Práce s heterogenní skupinou Heterogenní skupina x homogenní skupina • Členové se nějakým způsobem odlišují (věk, pohlaví, životní zkušenost, zážitek, sociální vrstva, rasa, víra, apod.) • • Větší stimulace jedinců, kooperace • • Variabilita interakcí • • • • Členové mají nějakou společnou charakteristiku • • Soudržnost, méně konfliktů • • Stejnorodá skupina – žáci s přibližně stejnou úrovní schopností apod. • • Dítě ve skupině Styly učení (0:24-10:00, 11:15) Jak pomoci žákům při poznávání toho, jak se učí? Aktivita „OSA“ - uděláme v prostoru pomyslnou čáru (osu) - úplný souhlas na jednom konci a úplný nesouhlas na druhém - aktivita představí studentům učební styly, iniciuje je v přemýšlení o tom, jak se učí Na co se zaměřujeme… •zvuky •teplota •osvětlení •pracovní místo •motivace •zodpovědnost •vytrvalost •sociální potřeby •přítomnost dospělé osoby •smysly •preference denní doby •pohyb Příklad www.katalog.upol.cz https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_vyuku_dle_ucebnich_stylu.pdf Dobrý učitel vytváří podmínky pro to, aby co nejčastěji žáky v hodině „přistihl při úspěchu“. Zdroj: zapojmevsechny.cz Individualizace, diferenciace https://www.youtube.com/watch?v=4cscJcRKYxA DĚKUJI ZA POZORNOST J Zdroje HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno : AISIS, 2005. KOŽNAR, J. Skupinová dynamika (teorie a výzkum). Praha: Univerzita Karlova, 1992. 219 s. ISBN 80-7066-632-3 MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. MAŠÁT, V. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Skupinová práce. Minimetodika VÚP [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/skupinova_prace_-_minimetodika_vup.pdf