KOMUNIKACE OSOB S MP -AAK- Obsah obrázku text, osoba, interiér, chlapec Popis byl vytvořen automaticky •Všechny osoby s MP mají nějaký stupeň a druh NKS (narušená kom. schopnost) •Míra narušení roste se stupněm mentálního postižení •Potřeba celoživotní logopedické intervence •Rozsah od lehkých odchylek výslovnosti po neschopnost verbálně komunikovat • Obsah obrázku text, snímek obrazovky, perokresba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, stůl, pracovní stůl Popis byl vytvořen automaticky •Pokud je schopnost verbálně komunikovat omezující pro sociální život a není dostatečná pro dorozumívání a sdělování potřeb, je důležité využít některou z forem AAK – alternativní a augmentativní komunikace – předcházet komunikační, emocionální deprivaci •PŘEDEVŠÍM U OSOB SE STŘEDNĚ TĚŽKÝM, TĚŽKÝM A HLUBOKÝM MP Obsah obrázku osoba, interiér, vsedě, přenosný počítač Popis byl vytvořen automaticky AAK •Systém AAK = souhrn všech postupů a prostředků, které je možno využít pro rozvoj komunikace u konkrétní osoby •Cíl: je umožnit jedincům se závažnými por. komunikace aktivní dorozumívání a zapojení do života společnosti •U nás v r. 1994 zřízeno Sdružení pro augmentativní a alternativní komunikaci •V Praze funguje SPC AAK • AAK •Využívány u: jedinců s MP, smyslovými vadami, narušením kom. procesu, poruch hybnosti, degenerativních onemocnění (Alzheimerova choroba) po cévních mozkových příhodách… •Je vhodné využívat více komunikačních metod, pomůcek a symbolů současně pro dosažení max. rozvoje komunikace – multisenzoriáloní přístup •Nutná spolupráce celého okolí jedince •AAK nemají zcela nahrazovat nebo potlačovat verbální komunikaci (pokud to není nezbytné) •Snaží se ji rozvíjet, nebo určitým způsobem kompenzovat • AAK •Augmentativní komunikační systémy •augmentace z lat. rozšiřování, zvětšení… •podporuje již existující komunikační schopnosti, které jsou nedostatečné pro dorozumívání •kom.systémy podporující a rozvíjející mluvenou řeč, která není dostatečně rozvinuta, nebo je málo srozumitelná • • •Alternativní komunikační systémy •jsou náhradou mluvené řeči, když komunikace u jedince vůbec není rozvinuta •systémy, které mají plně nahradit mluvenou řeč, která vůbec nevznikla, nebo z nějakého důvodu úplně zanikla • • AAK •Metody AAK • •S pomůckami (aided) •netechnické: předměty, obrázky, fotografie, symboly, texty •technické: elektrické komunikační pomůcky, programy a počítače • •Bez pomůcek (unaided) – využití nonverbální komunikace (pohled, mimika, gesta, motorické znaky…) • • AAK •Komunikační systémy • •Dynamické – znaky, gesta, prstová abeceda, znaková řeč, Makaton •Statické – Bliss, piktogramy, komunikační tabulky • • •Při výběru druhu AAK je nutno brát v úvahu: • •Verbální dovednosti (schopnost artikulace, rozsah aktivní a pasivní slovní zásoby, úroveň projevů ve všech jazykových rovinách) •Fyzické dovednosti (rozsah a přesnost pohybů, koordinace) •Stav smyslových orgánů (hl. zraku a sluchu) •Dobu práceschopnosti (míra soustředění a unavitelnosti) •Věk •Předpoklad dalšího rozvoje, prognóza, individuální potřeby •Kognitivní schopnosti •Potřebu a motivaci ke komunikaci •Podporu rodiny a profesionálů •Schopnost interakce • AAK •facilitovaná komunikace •sociální čtení •makaton •bliss symboly •piktogramy •bazální stimulace •VOKS •znak do řeči • AAK •Facilitovaná komunikace • •facilitovaná = usnadňující •napomáhá komunikaci hl. PAS a TMP •facilitátor poskytuje podporu prstu, ruce, zápěstí, paži, či ramenu – tím stimuluje pohyb klienta, který ukazuje písmena či obrázky na tabulce, nebo píše na klávesnici a poskytuje také zpětnou vazbu jeho projevu •začíná se podporou prstu, pak ruky, zápěstí, lokte až k rameni – nakonec se facilitátor klienta ani nedotýká, pouze stojí v jeho blízkosti při psaní zprávy – psychická opora, naslouchání, pozornost vůči druhému •kontroverzní metoda, protože mnoho odborníků tvrdí, že není důvěryhodným sebevyjádřením klienta • • • Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky AAK • •Komunikační systém Bliss •(Bliss symboly) • • vymyslel Charles Bliss (utekl z koncentr.tábora až do Číny a tvrdil, že důvodem válečných katastrof je malá schopnost dorozumění mezi národy) •inspirován čínským obrázkovým písmem • srozumitelné všem národům, avšak velice složité místo slov se ke komunikaci používá symbolů •používán pro svou složitost spíše tělesného postižení či LMP • používá se asi 26 základních prvků a z nich je složeno přibližně 1400 standardizovaných znaků • • Obsah obrázku text, stůl Popis byl vytvořen automaticky AAK •Makaton • •obsahuje 350 motorických znaků •znaky doplněné řečí •k doprovodu znaků se používá i • odpovídající mimický výraz tváře, •jednotlivá slova se vyjadřují pohybem ruky, hlavy a podobně (sestra = dvakrát ťuknout do nosu, bratr = tření kloubů ruky o sebe…) •původ je ve znakovém jazyce, je však zjednodušen (znakují se hlavně klíčová slova) • • • • AAK •Piktogramy • •jednoduchý konkrétní obrázkový znak •každý piktogram zastupuje jeden věcný význam a zpodobňuje ho bez vazby na řeč • na rozdíl od systému Bliss jsou mnohem konkrétnější •využití: PAS, více vad, MP • •používání piktogramů je vždy ideálně doplněno mluvenou řečí •základní soubor je vytištěn bíle na černém pozadí •dorozumívání pomocí piktogramů je perspektivní pro svou jednoduchost a názornost •slouží při strukturalizaci času, prostoru, pochopení vztahů a konkrétní orientaci • • AAK •VOKS • •= výměnný obrázkový komunikační systém •smysluplná a účelná výměna obrázků za předmět, činnost •podpora iniciativy za použití asistence (motivace a pochopení významu komunikace) •podpora nezávislosti v sebevyjadřování •soubor obrázků, nebo použití konkrétních předmětů či textu •výměna kartičky za věc, kartička + splnění úkolu, skládání kartiček do vět • • Obsah obrázku text, bílá tabule Popis byl vytvořen automaticky AAK •Sociální čtení • •Primární navození • komunikace na základě předmětů a konkrétních sociálních situací (forma sociální hry), poté přechod k textu •používají se: soubor předmětů,obrázků (piktogramy, symboly, slova, předměty) •jednotlivé obrázky, symboly či slova vždy používáme v konkrétní sociální situaci AAK •Bazální stimulace • •bazální = základní,elementární •za základní princip bazální stimulace se považuje zjištění, že pomocí těla můžeme jedince uvést do reality, zprostředkováním zkušeností a vjemů •stimulací se snažíme osobám s těžkým postižením přiblížit nedostupné podněty a tak podpořit jejich vývoj a motivaci ke komunikaci • jedinec s těžším mentálním postižením nebo s více vadami se nachází ve stavu extrémně redukovaných aktivit - pomocí bazální stimulace se někdy podaří prolomit individuální izolaci (předcházení podnětové, sociální a emocionální deprivaci) •Často ve snoezelenu • • •podněty kterými stimulujeme jedince: •Somatické podněty (obraz těla) •Vibrační podněty (rozechvívá klouby, nosné části) •Vestibulární podněty (poloha v prostoru) •Hmatové podněty •Čichové a chuťové podněty •Sluchové a zrakové podněty • • • Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky AAK •Znak do řeči • •znakuje se slovo, nebo základní slova ve větě, která mají zásadní smysl pro význam věty a zbytek se doplňuje přirozenou mimikou, gesty a řečí, nebo alespoň zvuky •znaky jsou konkrétní, pohyb při znakování rozfázován dle rytmu řeči •hlavní je podpora verbální řeči •není znakovým jazykem, ale kompenzačním prostředkem •