Inkluzivní speciální pedagogika
Podpora žáků se specifickými poruchami učení (SPU)
Klíčová slova
dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dyspraxie, dysmuzie, podpůrná opatření
Projevy
Definice
„Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruchy, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému…“
dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dyspraxie, dysmuzie, podpůrná opatření
Projevy
- obtíže při získávání základních vzdělávacích dovedností mluvení, čtení, psaní, počítání
- provázeny dalšími příznaky
- poruchy řeči,
- obtíže v soustředění,
- impulzivní jednání,
- poruchy v oblasti percepce, motoriky (syndrom ADD, ADHD)
- nespecifických poruch učení
- snížené rozumové nadání
- smyslové vady
- nedostatečná motivace ke školní práci
- výchova či výuková zanedbanost dítěte
Definice
„Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruchy, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Tyto poruchy jsou vlastní postiženému jedinci a předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému…“
Přehled SPU
Organizace práce dítěte/žáka s SPU
- speciálně-pedagogické postupy a způsoby práce
- přiměřené tempo,
- individuální přístup,
- redukce učiva
- přístup učitele
- ústní osvojování,
- doplňovací cvičení,
- omezení psaní diktátu
- snížený počet žáků
- individuální práce s žákem
- komunikace školy a rodiny
- přihlédnutí při klasifikaci
- kratší texty,
- kontrola porozumění,
- názorné pomůcky
Co je u dítěte/žáka s SPU jiné
Osobnost žáka s SPU
- vliv na emoční projevy
- pocity úzkosti,
- pracovní úsilí neodpovídá výsledku
- citlivý na kritiku
- problém zvládat situace vyžadující vyšší frustrační toleranci
- na úkoly reagují rezignací, aniž by začal pracovat
- problémy s organizací pracovních činností i volného času
- není schopen bez kontroly dodržovat studijní režim
- není schopen dělat si samostatně zápisky z výkladu učitele
- snadno unavitelný, nesoustředěný
- výkyvy ve školní práci
- neschopen samostatné přípravy na školní práci
Příklady podpůrných opatření
- posadit žáka před sebe, samotného, nebo vedle klidného žáka
- vysvětlovat novou látku krátkými větami a jednoduchými slovy ujišťovat, že to dobře pochopil
- vštěpovat posloupnosti domluva na úkolech – krátké termíny domluva na známkování, počtu možných chyb, zadaných úkolů
- vyhnout se únavě, rychlému tempu
- pomoct žákovi najít si čas na daný počet cvičení
- nechat odpovídat na otázky v přeházeném pořadí,
- podporovat při odpovídání vyhnout se náročné látce po diktátu, nebo náročném úkolu
- pomoc v počátku plnění úkolu trpělivost nad pomalostí
- nechat žáka objevovat své schopnosti a využívat to před třídou
- rozvíjet poznatky o poruchách učení
- vytvořit si vizuální a fonologické pomůcky – „kufřík pomůcek“
- soustavná příprava
- přizpůsobení klasifikace
Následující