Výzkum v pedagogické praxi, skupina ERASMUS (Petr Květon), PS 2022 Zadání cvičení – Zpráva z výzkumu Předmět Výzkum v pedagogické praxi je ukončen zkouškou – odevzdáním zprávy z výzkumu do ISu a písemným testem (oficiální termíny v ISu). Požadavky na zprávu z výzkumu a) Kvantitativní výzkum 1. Použijte videozáznam vyučovací hodiny, dostupný na youtube (např. https://www.youtube.com/watch?v=nAVBM8npTLQ&t=112s). 2. Formulujte kvantitativní výzkumnou otázku např. z tématu řízení třídy / frekvenci a délce vstupů učitele, žáků (vč. poměru vstupů chlapců a dívek) / k počtu a délce interakcí týkajících se učiva nebo chování žáků atp. 3. Kódujte data kvantitativně (kódování výskytu události, trvání události atd.) 4. Zkonstruujte jednoduchou datovou matici v Excelu 5. Proveďte základní kvantitativní analýzu dat (četnosti ev. korelace), informace prezentujte v tabulkách a grafech dle stylu APA 6. Sepište krátkou výzkumnou zprávu dle struktury IMRAD, rozsah cca 3 strany. Přílohy: datová matice. Poznámka 2: Po domluvě s vyučujícím je možno využít pro kvantitativní část práce jiný datový soubor (např. ze školní praxe, z výzkumů PISA atp.) Struktura zprávy z výzkumu 1. Úvod do problematiky/tématu (o co jde, jaké téma se řeší, důležitost toho tématu, vymezení základních pojmů, tak jak s nimi ve výzkumu pracujete), co se o problému dosud zjistilo (systematický přehled dosavadních výzkumů). 2. Výzkumná otázka, případně i cíle výzkumu. Explicitně, stručně vypsat, co zjišťujete. 3. Metodologie (design výzkumu, metody sběru dat, typ výběru vzorku a jeho velikost, zdůvodnění výběru vzorku, popis sběru dat, způsobu zpracování dat a analýzy dat atd.). 4. Výsledky (přehledně, řazené dle výzkumné otázky a případné podotázky; tvrzení podložit – tabulku/graf např. z Excelu nebo citátem z vyučovací hodiny; okomentovat hlavní zjištění z tabulky/grafu/citátu slovně). Výsledky v kvantitativním výzkumu nezahrnují vlastní interpretace a názory, ty jsou v části diskuse. 5. Diskuse výsledků (objasnit, co zjištění může znamenat; proč asi, co z toho plyne atd.). Porovnání Vašich výsledků s jinými výzkumy a s tím, co jste psali v teoretických východiscích. 6. Závěry (metodologická doporučení na zlepšení postupu výzkumu, co ze zjištěných dat plyne, doporučení pro praxi, doporučení pro dané žáky, učitele atd.). Jaký přínos pro teorii daný výzkum má? Formální podoba · Rozsah 3 strany (psát stručně, informace neopakovat), doporučená vel. písma 11, řádkování 1,15; zarovnávat do bloku. Celou práci pište dle normy APA (grafy, tabulky, citace, struktura,…). · Práci vložte v adekvátní formální a jazykové úpravě do is.muni – odevzdávárny do 15. 12. 2022 včetně. Při neodevzdání práce do daného termínu je možné čerpat opravný termín zkoušky. Soubor nazvěte Vaším jménem. · Název práce (podtitul zpráva z výzkumu) přesně odpovídá obsahu (výzkumným otázkám nebo obecněji tématu řízení třídy). · Volte standardní formální podobu práce (normální a jednotné odrážky a grafika), viz norma APA. Číslujte stránky. Psaní po odrážkách dle české typografické normy. · Grafy, tabulky – název grafu neopakovat v grafu, název atd. – úprava dle APA normy (viz např. požadavky pro autory časopisu Pedagogická orientace), písmo úměrné textu, popsané osy grafu a sloupce tabulky. Výsledky s průměry/mediány zobrazovat v krabičkových grafech, v pruhových/sloupcových jen s nějakým znázorněním rozložení dat současně. · Názvy kapitol – jednotná, standardní grafika, přehledné, strukturované do stručných kapitol, odstavců, názvy kapitol vystihují obsah. · Po čárce, tečce, dvojtečce se píše mezera, před ní ne. Nedávat v textu mezery navíc. · Pouze použitou literaturu napsat dozadu do Odkazů podle platné citační normy APA. Jako zdroj používat nejlépe studie z časopisů v databázi WoS, Scopus, na seznamu vlády, výzkumné monografie. Nepoužívat bakalářské a diplomové práce a práce podobného typu, které neprošly recenzním řízením a nebyly vydány tiskem. Odkazujte v textu i v odkazech na metodologickou literaturu, na jejímž základě jste text psali a analyzovali data. Zdroje k analýze dat a psaní zprávy z výzkumu a její struktuře Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava: Univerzita Komenského. Dostupné z: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk NEBO: Gavora, P. (2002). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido (zde není téma testu). APA styl: Požadavky na úpravu rukopisů. Pedagogická orientace: URL: https://journals.muni.cz/public/journals/10/pokynyproautorydleapa_151113_pedor.pdf Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427–454. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/696 Mareš, J., & Vlčková, K. (2013). K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, 23(4), 455–477. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/697 Mareš, P., Rabušic, L., Soukup, P. (2015). Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: MU. Field, A. (2013). Discovering Statistics Using SPSS. Thousand Oaks: Sage. Můžete použít k analýze dat software · Kvantitativní analýza: Excel, SPSS, PSPP, Statistica, R – volně dostupné nebo v is muni · Kvalitativní analýza: Word (komentáře/poznámky, barvy písma), Atlas.ti (demo verzi), Videograph (demo verzi) aj. Zdroje k tématu řízení třídy Lukas, J., Lojdová, K. (2018). Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie. Pedagogika, 2, 155–172. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=11887&lang=cs Cangelosi, J. S. (2006). Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál. Emmer, E., & Sabornie, E. (2013). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. London: Routledge. Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). Handbook of classroom management: research, practice, and contemporary issues. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates Scarlett, W. G. (Ed.). (2015). The SAGE encyclopedia of classroom management. Los Angeles Sage Publications. Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido. Ukázka kvantitativní zprávy z výzkumu, kvantitativní studie Matějů, P., & Simonová, N. (2013). Koho znevýhodňuje škola: chlapce, nebo dívky? Rozdíly v dovednostech, školních výsledcích a vzdělanostních aspiracích dívek a chlapců devátých tříd základních škol. Orbis scholae, 7(3), 107–138. URL: http://www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/index.jsp?include=AUC_clanek&id=5012&id=4341&casopis=1201&zalo zka=0&predkl=170 Reddy, L. A., Fabiano, G. A., Dudek, C. M., & Hsu, L. (2013). Instructional and behavior management practices implemented by elementary general education teachers. Journal of School Psychology, 51(6), 683–700. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022440513000903?via%3Dihub (může být potřeba vzdálený přístup VPN mimo budovy MU, info viz stránky knihovny PdF – elektronické zdroje) Romi, S., Lewis, R., & Roache, J. (2013). Classroom management and teachers’ coping strategies: Inside classrooms in Australia, China and Israel. Prospects, 43(2), 215–231. URL: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11125-013-9271-0.pdf (může být potřeba vzdálený přístup VPN mimo budovy MU, info viz stránky knihovny PdF – elektronické zdroje) Smetáčková, I., & Rubín, T. (2015). Když se dívky srovnávají s chlapci: aktivace genderového stereotypu a výkon v matematice v prostředí českých škol. Československá psychologie, 59(6), 521–533. URL: http://cspsych.psu.cas.cz/result.php?id=909 (dostupné v knihovně)