Výzkum v pedagogické praxi Seminář #2 Projekt výzkumu 1.Vymezení zkoumané problematiky a základních pojmů 2.Shrnutí dosavadního stavu poznání řešené problematiky (systematický přehled) 3.Cíle projektu, výzkumná otázka (případně hypotézy a jejich operacionalizace) 4.Popis designu výzkumu, metod sběru dat, metod analýzy dat, typu výběru a velikosti vzorku, diskuse o validitě a reliabilitě výzkumu, etické otázky 5.Časový harmonogram výzkumu 6.Organizační, materiální a finanční zabezpečení výzkumu 7.Předpokládané výstupy, způsob publikování, využití výsledků výzkumu 8.Odkazy (literatura) • Projekt výzkumu - Úvod •Cíle úvodu •Představit výzkumný problém •Zasadit svůj výzkum do aktuálního kontextu (kvalitní systematický přehled literatury) •Ukáže, že „neobjevujete Ameriku“. •Upozorňuje na ty, kteří položili základy Vašemu výzkumu. •Poukazuje na Vaše znalosti o výzkumném problému. •Demonstruje Vaše porozumění teoretickým a výzkumným problémům vztažených k vašim výzkumným otázkám. •Ukazuje Vaší schopnost kriticky hodnotit významné informace obsažené v literatuře. •Obhájit výzkumnou otázku (nezbytnost a důležitost) • • Většina studentských přehledů má následující problémy: •chybějí organizace a struktura •chybějí ohnisko, jednota a soudržnost •chybování v citacích •chybějí nejnovější poznatky •chybějí kriticky posouzené materiály •citování trivialit •vychází z podružných zdrojů Projekt výzkumu - Metodologie •Návrh postupu řešení výzkumné otázky •Obecný design: kvali vs. kvanti; •Výzkumný soubor: Kdo se účastní studie? Jakým způsobem vybereme respondenty? •Nástroje sběru dat: Interview, Pozorování, Dotazník •Proč je použijeme? Jsou metody získání dat vhodné a spolehlivé? •Metody analýzy dat •Etické aspekty Projekt výzkumu – Harmonogram a Organizační zabezpečení •Časový plán jednotlivých aktivit •Adekvátní časový plán zvyšuje věrohodnost projektu • • Projekt výzkumu – Výstupy projektu •Popisujeme předpokládaný základní tvar výsledků, způsob jejich prezentace •Vymezení významu studie a její limity • •Je důležité přesvědčit hodnotitele o tom, že výsledky navrhovaného výzkumu jsou použitelné. Musíme vzbudit ve čtenářovi důvěru bez toho, abychom zveličovali význam návrhu a důsledky hotové práce. Z tohoto důvodu je nutné zmínit i omezení a slabosti navrhovaného výzkumu. Projekt výzkumu – Nejčastější chyby •Neposkytnutí jasného rámce výzkumných otázek. •Neucelenost na úkor jasného směru. •Chybné citace. •Chybné uvedení teoretických a empirických příspěvků. •Odchýlení se od zadání tématu. •Nenalezení jasných a přesvědčivých argumentů. •Nedostatek podrobností o důležitých problémech. •Text je příliš dlouhý. Výzkumný projekt •Ukázka skutečného projektu Kvalitativní výzkum Výzkumné interview •Co je to interview? •Umožňuje zachytit fakta. •Plus podrobněji proniknout do pocitů a motivů, postojů. •Lze sledovat vnější reakce respondenta. •Lze usměrňovat kladení otázek. • •Interview závisí na navázání přátelského vztahu a vytvoření otevřené atmosféry. • •Chladný, nepřívětivý přístup výzkumníka těžko povede k dobrému interview •Může vést až k odmítnutí výzkumníka a spolupráce • Druhy interview •Polostrukturované •vychází z předem připraveného seznamu témat a otázek. Používá se třeba v případové studii či zakotvené teorii; •Nestrukturované •jinak též narativní rozhovor se zakládá třeba jen na jediné předpřipravené otázce, kterou tazatel průběžně rozvíjí na základě informací poskytnutých respondentem při rozhovoru. Uplatňuje se v biografickém designu. •Strukturované • Specifické podoby interview •Telefonické, Skupinové (např. Focus group) • •CVIČENÍ: Uveďte odlišnosti telefonického interview, klady a zápory z hlediska: •Časové úspornosti •Finančních nákladů •Pravdivosti odpovědí •Apod. • •Cvičení: Uveďte odlišnosti skupinového interview oproti individuálnímu interview z hlediska: •Organizování •Vedení •Chování se •Reakcí respondentů •Záznamu •Zpracování odpovědí Příprava pro vedení rozhovoru •Dobře zvolte místo, kde bude rozhovor probíhat – mělo by být klidné a příjemné pro vás i informanta/informantku • •Vezměte si s sebou nahrávací zařízení (raději dvě, kdyby se jedno vybilo, nebo náhradní baterie) a vytištěný scénář rozhovoru • •Připravte si informovaný souhlas ve dvou kopiích – jeden si vezmete a druhý necháte informantovi/informantce • 14 Vstupní část interview •Cíl – motivovat, zaujmout respondenta, navodit osobní vztah •Vysvětlit záměr interview •Odstranit obavy respondenta •Posilnit jeho sebedůvěru •2-3 min. mluvit o všeobecných věcech, až potom začít interview VZOR informovaného souhlasu •INFORMOVNÝ SOUHLAS OBSAHUJE: • •krátkou informaci o výzkumu (cíle, kdo jej realizuje) • •ujištění o anonymitě rozhovoru/výzkumu • •informaci o důvěrném zacházení s daty (jak přesně budou data anonymizována a kde budou uložena?) • •informaci o dobrovolné účasti na výzkumu (informant/ka mohou kdykoliv účast na výzkumu odřeknout, a to i v průběhu výzkumu) •datum a podpis výzkumníka a informanta/ky • Jak formulovat otázky ke kvalitativnímu rozhovoru? •TÉMA • • OBECNÁ VÝZKUMNÁ OTÁZKA • • SPECIFICKÉ VÝZKUMNÉ OTÁZKY • • TAZATELSKÉ OTÁZKY DO ROZHOVORU PŘÍKLAD •TÉMA: ETNOGRAFIE ETNICITY A ETNIZACÍ V DESEGREGOVANÉ ŠKOLNÍ TŘÍDĚ • •VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAKÝMI ZPŮSOBY JE ETNICITA ZVÝZNAMŇOVÁNA V KAŽDODENNOSTI ŠKOLNÍ TŘÍDY? • •SPECIFICKÁ VÝZKUMNÁ OTÁZKA: JAKÝMI ZPŮSOBY DOCHÁZÍ K PERFORMOVÁNÍ ETNICKÝCH IDENTIT V RÁMCI INTERAKČNÍCH RITUÁLŮ BĚHEM PŘESTÁVKY A VÝUKY? • •OTÁZKA DO ROZHOVORU S VYUČUJÍCÍ: JAKÉ JSOU PODLE VÁS VZATY MEZI ŽÁKY VE VTŘÍDĚ 8.A? • •OTÁZKA DO OHNISKOVÉ SKUPINY S ŽÁKY: JAK SE CÍTÍTE V KOLEKTIVU TÉTO TŘÍDY? PŘÍKLAD •TÉMA: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství • •HLAVNÍ VÝZKUMNÁ OTÁZKA: Jak studenti učitelství vnímají ustavování mocenského uspořádání ve třídě, kde realizují svou praxi? • •SPECIFICKÁ VÝZKUMNÁ OTÁZKA 1: Jak studenti učitelství vnímají první vstup do třídy, v níž realizují svou praxi? •TO1 – Jak vypadala první hodina? •TO2 – Jací jsou žáci v této třídě? •TO3 – Stalo se během první hodiny něco, co Vás překvapilo? •TO4 – Jak by se podle Vás měl učitel připravit na první den? • Příklad - pokračování •SPECIFICKÁ VÝZKUMNÁ OTÁZKA 2: Jak studenti učitelství vnímají své působení při ustavování mocenského uspořádání ve třídě, v níž realizují svoji praxi? •TO1 – Jak žáky oslovujete? •TO2 – Co děláte, když potřebujete získat pozornost žáků? •TO3 – Máte nějaká pravidla, která chcete, aby žáci dodržovali? •TO4 – Jak tato pravidla vznikala? •TO5 – V jakých situacích je zásadní, aby o věcech rozhodl výhradně učitel? • Příklad - pokračování •SPECIFICKÁ VÝZKUMNÁ OTÁZKA 3: Jak studenti učitelství vnímají postupy a strategie, jimiž do mocenského uspořádání vstupují jejich žáci? •TO1 – Mohou se žáci podílet na rozhodování o tom, jaké aktivity budete ve třídě dělat? •TO2 – Máte ve třídě žáka, který chce mít konečné slovo? Jak s ním pracujete? •TO3 – Stane se Vám, že žáci nedodrží pravidlo XX? •Jak na to reagujete? • Jak se ptát? •otevřeně, neutrálně, jasně a citlivě a nemanipulativně •ne podmiňovacím způsobem, ne záporné otázky •ne hypoteticky •stručně postavené otázky •vyhýbat se složitým a abstraktním slovům •jen jedna otázku v jeden moment (tj. neptat se na víc věcí dohromady)! •používat sondáž tj. doplňující otázky, které slouží k prohloubení informací, mají své obecné formy: Co se stalo ? Jak k tomu došlo ? Kde se to stalo? atd., tazatel se na ně ptá jakoby mimochodem v průběhu rozhovoru. •otázky formulované tak, aby respondent mohl vizualizovat danou situaci, tak aby si ji tazatel dokázal představit taky (Představte si tu situaci a popište mi, jak to probíhalo?) • Co dál s rozhovorem? •Co nejdříve po rozhovoru zkontrolovat záznam a přepsat rozhovor (transkripce), tazatel má v paměti všechny okolnosti, za kterých se rozhovor odehrával, ty mohou být důležité i pro interpretaci •Po transkripci (např. doslovná transkripce nebo souhrnný protokol) je s rozhovorem možné pracovat dále, existuje mnoho technik zpracování •Základem technik zpracování je ale vždy snaha data zredukovat: najít důležité skutečnosti, vypustit opakující se výpovědi, konstruovat obecné výpovědi, vybrat ústřední poznatky, atd. •Velmi zjednodušeně to znamená data klasifikovat, utřídit od kategorií, které se relevantně vztahují ke zkoumanému tématu • Přepis rozhovoru •Rozhovor můžete přepisovat pomocí softwarových programů – např. f4transkript, http://otranscribe.com/, aj. • •Použijte přitom základní transkripční pravidla • •Přepis si po sobě přečtěte a opravte překlepy a chyby • •Jedná se o časově náročnou činnost, vyhraďte si dost času Na závěr: zadání průběžného úkolu • 1.Proveďte rozhovor (cca 5-10min) s jedním spolužákem ze seminární skupiny, kde využijete připravenou strukturu interview zaměřené na VO Jak studenti učitelství vnímají podvádění u žáků? 2.Nahraný rozhovor přepište dle transkripčních pravidel. 3.Přepsaný rozhovor nejpozději 3 dny před následujícím seminářem vložte do Odevzdávárny pro Průběžné úkoly / Sem. skupiny - Květon