Týden 12: Případová studie jako nástroj řešení problému
V rámci simulace případové studie jsme identifikovali aktéry zapojené v našem problému. Z důvodu omezení zdrojů (čas) jsme z nich vybrali 3 klíčové aktéry, které jsme simulovaně vyzpovídali a položili jim následující otázky a získali následující odpovědi:
UŽ
Jak se cítíš?
Odstrčený, zmatený, nemám s kým si povídat, rozrušený z neznámého
prostředí, demotivovaně, vděčný, strach, cítím se bezpečně
Co potřebuješ?
Pochopení, jistotu, kamarády, podporu, porozumění, oporu, pomoc, intimitu, čas
se aklimatizovat, individuální přístup, být s rodinou, pocit bezpečí
K čemu je ti škola?
Kvůli kamarádům, mám kde trávit čas, k ničemu, abych mohl dělat své vysněné
povolání, chci něco umět (číst, česky)
K čemu je ti mobil
K hraní her, k překladům, kontakt s rodinou, chvilku nevnímat, focení, pocit
bezpečí – je na něm všechno stejný jako na Ukrajině
Jaké
to pro tebe bylo přijít do české školy
Náhlé a šokující, stresující, cítil jsem se ztracený a zmatený, hrozný
Jak
si představuješ vyučování
Chci mu rozumět, nechci se nudit, nijak, hrou, chci
domů, stejné jak na Ukrajině, zlehčené podmínky
ČŽ
Jak se cítíš?
Unaveně, nepříjemně, v nevýhodě, naštvaně, zmateně, nefér, přehlíženě, demotivovaně
Co
potřebuješ?
Pozornost, pochopení, podporu učitele, jednotná pravidla, více informací, teambuilding,
delší přestávky, méně úkolů, lepší obědy, lepší telefon, jistotu, aby se
všechno furt neměnilo, rozumět ukrajinským spolužákům
K
čemu je ti škola?
Být s kamarády, společné zážitky, na nic, abych vydělával hodně peněz,
zaplácnutí dne, informace, je to otrava, vysněné povolání
K čemu
je ti mobil
Komunikace s kamarády, sociální sítě, zabíjení nudy, zavolat rodičům, hledání
odpovědí u testů, poslech hudby, hodiny,
Jak
si představuješ vyučování
Víc her, exkurze, ať to není nuda, interaktiví,
méně úloh, delší přestávky, učím se jen co mě baví, bez zkoušení,
Jak
se cítíš po příchodu
Diskriminovaný, narušená integrita třídy, ostražitý,
vděčně, že tu nemáme válku, jazyková bariéra, bojím se války, nerozumím jim,
nepochopeně, musím ji pomáhat, noví kamarádi, naučil jsem je pár slov, cítím se
zanedbaně
Vyučující
Jak se cítíte?
Nepřipravěně, frustrovaně, ve
stresu, ignorobvaně, nevyslechnutě, nevím, co si můžu dovolit, demotivovaně,
zmateně, unaveně, pod tlakem z důvodu očekávání, naštvaně, kupení krizí
Co
potřebujete?
Dovolenou, kafe a klid, metodickou podporu, uznání za snahu, přidat,
vstřícný krok ze strany vedení, pochopení a podporu od vedení a kolegů,
společné sdílení, poznat nové žáky, konzultace, tlumočníka, ještě více dovolené
Jak si představujete dobrou
výuku
Vzájemný respekt, bez hádek a konfliktů, aktivní zapojení dětí, reagují na mé
dotazy, aby výuka něco přinesla všem, děti nedělají, co nesouvisí s výukou,
každý se něco dozví a zažije úspěch, v klidu, bez komunikační bariéry
Co pro ni potřebujete
Aby žáci dávali pozor, čas, kafe a klid,
materiály pro všechny, vědět, jak jsou na tom ukr. žáci, přípravu,
motivaci k přípravě, víru v dobrý výsledek, sdílení dobré praxe, komunikaci v
celém učitelském sboru, zpětnou vazbu od žáků
Co
vám chybí
Podpora
rodičů, ředitele a kolegů, kafe a klid, psycholog
pro učitele, dostatek informací
Proč vám vadí mobil v hodině
Bere pozornost žáků, způsobuje rozepře, ničí klima
třídy, rozptyluje mě, když na mě žáci nekoukají, podrývá autoritu učitele, mají
tam taháky, nijak nevadí mi
Pro účely případové studie bychom mohli využít další data např. jako zmapování zdrojů (má škola poradesnké centrum, psychologa, spec. pedagoga), statististika kolik ukrajinských dětí má škola a v kterých třídách, jaké jsou možnosti s nimi pracovat kolektivně atp.
Úkol 5
Na základě simulace případové studie napište svou reflexi. Odpovězte na otázky:
Jak nyní na základě získaných dat rozumíte problému používání mobilů ukrajinskými žáky?
Změnila se vaše perspektiva vnímání této situace?
-----
Pokud jste neměli možnost zúčastnit se simulace případové studie v hodině, vypracujte náhradní úkol. Přečtěte si jednu z následujících studií a do odevzdávarny vložte její reflexi. Jedná se o texty využívající design případové studie. Zkuste se zamyslet, proč byl tento výzkumný design zvolen, jaké to přineslo výhody z hlediska výsledků, jaké benefity přináší případová studie pro čtenáře atp.
Vyberte si jeden z následujících textů, nebo zkuste v odborných časopisech vyhledat případovou studii na téma, které je vám osobně blízké:
KUROWSKI, Martina. Žák-uprchlík v českém systému vzdělávání: případová studie. Sociální pedagogika. Časopis pro vědu a praxi., Zlín: Univerzita Tomáše bati, Zlín, 2013, roč. 1, č. 1, s. 48-63. ISSN 1805-8825.
https://soced.cz/cs/2014/03/druhe-cislo/
JARKOVSKÁ, Lucie. Školní třída pod genderovou lupou. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2009, roč. 45, č. 4, s. 727–752. ISSN 0038-0288.
http://sreview.soc.cas.cz/uploads/4e46abcb7295d6f727ac95fedffcee171b3633d8_Jarkovska.pdf
McDANIEL, Sara, BRUHN, Allison L., TROUGHTON, Leonard. 2016. A Brief Social Skills Intervention to Reduce Challenging Classroom Behavior. Journal of Behavioral Education 26(1), pp 53 - 74.
LUISELLI, James K. 1997. Teaching toilet skills in a public school setting to a child with pervasive developmental disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 28(2), pp 163 - 168.