PODPORA ŽÁKŮ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ •postihuje všechny složky osobnosti (duševní, tělesné, sociální) •trvale porušená poznávací schopnost •stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností •vrozené nebo časně získané postižení (do 2 let života) • •příčiny vzniku: genetika, dědičnost, poškození mozku v prenatálním, perinatálním nebo postnatálním období • •psychopedie = speciálně pedagogická disciplína, která se zabývá výchovou a vzděláváním osob s mentálním handicapem. • KLASIFIKACE DLE MKN-10 •Lehké mentální postižení (IQ 50–69) •Střední mentální postižení (IQ 35–49) •Těžké mentální postižení (IQ 20–34) •Hluboké mentální postižení (IQ pod 20) •Jiná mentální postižení •Neurčená mentální postižení LEHKÉ MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ - PROJEVY •problémy se projeví při školní docházce •konkrétní mechanické myšlení •omezená schopnost logického myšlení •slabší paměť, vázne analýza a syntéza •JM, HM lehce opožděna •rozvoj sociálních dovedností zpomalen •afektivní labilita, impulzivnost, úzkostnost •komunikace - používá naučené komunikační vzorce • STŘEDNĚ TĚŽKÉ MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ - PROJEVY •rozvoj myšlení a řeči výrazně opožděn - přetrvává do dospělosti •řeč - jednoduchá, obsahově chudá, často agramatismy, věty velmi jednoduché •trvale celková neobratnost, neschopnost jemných úkonů •emocionální labilita, nepřiměřené afektivní reakce • DEMENCE •proces zastavení, rozpadu mentálního vývoje po 2. roce života •příčiny: porucha, nemoc, úraz mozku, zánět mozkových blan, poruchy metabolismu, intoxikace, nádory, duševní poruchy •postupné zhoršování •nepostihuje všechny složky najednou, ale postupně •projevy: • poruchy paměti, orientace, úsudku, pozornosti •narušeny schopnosti abstraktního myšlení •motivace, emotivita, chování, komunikace •--> až celková degradace osobnosti • DOWNŮV SYNDROM •vrozená chromozomální anomálie •vznik při splynutí vajíčka a spermie, kdy hned v prvotní buňce zůstane chromozom navíc a každá další buňka pak pokračuje v dělení již s touto vadou •přebývá 21. chromozom - každá buňka obsahuje tři 21. chromozomy (běžná buňka má 46 chromozomů, u dítěte s DS 47 chromozomů) •náhodný jev (možný rizikový faktor je věk rodičů - matka nad 35 let a otec nad 50 let) Obsah obrázku osoba, malé, mladý, usmívající se Popis vygenerovaný s velmi vysokou mírou spolehlivosti ZNAKY DS •Hlava – menší, temeno lehce zploštělé •Obličej – menší plošší nos a ploché rysy tváře – kulatý vzhled •Oči – užší oční víčka, ve vnitřním koutku oka kolmá kožní řasa (bilaterální epikantus) •Brushfieldovy skvrny – bíle či nažloutlé tečky po okraji duhovky •Ústa – menší ústa ve srovnání velikostí jazyka •Vlasy – lidé s DS většinou mívají rovné a velmi jemné vlasy (ne u všech případů) •Uši – bývají často menší, zúžené mohou být i ušní kanálky •Krk – širší a mohutnější •Končetiny – mohou být mohutnější a kratší, s kratšími a silnějšími prsty, napříč dlaní vede pouze jedna rýha Obsah obrázku dítě, interiér, osoba, postel Popis vygenerovaný s velmi vysokou mírou spolehlivosti ZNAKY DS •Svalový tonus – celková svalová ochablost (hypotonie) i orofaciální oblasti •Ochablost vazů – volnější klouby •Nedostatečná pevnost šlach – ploché nohy •Tělesná váha – porodní váha nižší, od 3 let a hl. v dospělosti nárust hmotnosti, sklony k nadváze •Růst – dospělý muž s DS měří 147 – 162 cm, dospělá žena 135-155 cm •( Film – Yo, también) • •Zdravotní komplikace •Vrozené srdeční vady (50%), onemocnění dýchacích cest •Krátkozrakost (40%),strabismus •Sluchové vady způsobené zúžením zvukovodu a hromaděním ušního mazu ve středouší •30x vyšší pravděpodobnost výskytu leukemie • VIDEO • VZDĚLÁVÁNÍ JEDINCŮ S MP Obsah obrázku snímek obrazovky Popis vygenerovaný s velmi vysokou mírou spolehlivosti VZDĚLÁVÁNÍ JEDINCŮ S MP •Asistent pedagoga •IVP •Úprava očekávaných výstupů •Možno nahradit např. 2. cizí jazyk jinou vzdělávací oblastí •Slovní hodnocení •Větší časová dotace, rozfázování úkolu, ověřovat porozumění •Názorné pomůcky, multisenzoriální přístup • • PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA •Vývoj jedince probíhá odlišným způsobem od jedince zdravého, tato porucha zasahuje všechny složky osobnosti jedince •Projevy jsou velice rozmanité, nelze najít dva jedince s autismem, kteří by měli stejné projevy •Přes velkou rozmanitost projevů uvnitř autistického spektra se projeví kvalitativní postižení především ve třech oblastech (triáda): •Komunikace •Sociální chování •Představivost – (stereotypní okruh zájmů) • PROJEVY •role cizince, který nerozumí okolí. •náš svět je pro něj skládankou, jejíž díly do sebe nezapadají •naučené dovednosti nezvládá aplikovat v nově vzniklých situacích běžného života •nesnáší změny. - změny v zavedeném řádu mu činí omezenou možnost předvídat sled událostí, a tím ztrácí jistotu a nezávislost •kvalita komunikace je silně narušena, často dítě vůbec nemluví a pokud ano, není schopné konverzovat, často opakuje slova či věty – echolálie •o sobě mluví ve 3. osobě •chybí přátelské emoční reakce, nemají potřebu se mazlit, dotyk cizí ruky není příjemný •nevyhledává oční kontakt, většinou se dívají do země či stranou • ASPEREGERŮV SYNDROM •Intelekt bývá zachován, někdy je nadprůměrný •Sociální abnormality nejsou u tohoto syndromu tak výrazné jako u autismu •Základním znakem této poruchy je egocentrismus, provázený malou nebo žádnou schopností či snahou kontaktu s vrstevníky •Typické jsou zvláštní zájmy obsesivního charakteru – zájem o dinosaury, matematiku, astronomii, studování jízdních řádů, telefonních seznamů, sledování určitých televizních pořadů apod. •Dávají přednost osamělým aktivitám a komunikují zvláštním způsobem – je pro ně typické detailní vyjadřování, kdy touží komunikovat pouze o předmětu svého zájmu VIDEO • •Děti úplňku •Tak daleko, tak blízko •Dobrý doktor (Good Doctor) •Výjimeční •Atypical - seriál •IG: •autismus_doopravdy •Dodoismus369 •hana.rosenthal • PODPORA VE ŠKOLE •Princip individualizace •Přizpůsobení prostředí, řešení behaviorálních problémů •Princip strukturalizace •Čas, prostor •Princip vizualizace •Pomůcky, obrázky, schémata... • DĚKUJI ZA POZORNOST :) • ZDROJE •Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra (Vydání třetí, přepracované a rozšířené). Portál. •Valenta, M. (2013). Psychopedie (5., dopl. a upr. vyd). Praha: Parta. • • • •Katalog podpůrných opatření: Mentální postižení nebo oslabení kognitivního výkonu •