Adobe Systems Katedra pedagogiky PdF MU, PS 2022 1 Výzkum v pedagogické praxi SZ6006 Seminář I Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2022 2 Seznámení se ̶Jak se jmenuji? ̶Co studuji? ̶Co bych se chtěl/a o výzkumu/evaluaci naučit? Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2022 3 Obsah kurzu: semináře 1.Projekt výzkumu, rešerše literatury. 2.Rozhovor, transkript. 3.Kvalitativní analýza dat. 4.Dotazník, kódování hodnot. 5.Kvantitativní analýza dat. 6.Prezentace úkolů. Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2022 4 Literatura ̶Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava: Univerzita Komenského. Dostupné z: http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk NEBO: Gavora, P. (2002). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. ̶Švaříček, R., & Šeďová, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál. (Dostupné i jako e-kniha) ̶APA styl: https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa Úkol: podívejte se na obsah učebnice Gavory nebo Švaříčka. Co je pro Vás nové, překvapivé? Co Vás z témat zajímá? Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 5 Podmínky absolvování kurzu ̶Aktivní účast na hodině, příprava na hodinu. ̶Neomluvenou absenci je třeba nahradit v jiných seminárních skupinách v daný týden, někdy i další týden (stejné téma). ̶Test 70 % správně – zkouška, známka dle testu. ̶Odevzdání 1 seminárního úkolu v termínu a jeho prezentace na semináři. ̶Do odevzdávárny IS nejpozději v neděli před seminářem. ̶Při neodevzdání nebo špatné kvalitě a vrácení práce je opravný termín max. jedenkrát u úkolu (do 10.1.). ̶Hodnocení: 0 – nepřijato, 1 – přijato. Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 6 Seminární úkol ̶Poster A1 – studenti navrhují v Excelu datovou matici na základě dotazníku, definují hodnoty, kontrolují matici v SPSS/PSPP/Statistice/R. Počítají základní deskriptivní statistiku (medián, modus, průměr, SD) a frekvenční tabulky. Vytvářejí krabicové grafy. Zjišťují základní vztahy mezi proměnnými (korelace, t-test/U-test). Prezentují výsledky v podobě konferenčního posteru dle struktury IMRAD a publikační normy APA. ̶Zprávu (poster) z kvantitativní analýzy dat na svou zvolenou výzkumnou otázku vkládají do ISu do 5.12. ̶Struktura IMRAD pro prezentace kvantitativních výsledků. Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 7 Vazba předmětu na státní zkoušky a závěrečné práce ̶ ̶Seminární úkoly si studenti zakládají do portfolia a jsou součástí státní závěrečné zkoušky v navazujícím magisterském studiu. ̶Položky z testu jsou součástí bakalářské zkoušky. SouvisejÃcà obrázek Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 8 Co je to pedagogicko-psychologický výzkum? ̶Plánované získávání údajů o edukační realitě. ̶Systematická činnost (obvykle výzkumníka) s cílem odhalit pravidelnosti sociálního života a vzorce chování lidí. ̶Potvrzují/vyvrací se dosavadní poznatky, získávají se nové. ̶Opakovatelný, falzifikovatelný. ̶Platnost pravděpodobnostní (redukce reality, zkreslení). ̶Před výzkumem badatel formuluje výzkumné cíle a klade si výzkumné otázky, na něž hledá odpovědi. ̶Přitom volí adekvátní metody sběru dat a metody analýzy. Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 9 Kvantita versus kvalita Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 10 Kde jste se setkali s pedagogickým výzkumem? ̶ ̶Jaké s ním máte zkušenosti? Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 11 Co se zkoumá v pedagogickém výzkumu? ̶ ̶EERA: ECER konference ̶https://eera-ecer.de/networks/ ̶ ̶EARLI ̶https://www.earli.org/sig ̶ Úkol: zjistěte, jaká témata zkoumá pedagogický výzkum v Evropě v současnosti. Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 12 K čemu je pedagogický výzkum dobrý? Pro: 1.děti, žáky 2.učitele 3.rodiče 4.školu (vedení) 5.školský systém (politiky, vládu,…) 6.studenty učitelství 7.další občany 8.?? ̶ Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 13 Kdo dělá pedagogický výzkum? ̶Pedagogické fakulty ̶Výzkumná pracoviště PdF (Zlín, Brno, Praha) ̶FF MU – ÚPV; FF UK ̶Didaktická oddělení: např. PřF UK (multimédia learning – Česká televize) ̶Evaluace: ČŠI, Cermat ̶Škola, učitel, studenti učitelství… ̶Podobně v zahraničí, plus národní výzkumné instituty. Úkol: Najděte jednu instituci nebo člověka, který dělá pedagogický výzkum. Proč, pro koho, na jaké téma? Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 14 Kde výsledky výzkumu najdu? ̶Odborné časopisy publikující výzkum. ̶Monografie – knihy na jedno téma s výzkumem. ̶Zprávy z výzkumu/evaluace (MŠMT, CERMAT). ̶Disertační práce, diplomové, bakalářské práce (pozor, neprošly recenzí). ̶Internetové stránky, evaluace??? ̶ ̶ Úkol: najděte jeden časopis, monografii, zprávu s výsledky výzkumu. Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 15 Ukázky kvantitativních výzkumů ̶Evaluace výsledků vzdělávání ̶TIMSS ̶PISA ̶PIRLS ̶ICILS ̶CIVED ̶TALIS – učitelé ̶ ̶https://www.csicr.cz/ Úkol: najděte jedno zajímavé zjištění z Národních zpráv. C:\Documents and Settings\Vlckova\Dokumenty\NOVE2010\METODOLOGIE_vyuka_utridene\TEMATA\0_OKRUHY\obrazky_knih_metodol \obrazky_knih_metodol\vedomosti.jpg Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 16 Ukázky kvalitativních výzkumů ̶ Dvořák, D. et al. (2010). Malá škola: případová studie vzdělávání. Pedagogická orientace, 20(3), 5–23. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1376/1016 Úkol: dohledejte si tyto publikace a najděte jedno zajímavé zjištění. Obálka pro Z posluchárny za katedru. Mocenské vztahy ve výuce studentů uÄ�itelstvà Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 17 Jak se při výzkumu postupuje? 1.Téma, předběžné vymezení výzkumného problému. 2.Systematická rešerše odborné literatury k tématu. 3.Přesná formulace výzkumného problému, klíčová otázka, vymezení pojmů a proměnných, zjednodušení vztahů – model vztahů. 4.Přesné vymezení úkolů výzkumu, cílů. 5.Formulace a operacionalizace hypotéz (QN). 6.Volba výzkumného designu. 7.Volba metod sběru a analýzy dat, konstrukce nástroje. 8.Výběr zkoumaných osob (základní soubor, výběrový X QL – strategie výběru případů). 9.Předvýzkum (QN). 10.Sběr dat. 11.Zpracování a analýza dat, interpretace výsledků, diskuse o výsledcích, závěry. 12.Výzkumná zpráva/bakalářská práce/odborný článek/prezentace. zpracování projektu výzkumu Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 18 Projekt výzkumu 1.Vymezení zkoumané problematiky a základních pojmů. 2.Shrnutí dosavadního stavu poznání řešené problematiky (systematický přehled). 3.Cíle projektu, výzkumná otázka (případně hypotézy a jejich operacionalizace). 4.Popis designu výzkumu, metod sběru dat, metod analýzy dat, typu výběru a velikosti vzorku, diskuse o validitě a reliabilitě výzkumu, etické otázky. 5.Časový harmonogram výzkumu. 6.Organizační, materiální a finanční zabezpečení výzkumu. 7.Předpokládané výstupy, způsob publikování, využití výsledků výzkumu. 8.Odkazy (literatura). Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 19 Jak vyhledávat informace k tématu? ̶Začít přehledovými studiemi/sděleními. ̶např. časopis Review of Educational Research ̶Pátrat po meta-analýzách u zvoleného tématu. ̶identifikují klíčové práce, upřesnění terminologie ̶Monografie, doktorské disertace. ̶Identifikovat klíčové výzkumníky v daném tématu. ̶podívat se na jejich stránky ̶Mareš (2013) https://journals.muni.cz/pedor/article/view/696 ̶Dohledávat konkrétní výzkumné studie obsahově nejbližší výzkumné otázce. Issues Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 20 Systematická rešerše k tématu výzkumu: 1. krok ̶Do informačních zdrojů a databází zadáváme klíčová slova (+jejich kombinace) a deskriptory s ohledem na zvolené téma/výzkumnou otázku. ̶ Příklad ̶Téma: řízení třídy ̶Výzkumná otázka: Jak řídí třídu student učitelství? ̶Klíčová slova: classroom management – řízení třídy Classroom AND management AND preservice teacher ̶ Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 21 Systematická rešerše k tématu výzkumu: 2. krok Databáze full-textů a anotací odborných studií ̶WoS, Scopus, Proquest, ERIC,… ̶http://ezdroje.muni.cz/ nebo http://www.ped.muni.cz/studium/sluzby-studentum Zadejte kritéria vyhledávání ̶Druh databáze ̶Klíčová slova (and, or,…) ̶Za kolik posledních let? ̶Jazyk ̶Druh sdělení (časopisecká studie, kniha, konferenční příspěvek,…) Pod MU máte přístup k plným textům – přihlaste se. Vzdálený přístup VPN. Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 22 Systematická rešerše k tématu výzkumu: 2. krok Databáze knih a časopisů (mají povinné výtisky) ̶Katalog MU Aleph: https://aleph.muni.cz/F?RN=738379108 ̶Katalog Moravské zemské knihovny (MZK): https://www.mzk.cz/ ̶Katalog Národní knihovny ČR: http://aleph.nkp.cz/F/?func=file&file_name=find-b&local_base=skc ̶ Internet ̶Google Scholar, Research Gate (i na získání full-textu),… ̶ Ne populárně naučné texty, ne bakalářky, diplomky – neprošly recenzí. Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 23 Systematická rešerše k tématu výzkumu: 2. krok České pedagogické časopisy ̶Studia paedagogica: http://www.phil.muni.cz/journals/studia-paedagogica ̶ ̶Orbis scholae: http://www.orbisscholae.cz/ ̶ ̶Pedagogika: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?lang=cs ̶ ̶Pedagogická orientace: https://journals.muni.cz/pedor Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 24 Ukázka nalezené studie v českém časopise Přehledová studie jako východisko dalšího hledání? Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2020 25 Cvičení 2: rešerše na téma řízení třídy ̶https://apps.webofknowledge.com ̶ ̶ Úkol: Porovnejte si, co, kdo našel, co mají výpisky společné, v čem se liší? Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2020 26 ̶Vybrat relevantní studie dle jasných kritérií. ̶Uvést ve zprávě o výzkumu/rešerši, kolik studií databáze evidovala. ̶ ̶ Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 27 Systematická rešerše k tématu výzkumu: 3. krok ̶Z nalezených výstupů hledáme ty nejvíce relevantní k výzkumné otázce a tvoříme si záznam o studii – výpisky (kartotéční lístky). ̶Do zprávy z výzkumu uvedu kritéria výběru studií, která jsem zavedl/a. https://journals.muni.cz/public/journals/10/pokynyproautorydleapa_151113_pedor.pdf Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 28 Citace podle APA (American Psychological Association) ̶Styl APA byl vytvořen pro publikování v sociálních (a behaviorálních) vědách. ̶Účelem bylo sjednotit, standardizovat psaní odborných publikací. Styl APA je určen především pro výzkumné zprávy, empirické studie, přehledové články k určitému tématu, teoretické články, metodologické články a případové studie. ̶Styl APA užívá citační systém autor – datum, což čtenáři umožňuje snadno najít zdroje citované v textu v seznamu citací, jednotlivé zdroje v seznamu citací jsou řazeny abecedně. ̶Pro vložení citace musíme znát celé jméno autora, rok vydání, název práce a údaje o tom, kde byla práce publikovaná. Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2021 29 Jak pracovat s literaturou ̶V samotném textu uvádíme autora/autory následovně: ̶Kessler (2003) zjistil, že mezi epidemiologické indikátory patří… ̶V roce 2003 poukázal Kessler na možnosti… (Kessler, 2003). ̶ ̶Pokud potřebujeme uvést více než jednu práci: ̶Poslední výzkumy (Radimecký, 1990, 2009, v tisku)… ̶Několik studií (Miovský & Gabrhelík, 2009a, 2009b; Zábranský, 2004a, 2004b) se zabývá… ̶Několik studií (Miovský, 2005; Radimecký & Janíková, 2008)… Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2020 30 ̶ Citace dle APA Pavelková, I. (2015). Žákovská nemotivovanost. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Sborník příspěvků z 13. konference ČAPV (s. 217-221). Olomouc: UP. Cíl výzkumu Zmapovat četnost a závažnost základních příčin žákovské nemotivovanosti. Výzkumný vzorek (velikost, typ výběru) 236 učitelů, 428 žáků (z toho 279 žáků z osmých a devátých tříd ZŠ a 149 studentů z tercií a kvart osmiletých gymnázií. Dostupný vzorek. Metody sběru dat, metody analýzy dat Sestaven soubor pěti možných důvodů žákovské nemotivovanosti. Jak žáci, tak učitelé posuzovali na pětistupňové škále četnost výskytu a závažnost určitého typu nemotivovanosti z hlediska jejich dopadu na úspěch při učení. Respondenti měli možnost připojit i další příčiny nemotivovanosti. Výsledky výzkumu „…žáci považují za nejčastější důvod nemotivovanosti to, že je přitahují jiné činnosti. Na druhém a třetím místě se umístily důvody: „jsem líný(á)“, „učení je namáhavé“. …U důvodu „jsem líný(á)“ je velmi zajímavý nárůst u žáků gymnázií a u žáků 9. ročníků. U důvodu „mám pocit, že na to nemám“ t-testy ukázaly statisticky vysoce významně vyšší četnost u žáků základních škol. …za nejčastější důvod nemotivovanosti považují i učitelé přitažlivost jiných činností“ (s. 218-219). Moje poznámky Důkladně zpracovaná teoretická východiska. Dobrá operacionalizace problému nemotivovanosti. Cíl výzkumu není v textu explicitně formulován. Slušný výzkumný vzorek. Chybná statistika? Na dostupném vzorku dělán t-test. Jednoduchá, smysluplná statistika. Adobe Systems Výzkum v pedagogické praxi, SZ6006, PS 2020 31 ̶ Citace dle APA Cíl výzkumu Výzkumný vzorek (velikost, typ výběru) Metody sběru dat, metody analýzy dat Výsledky výzkumu Moje poznámky