Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi

Týden 12: Případová studie jako nástroj řešení problému

V rámci simulace případové studie jsme identifikovali aktéry zapojené v našem problému. Z důvodu omezení zdrojů (čas) jsme z nich vybrali 3 klíčové aktéry, které jsme simulovaně vyzpovídali a položili jim následující otázky a získali následující odpovědi:

Jak se cítíš?
Odstrčený, zmatený, nemám s kým si povídat, rozrušený z neznámého prostředí, demotivovaně, vděčný, strach, cítím se bezpečně

Co potřebuješ?

Pochopení, jistotu, kamarády, podporu, porozumění, oporu, pomoc, intimitu, čas se aklimatizovat, individuální přístup, být s rodinou, pocit bezpečí

K čemu je ti škola?

Kvůli kamarádům, mám kde trávit čas, k ničemu, abych mohl dělat své vysněné povolání, chci něco umět (číst, česky)

K čemu je ti mobil
K hraní her, k překladům, kontakt s rodinou, chvilku nevnímat, focení, pocit bezpečí – je na něm všechno stejný jako na Ukrajině

Jaké to pro tebe bylo přijít do české školy
Náhlé a šokující, stresující, cítil jsem se ztracený a zmatený, hrozný

Jak si představuješ vyučování
Chci mu rozumět, nechci se nudit, nijak, hrou, chci domů, stejné jak na Ukrajině, zlehčené podmínky

ČŽ

Jak se cítíš?
Unaveně, nepříjemně, v nevýhodě, naštvaně, zmateně, nefér, přehlíženě, demotivovaně

Co potřebuješ?
Pozornost, pochopení, podporu učitele, jednotná pravidla, více informací, teambuilding, delší přestávky, méně úkolů, lepší obědy, lepší telefon, jistotu, aby se všechno furt neměnilo, rozumět ukrajinským spolužákům

K čemu je ti škola?
Být s kamarády, společné zážitky, na nic, abych vydělával hodně peněz, zaplácnutí dne, informace, je to otrava, vysněné povolání

K čemu je ti mobil
Komunikace s kamarády, sociální sítě, zabíjení nudy, zavolat rodičům, hledání odpovědí u testů, poslech hudby, hodiny,

Jak si představuješ vyučování
Víc her, exkurze, ať to není nuda, interaktiví, méně úloh, delší přestávky, učím se jen co mě baví, bez zkoušení,

Jak se cítíš po příchodu
Diskriminovaný, narušená integrita třídy, ostražitý, vděčně, že tu nemáme válku, jazyková bariéra, bojím se války, nerozumím jim, nepochopeně, musím ji pomáhat, noví kamarádi, naučil jsem je pár slov, cítím se zanedbaně

Vyučující

Jak se cítíte?
Nepřipravěně, frustrovaně, ve stresu, ignorobvaně, nevyslechnutě, nevím, co si můžu dovolit, demotivovaně, zmateně, unaveně, pod tlakem z důvodu očekávání, naštvaně, kupení krizí

Co potřebujete?
Dovolenou, kafe a klid, metodickou podporu, uznání za snahu, přidat, vstřícný krok ze strany vedení, pochopení a podporu od vedení a kolegů, společné sdílení, poznat nové žáky, konzultace, tlumočníka, ještě více dovolené

Jak si představujete dobrou výuku
Vzájemný respekt, bez hádek a konfliktů, aktivní zapojení dětí, reagují na mé dotazy, aby výuka něco přinesla všem, děti nedělají, co nesouvisí s výukou, každý se něco dozví a zažije úspěch, v klidu, bez komunikační bariéry

Co pro ni potřebujete
Aby žáci dávali pozor, čas, kafe a klid, materiály pro všechny, vědět, jak jsou na tom ukr. žáci, přípravu, motivaci k přípravě, víru v dobrý výsledek, sdílení dobré praxe, komunikaci v celém učitelském sboru, zpětnou vazbu od žáků

Co vám chybí
Podpora rodičů, ředitele a kolegů, kafe a klid, psycholog pro učitele, dostatek informací

Proč vám vadí mobil v hodině
Bere pozornost žáků, způsobuje rozepře, ničí klima třídy, rozptyluje mě, když na mě žáci nekoukají, podrývá autoritu učitele, mají tam taháky, nijak nevadí mi


Pro účely případové studie bychom mohli využít další data např. jako zmapování zdrojů (má škola poradesnké centrum, psychologa, spec. pedagoga), statististika kolik ukrajinských dětí má škola a v kterých třídách, jaké jsou možnosti s nimi pracovat kolektivně atp.


Úkol 5

Na základě simulace případové studie napište svou reflexi. Odpovězte na otázky:

Jak nyní na základě získaných dat rozumíte problému používání mobilů ukrajinskými žáky?

Změnila se vaše perspektiva vnímání této situace?


-----

Pokud jste neměli možnost zúčastnit se simulace případové studie v hodině, vypracujte náhradní úkol. Přečtěte si jednu z následujících studií a do odevzdávarny vložte její reflexi. Jedná se o texty využívající design případové studie. Zkuste se zamyslet, proč byl tento výzkumný design zvolen, jaké to přineslo výhody z hlediska výsledků, jaké benefity přináší případová studie pro čtenáře atp.


Vyberte si jeden z následujících textů, nebo zkuste v odborných časopisech vyhledat případovou studii na téma, které je vám osobně blízké:

KUROWSKI, Martina. Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie. Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi., Zlín: Univerzita Tomáše bati, Zlín, 2013, roč. 1, č. 1, s. 48-63. ISSN 1805-8825. 

https://soced.cz/cs/2014/03/druhe-cislo/ 


JARKOVSKÁ, Lucie. Školní třída pod genderovou lupou. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, roč. 45, č. 4, s. 727–752. ISSN 0038-0288. 

http://sreview.soc.cas.cz/uploads/4e46abcb7295d6f727ac95fedffcee171b3633d8_Jarkovska.pdf


McDANIEL, Sara, BRUHN, Allison L., TROUGHTON, Leonard. 2016. A Brief Social Skills Intervention to Reduce Challenging Classroom Behavior. Journal of Behavioral Education 26(1), pp 53 - 74.


LUISELLI, James K. 1997. Teaching toilet skills in a public school setting to a child with pervasive developmental disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 28(2), pp 163 - 168.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/podzim2022/SPp132/um/