SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA V SPC PRO SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ SPc317 Poradenství, diagnostika a intervence v surdopedii I. Mgr. et Mgr. Petra Seidlová, podzim 2022 SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ CENTRUM • SPC patří společně s Pedagogicko-psychologickou poradnou (PPP) mezi školská poradenská zařízení • velmi často jsou součástí škol podle §16, odst. 9 ŠZ • speciální pedagog (dle zaměření SPC), psycholog, sociální pracovník, administrativní pracovník (?) • vyhláška č. 197/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenství na školách a školských poradenských zařízení, ve znění pozdějších předpisů • vyhláška vymezuje náplň SPC – standardní činnosti společné a standardní činnosti speciální SPC PRO SP: STANDARDNÍ ČINNOSTI SPECIÁLNÍ 1. Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků se sluchovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby i zpracování návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky se sluchovým postižením. 2. Budování a rozvoj audioorální komunikace, její složky receptivní, zejména poslechu a odezírání, a složky produktivní. 3. Rozvoj českého znakového jazyka a dalších komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob. 4. Poskytování informací o možnostech vzdělávání a komunikace osob se sluchovým postižením a jejich životě zákonným zástupcům, popřípadě starším žákům. 5. Podpora rodiny v celkovém harmonickém rozvoji dětí, žáků a studentů. 6. Pořádání kurzů komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob pro zákonné zástupce, pedagogické i nepedagogické pracovníky škol a školských zařízení. 7. Spolupráce s příslušným odborným zdravotnickým zařízením na speciálně pedagogické přípravě žáka na vyšetření, případný zákrok, na využívání kompenzačních pomůcek a participace na následné rehabilitaci. 8. Cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí. 9. Individuální a skupinové terapie pro zákonné zástupce vedené psychologem. 10. Poradensko-terapeutické vedení rodin, krizová terapie, terapie pro neslyšící zákonné zástupce. 11. Sluchová výchova, zásady manuální komunikace, rozvoj motoriky dítěte, výstavba orální řeči, alternativních metod čtení, analyticko-syntetická metoda čtení, vedení pojmových deníků, řešení výchovných problémů, nácvik čtení s porozuměním apod. 12. Nácvik činností pro vyšetření audiometrem a příprava na audiometrické vyšetření. SPC PRO SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ V BRNĚ • Součást MŠ, ZŠ a SŠ Gellnerka Brno, p. o. • 3 speciální pedagogové, psycholog, sociální pracovník a administrativní pracovník • v péči cca 231 klientů po celém Jihomoravském kraji (občas výjimky) • rodinná péče, MŠ, ZŠ, SŠ, OU, SOU, (VOŠ?) • různé typy škol (zřizovatel, alternativní školství apod.) METODY VYUŽÍVANÉ PŘI SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTICE • anamnéza • rozhovor se zákonnými zástupci, s učiteli, dalšími odborníky podílejícími se na péči o dítě se SP • analýza získané dokumentace • pozorování (při diagnostice, ve školním prostředí, výjimečně také v domácím prostředí) • standardizované testy (☺) zaměřené na aktuálně řešenou problematiku (posouzení školní zralosti, diagnostika čtení a psaní, matematických schopností apod.) NEJČASTĚJI SE VŠAK POUŽÍVÁ KOMBINACE VŠECH VÝŠE UVEDENÝCH VOLBA DIAGNOSTICKÉ METODY ZÁVISÍ ZEJMÉNA NA VĚKU KLIENTA A TYPU JEHO POSTIŽENÍ PŘI SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTICE SE SLEDUJE: PŘEDŠKOLNÍ VĚK • tělesná oblast • smyslové vnímání • kognitivní funkce • komunikace • sociální kompetence • sebeobsluha ŠKOLNÍ VĚK • úroveň zrakové a sluchové percepce • úroveň čtení a psaní • úroveň matematických schopností • úroveň jazykových dovedností (český jazyk, popř. český znakový jazyk, pokud jej dítě používá) PŘÍKLADY VYUŽÍVANÝCH DIAGNOSTICKÝCH METOD V SPC PRO SP SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA DÍTĚTE PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU • percepční testy, IT MAIS, LittlEARS • Klokanův kufr, Klokanovy kapsy • Povím ti, mami 1, 2 • Pexeso pro uši • BimBam a další Zdroj: Google Images POSOUZENÍ ŠKOLNÍ ZRALOSTI • MaTeRS – Test mapující připravenost pro školu (H. Vlčková, S. Poláková) • Školní připravenost (J. Bednářová) Zdroj: Google Images SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA DÍTĚTE ŠKOLNÍHO VĚKU • Diagnostika schopností a dovedností v oblasti čtení a psaní (J. Bednářová) • verze pro 1. a 2. ročník • verze pro 3. a 4. ročník • Diagnostika matematických schopností a dovedností (J. Bednářová) – viz výše • Test rizika čtení a psaní pro rané školáky (A. Kucharská, D. Švancarová) • A mnoho dalších: • Baterie testů fonologických schopností (G. Seidlová Málková, M. Caravolas) • Diagnostika struktury matematických schopností (DISMAS) (P. Traspe, I. Skalková) • ACFS - Dynamická diagnostika kognitivních funkcí u dětí • Deficity dílčích funkcí (B. Sindelarová) • DysTest - Baterie testů pro diagnostiku SPU u studentů vysokých škol a uchazečů o vysokoškolské studium PRŮBĚH POSKYTOVÁNÍ SLUŽEB V SPV PRO SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ POUŽITÉ ZDROJE: • DOLEŽALOVÁ, L., HORÁKOVÁ, R. (2019). Speciálněpedagogická diagnostika surdopedická. Brno: Masarykova univerzita. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1630 • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ve znění pozdějších předpisů (školský zákon)