Podpora žáků s tělesným postižením a zdravotním oslabením Physical Impairment Vector Images (over 1,000) Lítači a nelítači u Somatopedie uVědní disciplína, která se zabývá výchovou a vzděláváním: uosob s tělesným postižením uosob zdravotně oslabených Tělesné postižení Tělesné postižení – podle doby vzniku Tělesné postižení - podle postižení části těla Obrny Mozková obrna uPostižení mozku v raném stadiu vývoje (v těhotenství, během porodu nebo do jednoho roku věku dítěte) uProjevuje se poruchou hybnosti a vývojem hybnosti uU některých forem se přidružuje snížená inteligence, smyslové vady, epilepsie uZasažena řeč – dysartrie uPříčiny: uTěžký porod, komplikace během porodu uInfekce v průběhu těhotenství uInfekce krátce po porodu uNedonošenost u u u VIDEO Video Deformace uVrozené nebo získané vady vyznačující se nesprávným tvarem některého orgánu nebo části těla uVrozené à deformity lebky, hrudníku, končetin, kloubů a svalů uZískané à nesprávné držení těla uSkoliózy uKyfózy uLordózy u Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky > Malformace > uMalformací rozumíme patologické vyvinutí různých částí těla, nejčastěji končetin. uAmélie à částečné chybění končetiny uFokomélie à stav, kdy končetina navazuje přímo na trup uMalformace patří do skupiny vrozených vývojových vad à screening ultrazvukem VIDEO Amputace Kompenzační pomůcky uPomůcky pro mobilitu uPomůcky denní potřeby uPomůcky pro ovládání PC uPomůcky pro sport a volný čas uPomůcky pro úpravu prostředí u uPomůcky pro psaní, kreslení a malování uPomůcky pro alternativní komunikaci uPomůcky protetické a ortopedické u > > > Obsah obrázku hračka, židle, muž, žena Popis byl vytvořen automaticky u Podpora soběstačnosti a nezávislosti | Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením | Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity ZdravSen - Zdravotní pomůcky nejen pro seniory KOMPENZAČNÍ POMŮCKY PRO ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÉ - Fotoalbum - Kompenzační pomůcky pro tělesně postižené Bariéry > > > uBariéry stavební a prostorové uSchody uKluzké plochy uMálo prostoru pro manipulaci uNemožnost dosáhnout na důležité prvky uMHD uVchody do budov… uBariéry společenské u u Jak na to u Zdravotní oslabení Onemocnění ovlivňující vzdělávací proces, s nimiž se ve školách můžeme setkat uAlergická a astmatická onemocnění – astma bronchiale, cystická fibróza, alergie (celiakie) uKožní onemocnění – psoriáza, ekzémy (atopický ekzém) uPoruchy metabolických procesů – diabetes mellitus, chronické onemocnění ledvin, hepatitida uNádorová onemocnění – nádory zhoubné/nezhoubné, leukemie uZáchvatová onemocnění – epilepsie uOnemocnění trávicího traktu – Crohnova nemoc uOnemocnění krve a kardiologická onemocnění – hemofilie, vrozené srdeční vady uPsychiatrická onemocnění – schizofrenie, dětské úzkosti, deprese, poruchy příjmu potravy uJiná, méně častá onemocnění – různé syndromy Epileptický záchvat – první pomoc uZachovat klid uZáchvat nelze zastavit uOdstranit z blízkosti člověka nebezpečné předměty uPodložit hlavu něčím měkkým – aby nedošlo k nárazům uUvolnit oděv u krku, pokud je těsný uV případě slinění nebo zvracení – natočit hlavu na stranu (po skončení křečí) uKdy volat pomoc: první záchvat v životě, záchvat trvá víc jak 5 min, několik záchvatů za sebou, poranění Diabetes – první pomoc uHypoglykémie – snížená hladina cukru v krvi unevolnost, hlad, slabost, vlhká zpocená kůže, rychlá srdeční akce, zmatenost až agresivita (může připomínat opilost), třes, případně bezvědomí u podejte cukr v jakékoliv podobě – sladký nápoj, čokoláda, kostka cukr u uHyperglykémie – zvýšená hladina cukru v krvi u silná žízeň, zrychlený dech páchnoucí po jablkách, teplá zarudlá kůže, může být bolest břicha uneslazené tekutiny, případně si podle své zkušenosti může zvýšit dávku inzulinu, pokud jej užívá. uVždy v případě poruchy vědomí přivolejte záchrannou službu u Vzdělávání žáků s tělesným postižením a zdravotním oslabením uZásady: uZohlednit druh, stupeň a míru znevýhodnění uDiferenciace a individualizace uSpolupracovat se zákonnými zástupci žáka uSpolupracovat se ŠPZ a pracovníky školního poradenského pracoviště u uU chronických onemocnění často vzdělávání ve škole při nemocnici Školy při zdravotnických zařízeních uIndividuální přístup uRespektováni tempa dítěte uRozsah a organizace edukačního procesu po dohodě s ošetřujícím lékařem uVyučování může probíhat formou: uindividuální vyučování u lůžka uskupinová výuka na pokoji uvýuka v učebně uVzdělávání dle IVP uHodnocení klasifikačním stupněm s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu uPo ukončení hospitalizace zaslání zprávy kmenové škole (pokud hospitace trvala déle než 12 dnů) uzáznamy o probraném učivu a návrh klasifikace pro konkrétní předměty u VIDEO Léčebny a ozdravovny uLéčebné procedury + vzdělávání uStandartní délka pobytu 4-6 týdnů během školního roku uPředevším individuální výuka s každým žákem uVzdělávání dle IVP uDélka vyučování podle doporučení lékaře à 2-3 hodiny denně Zdroje: uhttp://katalogpo.upol.cz/telesne-postizeni-a-zavazna-onemocneni/uvod-2/ uInformace k postavení škol při zdravotnických zařízeních. In: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [cit. 2019-10-13]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/7-informace-pro-skoly-pri-zdravotnickych-zarizenich uPLEVOVÁ, Marie. Dítě v nemocnici. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997. ISBN 80-210-1551-9. uMATĚJČEK, Zdeněk. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H Vyšehradská, s. r. o., 2001. ISBN 80-86022-92-7. uHÁJKOVÁ, Vanda. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3. uFIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8. u Děkuji za pozornost