není více zasažen intelekt, jsou schopny se o tématu zájmu naučit velké množství detailních informací.