P S Y C H O P E D I E MG R. P E TRA RYŠ KOVÁ Definice psychopedie Psychopedie se jako obor zabývá edukací, diagnostikou, poradenstvím, terapeutickouformativní intervencí, kompenzací, rehabilitací, integrací a socializací jedinců s mentálním postižením, ale také prevencí a prognostiklou mentálního postižení. (Bazalová in Pipeková, 2010) Definice mentálního postižení Mentální retardace je vývojová porucha integrace psychických funkcí postihují jedince ve všech složkách jeho osobnosti - duševní, tělesné i sociální. Nejvýraznějším rysem je trvale porušená poznávací schopnost, která se projevuje nejnápadněji především v procesu učení. (Dolejší in Pipeková,2010). Shrnutí • Vývojová porucha integrace psychických funkcí. • Vnik do druhého roku života dítěte. • Postihuje jedince ve všech složkách jeho osobnosti – duševní, tělesné i sociální. • Trvale porušená poznávací schopnost, ovlivňující vzdělávání. • Celkové snížení intelektových schopností (myslet, učit se, přizpůsobovat se). Dělení • Hraničníúroveň rozumových dovedností (79 – 70 IQ) • Lehké mentální postižení(69 - 50 IQ) • Středně těžké mentální postižení (49 – 35 IQ) • Těžké mentální postižení (34 – 20 IQ) • Hluboké mentální postižení (19 a níže) • Sociálně podmíněnémentální postižení Lehké mentální postižení (IQ 69 – 50) • Do 3 let menší opoždění psychomotorického vývoje, od 3 do 6 let už výrazné deficity vývoje řeči a komunikace, malá slovní zásoba, chudá mluva po obsahové stránce, stereotyp ve hře, nedostatečná zvídavost a vynalézavost • Období školní docházky: myšlení mechanické, konkrétní, omezená schopnost logického myšlení, špatná paměť, problém v analýze a syntéze, problémy v motorice i pohybové koordinaci. • Rozvoj sociálních dovedností zpomalen. • Emoční labilita, impulzivita, nižší frustrační tolerance někdy zvýšená úzkostnost Středně těžké mentální postření (IQ 49-35) • Rozvoj myšlení a řeči výrazně opožděn, přetrvávající potíže, malá slovní zásoba, agramatismy. • Často přidružené zdravotní komplikace (epilepsie). • Problém kombinovat a usuzovat, potíže s přizpůsobením. • Zpomalený motorický vývoj, do dospělosti přetrvává neobratnost a špatná koordinace pohybů. • Emoční labilita, afektivita. • Částečná sebeobsluha,fungování v jednoduchých situacích. Těžké a hluboké mentální postření (IQ 34 a níže) • Výrazné psychomotorické opoždění od raného věku, problém s koordinací pohybu, celková neobratnost do dospělosti. • Často somatické vady a poruchy CNS (kombinované postižení) • Základní prvky hygieny a sebeobsluhy, individuální. • Řeč v podobě jednotlivých slov, také velmi individuální. • Emoční labilita, afektivita, impulzivita. • Poznávají blízké osoby, nutná celoživotní péče. Metody výuky • Strukturalizacevýuky: systém ve výuce, ve kterém se žák lehce zorientuje.Úkoly jsou rozdělené do jednotlivých jednoduchých kroků. • Zaměření se na základy látky a ty upevňovat. K rozšíření látky přistoupit pouze po důkladném zopakování základů. • Eliminovat počet věcí na lavici. • Zjednodušenízadání úkolu, popřípadě zakrývat ostatní úkoly než na jakém žák pracuje. • Při písemce rozdělit úkoly tak, aby žák nebyl zahlcen.Můžou se jednotlivé úkoly dávat zvlášť na papír. Až žák vypracuje jeden úkol, dostane další. • Ujištění se, že žák chápe zadání např. nechat ho vám znovu vysvětlit zadání. • Ostatní žáci zadání ústně,žák s LMP dostane oporu v zadání písemně po bodech. Organizace výuky • Úprava časová • Zkracovánínebo půlení výuky – více přestávek v hodině. • Využívání minutky na časově omezené úkoly. Přesný přehled o čase na úkol. • Úprava prostoru • Dbát na dobré osvětlení místa. • Možnost sedět sám v lavici. • Pomůcky • Obrazně/figurálně/graficky zpracované přehledy učiva. • Číselné řady, tabulky násobků, stovková tabulka. • Sešit s pomocnými linkami. • Upravené učební testy odpovídající kognitivní úrovni žáka. Organizace výuky • Minimální doporučenou úrovní pro úpravy očekávaných výstupů. • Jsou stanoveny v rámci RVP. Hodnocení výuky • Vychází ze schopností žáka. • Porovnávat individuální pokrok žáka. • Může být jednoduché slovní hodnocení. Zde dbát na to, aby žák hodnocení rozuměl. • Motivační hodnocení např. nálepky, hvězdičky atd. P O R U C H A A U T I S T I C K É H O S P E K T R A ( P A S ) základní informace • pervazivní (všepronikající) vývojová porucha • prevalence: 60/10 000, 3 až 4 chlapci na jednu dívku • příčina: nejasná (vrozené abnormality mozku) • 60 % STMP – TMP, 20 % LMP, 20 % průměrný až nadprůměrný intelekt • triáda příznaků: • Neschopnost vzájemné společné interakce (navazování soc. vztahů) • Narušená schopnost komunikace • Narušená schopnost představivosti Narušení vzájemné sociální interakce • Sociální chování neodpovídá vývojovému stádiu jedince. • Zhoršené adaptace změny v sociálním chování. • Potíže s dodržováním pravidel, kterým nerozumím. • Potíže s nastavením přirozených sociálních hranic. • Pokud něčemu nerozumím, nerozumím pravidlům, tak se zvyšuje se agresivita. • Objevuje se hypersenzitivizmus. Narušení komunikačních dovedností • Kvalita komunikace je silně nasušena. • Objevují se časté echolálie. • Těžce se orientuje v emocích/verbální komunikaci. • V komunikaci/myšlení se objevuje hyperselektivismus. • Aba terapie Narušená představivost/fantazie • Stereotypní chování • Velké potíže s přijmutí změny • Opakování se rituálů • Obtíže s abstraktní představivostí • Snížená adaptivita Metody výuky • Stanovených jasných a pochopitelných pravidel. • Využívání dohod. • Rozvoj sebeřídících technik (jak poznám, že) • Využívání relaxačních metod. • Strukturované učení žetonový systém Organizace výuky • Komunikační systém (VOKS) • Strukturované učení • TEACCH Program • Vznik 1966 Eric Schopler • Individualizaci (individuální vz dělávací přístup) • Strukturovaném prostředí (předvídatelnost, jistota) • Vizuální podpora (zlepšuje orientaci, vede k pocitu bezpečí) Hodnocení výuky • Vychází ze schopností žáka. • Dbát na porozumění hodnocení. • Využívat žetonový systém, vnější motivaci. Pro učitele žáka se SVP • Dbát na vlastní psychohygienu • Dbát na sebepoznání, stanovení si vlastních hranic. • Stanovit si reálné, měřitelné a ověřitelné cíle. • Zaznamenávat individuální postup dítěte • POZOR NA SYNDROM VYHOŘENÍ