Psychopedie Dana Dlouhá 2021 Úvoddotématu ▪ je stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností (schopnost myslet,učit se a přizpůsobovat se okolí),k němuž dochází v průběhu vývoje jedince. Je to stav trvalý: ▪ vrozený (kongenitální), časně získaný – poškození CNS (do 2 let života dítěte) ▪ demence - získaný po 2.roce života (nádory, úrazymozku, záněty,intoxikace,poruchy metabolismu) ▪ Specifické MP: ▪ sociálně podmíněná (pseudooligofrenie) – zanedbání péče Úvoddotématu Klasifikace MR (MKN-10) ▪ F 70-79 Mentální retardace ▪ F 70 Lehká MR IQ 69-50 ▪ F 71 Středně těžká MR IQ 49-35 ▪ F 72 Těžká MR IQ 34-20 ▪ F 73 Hluboká MR IQ 19 a níže ▪ F 78 Jiná MR (stanovení MR je nesnadné pro přidružené senzorické,somatické postižení,poruchy chování,autismus) ▪ F 79 Nespecifikovaná MR (MR je prokázaná,není však dostatek info pro zařazení osoby do některého z uvedených stupňů) Inkluzivní vzdělávánížáků sMP ▪ Vysoké nároky na teoretické poznatky, praktickou způsobilost a osobnostní charakteristiky pedagoga ▪ Není cílem dosáhnout maximálních školních výkonů, ale příprava na co nejkvalitnější prožití života ▪ Je nutné respektovat a tolerovat úroveň řeči a komunikace osoby s MP (chudší SZ,echolalie – opakování slyšeného bez pochopení,dysgramatismus, komolení slov) ▪ Obsahem vzdělávání jsou znalosti,dovednosti a návyky vycházející z konkrétní úrovně dosaženého psychického vývoje žáka s MP (individuálně upřesněno) Faktory determinující edukační proces Přidružené poruchy (somatické, senzorické, řečové,chování) Stupeň postižení Výskyt vyhraněných konstitučních typů Specifika poznávajících procesů a učení Specifika žáků ve volní, emocionální a osobnostní oblasti Kvalita školy z hlediska prostředí a vybavenosti Učitel Rodinné prostředí Heterogennost a homogennost žáků ve třídě Metody edukace ▪ Vícenásobné opakování ▪ nadměrné zvýraznění informace ▪ Zapojení více kanálů do přijímání informace ▪ Intenzivní zpětná vazba ▪ Pozitivní posilování ▪ Individuální přístup ▪ A další… Jaké metody by vybral J.A. Komenskýpro vzdělávání žáků s MP? Jednoduchost Názornost Opakování Strukturovanost ▪ zásada názornosti – přímá žákova zkušenost ▪ zásada systematičnosti a soustavnosti – (struktura v učivu,návaznost na předchozí) ▪ zásada aktivnosti – aplikace v praxi Opakování ▪ zásada trvalosti – je třeba soustavně učivo opakovat ▪ zásada přiměřenosti – učitel by měl vycházet z věkových a individuálních schopností dětí Komunikace s žákys MP ▪ Přizpůsobit jedinci s MP ▪ Vynechat cizí a složitá slova ▪ Mluvit pomalu a srozumitelně ▪ Opakování,shrnutí ▪ Sledovat neverbální projevy ▪ Dostatečné množtví času Závěr ▪ Veškeré snažení okolí musí u žáka s MP vytvářet pozitivní zpětnou vazbu (radost ve třídě,radost z edukačního úspěchu,vyšší aktivita,projevy plné akceptace odlišnosti učiteli i spolužáky) => INKLUZE ŽÁKŮ S MP