Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T., Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
Videozáznam
Výzkum vždy v sociálních vědách redukuje zkoumanou realitu, videozáznam nám může pomoci při snaze tuto redukci minimalizovat. K rozvoji videozáznamu jako používané metody při pozorování dochází s rozvojem technologií (nejprve byl využíván pouze audiozáznam). Důležitou roli při přípravě videozáznamu má i ochrana videodat, ke které se váže i ochrana osobních údajů účastníků (společně také s GDPR).
Při pořizování, tzn. technické stránce, videozáznamu záleží především na cíli výzkumu. Pohybuje se od plně strukturovaného pozorování až po nestrukturované pozorování (viz kapitola Pozorování). U plně strukturovaného pozorování jsou jasně stanoveny instrukce pro kameramany, při nestrukturavaném pozorování pozornost kameramana zaměřuje na určité osoby, činnosti, nebo situace. Jedním ze způsobů videostudie je např. studie TIMSS (1999).
Na co nezapomínat při práci s kamerou:
- kameraman by měl stát zády k oknu (proti oknu by mohlo být problematické sledovat mimiku osoby)
- velmi důležité je osvětlení - pokud je to možné, rozsvítíme co nejvíce světel
- pokud chceme natáčet hodně osob v místnosti - použijeme širokoúhlý konvertor
- pokud budeme záznam transkribovat - využívat mikrofonů (vyšší přesnost zvuku)