PODPORA ŽÁKŮ S NARUŠENOU KOM. SCHOPNOSTÍ NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST (NKS) •pojem pro jednotlivé druhy řečových vad a další komunikační bariéry •některá rovina (nebo několik rovin současně) jazykových projevů působí interferenčně (negativně) vzhledem k jeho komunikačnímu záměru •Jazykové roviny v řeči: – foneticko-fonologická –morfologicko-syntaktická –lexikálně-sémantická –pragmatická •disciplínou je logopedie • FONETICKO-FONOLOGICKÁ ROVINA •Zvuková stránky řeči – výslovnost, artikulace •Fonematický sluch •Rozvoj: –dechová a fonační cvičení (foukání do peříčka, brčka, zvuky zvířat…) –zpěv, básničky, hra s hlasem, pomalejší mluva –rozpočítadla – • MORFOLOGICKO-SYNTAKTICKÁ •Gramatická stránka řeči •Časování, skloňování, slovosled, tvorba přídavných jmen… • LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ •Obsahová stránka řeči – pasivní i aktivní slovní zásoba •Rozvoj –Návodné otázky, objasnění významu slov, spojení s obrázkem –Dostatek času na formování odpovědi –Pojmenovávání předmětů, činností… –Antonyma, synonyma, slova nadřazená, podřazená… PRAGMATICKÁ ROVINA •Uplatněné komunikačních schopností •Sociální aspekty komunikace (oční kontakt…) •Vyjádření postojů, emocí, názorů… • • •Jak můžeme rozvíjet? KLASIFIKACE NKS (LECHTA) •1. Nemluvnost –A) vývojová (vývojová dysfázie) – B) získaná - orgánová (afázie), neurotická (mutismus) •2. Poruchy zvuku řeči –A) palatolálie –B) rhinolálie (huhňavost) •3. Poruchy fluence (plynulosti) řeči –A) balbuties ( = koktavost) –B) tumultus sermonis ( = breptavost) •4. Poruchy artikulace –A) dyslalie –B) dysartrie •5. Poruchy hlasu •6. Symptomatické poruchy řeči •7. Poruchy grafické podoby řeči (SPU) •8. Kombinované poruchy SPOLUPRÁCE DOPADY NKS NA DÍTĚ MUTISMUS •Selektivní mutismus – ztráta řečových schopností podle situace, v jiných situacích je mluvený projev dostatečný –Nemluvnost ve školním prostředí, s cizími lidmi •Vlivem traumatu, životní změny, psychických změn • – DYSLÁLIE •Chybná výslovnost některých hlásek, narušené tvoření hlásky •Fyziologická dyslálie (do 4 let), prodloužená fyz. dyslálie (do 7 let), dyslálie •Může být narušené porozumění řeči •Dyslálie se může promítat i do psaného projevu – nutno respektovat a nehodnotit jako chybu •Nejrozšířenější u dětí • KOKTAVOST •Narušení plynulosti řeči •Velice stresující •Strach při mluvení před lidmi, tím se koktavost zhoršuje • VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE •nerovnoměrný vývoj všech složek řečového projevu •může se projevit porucha hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, paměti, gramatické stránky jazyka, výslovnosti, porozumění, zrakového vnímání, sluchového vnímání, chybné vnímání času.. •nesprávné koncovky, slovosled, dysgramatismy •vynechávání slov, jednoduché věty •vlastní slovník, nesrozumitelná řeč • • •video PODPŮRNÁ OPATŘENÍ U DĚTÍ S NKS MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ ZDROJE •BYTEŠNÍKOVÁ, I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007 •SYCHROVÁ, Pavla. Podpůrná opatření a poradenské služby pro žáka s narušenou komunikační schopností v základní škole. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5860-6. •VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7. •VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatřeních. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4546-6. •