Somatopedie Obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou a vzděláváním jedinců s tělesným a zdravotním postižením. Název pochází z řeckých slov soma = tělo, paideia = výchova. Klasifikace pohybových vad Základní skupiny: • poruchy vrozené, včetně dědičných • poruchy získané Všechny pohybové vady mohou být různého stupně. Dělení podle postižené části těla: • obrny centrální a periferní (DMO) • deformace - nesprávný tvar některé části těla (Skolióza) • malformace - patologické vyvinutí různých částí těla (amélie, fokomelie) • amputace- umělé odnětí části končetiny od trupu I. Obrny centrální a periferní Týkají se centrální (mozek a mícha) a periferní (obvodové nervstvo) nervové soustavy. Jednotlivé druhy se liší rozsahem a stupněm závažnosti a dělí se na parézy – částečné ochrnutí a plégie – úplné ochrnutí. • Mozková obrna (dříve dětská mozková obrna) o závažné centrální onemocnění o vzniká před narozením, při porodu nebo těsně po něm o cca 50 – 60% výskytu ze všech pohybových poruch o typická je tělesná neobratnost, nerovnoměrný vývoj, zvýšená pohyblivost a neklid, nesoustředěnost, těkavost, nedokonalost vnímání a nedostatečná představivost, překotné a impulzivní reakce, střídání nálad a výkyvy v duševní výkonnosti, opožděný vývoj řeči a řečové vady Formy těžšího druhu DMO: 1) Spastická • hemiparetická - obrna horní i dolní končetiny ½ těla (našlapování na špičky) subnormální kognitivní kapacita • diparetická - většinou dolní končetiny, nůžkovitá chůze • kvadruparetická - všechny 4 končetiny 2) Nespastická • hypotonická -chabá obrna, výraznější bývá na DK, vyskytuje se u kojenců a kolem 3. roku věku se mění ve formu spastickou nebo dyskinetickou • dyskinetická(dříve extrapyramidová) - nepotlačitelné mimovolní pohyby • mozečková - vyskytuje se vzácně, snížení svalového napětí • Lehká mozková dysfunkce (LMD) - encefalopatie o lehčí typ poruchy CNS, asi 3% dětí, především chlapci o oslabení schopností a vlastností psychických funkcí zodpovědných za řízení, kontrolu, regulaci, koordinaci a integraci chování o projevy: psychomotorický neklid, psychická instabilita, změny nálad, impulzivní jednání o prognóza: hyperaktivita se upravuje v pubertě, poruchy pozornosti přetrvávají v 50% do dospělosti, emoční labilita, nižší aspirační úroveň, přecitlivělost • Dětská obrna o infekční onemocnění o objevovalo se hlavně u dětí v předškolním věku a zanechávalo trvalé a často velmi těžké následky o zlikvidována v r. 1958 Sabinovou vakcínou • Mozkové záněty (encefalitidy) o např. klíšťová encefalitida o vyvoláno mikrobiálními činiteli o zprvu projevy jako chřipka, pak přechodná fáze zdánlivého zlepšení, po které nastupují vysoké teploty, epileptické záchvaty, třes, ochrnutí končetin – po odeznění nemoci se veškeré příznaky většinou vytrácejí • Stavy po mozkových nádorech o po operaci následky v pohybové oblasti, v oblasti řeči • Epilepsie o mozkové záchvatovité onemocnění • Mozkové příhody o v důsledku krvácení do mozku • Mozkové embolie o nedokrevnost části mozku a odumření části mozku, podle zasažené hemisféry způsobují levostranné nebo pravostranné hemiparézy až hemiplegie o spíše u starších osob • Traumatické obrny o při úrazu – po otevřeném nebo uzavřeném poranění hlavy • Obrna míchy o vlivem různých onemocnění, častou příčinou je úraz páteře s následným poraněním míchy o čím blíže ke krční míše byla mícha zasažena, tím je stav postiženého závažnější • Rozštěp páteře o vrozené, neurochirurgická operace o obrna DK a svěračů o nepříznivá prognóza, nyní většinou včas odhaleno screeningovými metodami • Degenerativní onemocnění mozku o až v průběhu života o degenerace mozkových buněk • Obrna periferních nervů o většinou po úrazu dolních končetin nebo horních končetin II. Deformace Jsou vrozené nebo získané vady, které se vyznačují nesprávným tvarem některé části těla. • Skoliózy a kyfózy o důsledek nesprávného držení těla o změny v zakřivení páteře nebo labilní a nestálé držení těla • Nesprávný vývoj kyčelního kloubu o může být jednostranné nebo oboustranné o dnes procházejí všechny děti vyšetřením ultrazvukem ještě v porodnici • Perthesova choroba o příznivá prognóza, postižení hlavice stehenní kosti o děti ve věku 5-7 let, léčba trvá až 2 roky, dítě je převážně upoutáno na lůžko • Progresivní svalová dystrofie o dědičné onemocnění svalů o 2 formy onemocnění: forma postihující ramenní pletenec - ramena ční dopředu, lopatky odstávají, změny v obličeji forma postihující pánevní pletenec • dědičné • nejprve postihne svalstvo pánve, poté i svalstvo dolních končetin III. Malformace a amputace Malformace – patří do vrozených vývojových vad, je to patologické vyvinutí různých částí těla, nejčastěji končetin oamélie – částečné chybění končetiny ofokomelie – končetina navazuje přímo na trup Amputace • umělé odnětí části končetiny od trupu • příčinou jsou úrazy, cévní onemocnění, zhoubné nádory na končetinách, infekce IV. Chronická onemocnění Alergická a astmatická onemocnění • v důsledku negativních vlivů znečištěného prostředí, nevhodného výběru potravin, psychosociálních stresů i špatného pohybového režimu, dědičnost • především v dětské populaci - každé 3. - 5. dítě Výchova a vzdělávání žáků s tělesným postižením a žáků dlouhodobě nemocných a zdravotně oslabených • Raná péče – soustava služeb a programů s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho důsledky a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociální integrace. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK • Předškolní věk - využívají nabídky speciálně pedagogického centra (SPC) pro tělesně postižené (3 – 6 let), které jsou zřizovány při speciálních mateřských školách. • Mateřská škola - nejen u zdravých, ale i u tělesně postižených dětí není součástí povinného vzdělávacího systému. • Školní věk - dochází k integraci tělesně postižených žáků do běžných typů škol. Ve školách pro tělesně postižené jsou vzdělávací programy rozšířeny i o předmět dorozumívací dovednosti. • Předprofesní a profesní příprava, zaměstnávání pohybově postižených – jedná se o přípravu k volbě povolání, profesní poradenství a předstupeň vyučení. Instituce pro výchovu a vzdělávání dětí a žáků s tělesným a zdravotním postižením • Vládní výbor pro zdravotně postižené občany • centra léčebné rehabilitace • speciálně-pedagogická centra • speciální školy pro tělesně postižené • centra rehabilitačního inženýrství • centra technické pomoci • osobní asistenti nebo „další souběžně působící pracovník“ • profesní příprava • zaměstnání (chráněné dílny)