Výzkum v pedagogické praxi Jana Obrovská 1. seminář Harmonogram výuky Sem. skupina 19 Termín 1. seminář 13.9., 12:00-13:50 2. seminář 27.9., 12:00 – 13:50 3. seminář 11.10., 12:00-13:50 VÝUKA NEPROBÍHÁ – ČTECÍ TÝDEN 25.10., 12:00-13:50 4. seminář 08.11., 12:00-13:50 5. seminář 22.11., 12:00-13:50 6. seminář 06.12., 12:00-13:50 Harmonogram výuky Sem. skupiny 07, 09 Termín 1. seminář 15.9., 09:00-10:50 11:00-12:50 2. seminář 29.9., 09:00-10:50 11:00-12:50 3. seminář 13.10., 09:00-10:50 11:00-12:50 VÝUKA NEPROBÍHÁ – ČTECÍ TÝDEN 27.10., 09:00-10:50 11:00-12:50 4. seminář 10.11., 09:00-10:50 11:00-12:50 5. seminář 24.11., 09:00-10:50 11:00-12:50 6. seminář 08.12., 09:00-10:50 11:00-12:50 Harmonogram výuky Sem. skupiny 08, 10 Termín 1. seminář 22.9., 09:00-10:50 11:00-12:50 2. seminář 06.10., 09:00-10:50 11:00-12:50 3. seminář 20.10., 09:00-10:50 11:00-12:50 4. seminář 03.11., 09:00-10:50 11:00-12:50 VÝUKA NEPROBÍHÁ – STÁTNÍ SVÁTEK 17.11., 09:00-10:50 11:00-12:50 5. seminář 01.12., 09:00-10:50 11:00-12:50 6. seminář 15.12., 09:00-10:50 11:00-12:50 Podmínky absolvování kurzu > Podívejte se na cestu v doménové struktuře v zimě. u uCO SE VÁM VYBAVÍ, KDYŽ SE ŘEKNE VÝZKUM? u u uKDE JSTE SE SETKALI S VÝZKUMEM? u u uJAKÉ MÁTE ZKUŠENOSTI S VÝZKUMEM? u u u u u CO SE VÁM VYBAVÍ, KDYŽ SE ŘEKNĚ PŘEDMĚT „VÝZKUM V PEDAGOGICKÉ PRAXI“ V ČEM VÁM MŮŽE BÝT TENTO PŘEDMĚT UŽITEČNÝ? •můžete si zde postupně vypracovat projekt bakalářské práce!!! (lze si zapsat předmět Bakalářská práce projekt již dříve, tj. v podzimním semestru) •naučíte se základy psaní odborných textů a závěrečných prací •naučíte se vyhledávat odborné zdroje a čerpat z nich důležité informace •naučíte se číst kriticky výsledky výzkumů •pochopíte rozdíl mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem •osvojíte si základy analýzy v kvalitativním i kvantitativním výzkumu • • • • V čem vám může být výzkum užitečný ve škole (a jiných profesích)? u uPřístup založený na důkazech (evidence-based practice): vybízí pracovníky různých organizací věnovat pozornost vědeckým důkazům při jejich rozhodování, tj. dělat podložená rozhodnutí (nejen při řízení školy) u uJAK VÁM VÝSLEDKY VÝZKUMŮ A VÝZKUMNÉ METODY MOHOU POMOCI V TĚCHTO SITUACÍCH?: u uKdyž chcete zjistit, jestli by vyučující češtiny na vaší škole chtěli zavést genetickou metodu čtení a jaká očekávání od ní mají. uKdyž chcete přesvědčit ředitele, že genetická metoda čtení je lepší než analyticko-syntetická. uKdyž chcete zjistit spokojenost rodičů s výukou a domácí přípravou na předmět, který vyučujete..…… uKdyž chcete podpořit zavedení čtenářského klubu ve škole tím, že rodičům ukážete zhoršující se výsledky českých žáků ve čtenářské gramotnosti v mezinárodním výzkumu PISA. uKdyž chcete rozvíjet kritické myšlení žáků tím, že jim předložíte výsledky výzkumů, které si protiřečí. Příklady zajímavých a kontroverzních výzkumů uTomáš Javorčík (University of Ostrava). Aplikace mikrolearningu do pregraduálního vzdělávání učitelů - (kvazi)experiment, který porovnával efektivitu microlearning kurzu s klasickým e-learningovým kurzem. uMartin Eren (Kent State University Ohio). Lze zmrzlý nůž z výkalů použít jako plnohodnotný nástroj? - Vítěz Ig Nobel Prize 2020 (něco jako antinobelovka) uVýzkum Roberta A. Humphreyho mapující sociální skladbu skupiny mužů, kteří vyhledávali na veřejných záchodcích anonymní homosexuální partnery. Velmi eticky sporný výzkum - výzkumník se vydával za zdravotníka a “hlídače” X výzkum přispěl k dekriminalizaci těchto sexuálních praktik. u Kvantita versus kvalita Kvalitativní výzkum Kvantitativní výzkum Vztah výzkumníka k participantům výzkumu Vztah teorie a výzkumu Data Informace o případu Zobecnění Reliabilita Validita > Stůl s kancelářskými pomůckami Struktura výzkumného postupu/Plán výzkumu/Projekt bakalářské práce uTÉMA uVÝZKUMNÝ PROBLÉM/CÍLE VÝZKUMU/VÝZKUMNÁ OTÁZKA uSYSTEMATICKÁ ŘEŠERŠE K TÉMATU uVOLBA VÝZKUMNÉHO DESIGNU uFORMULACE A OPERACIONALIZACE HYPOTÉZ (KVANTI) uTECHNIKY SBĚRU DAT uSTRATEGIE VÝBĚRU PŘÍPADŮ uSBĚR DAT V TERÉNU uANALÝZA DAT uVÝZKUMNÁ ZPRÁVA/BAKALÁŘSKÁ PRÁCE/ODBORNÝ ČLÁNEK u > Lidské číslo dřeva Téma versus problém versus cíl uTéma: studijní neúspěšnost u uProblém: syndrom vyhoření jako možný důvod studijní neúspěšnosti u u Cíl: ??? u Téma > u1) Strategie řízení třídy u u2) Žákovská diverzita u u3) Začínající učitel u u4) Vlastní téma u u5) Kolektivní téma (?) u uPODSTATNÉ JE, ABY VÁS ZVOLENÉ TÉMA PROVÁZELO JEDNOTLIVÝMI AKTIVITAMI V SEMINÁŘÍCH (ZEJM. PŘI TVORBĚ DOTAZNÍKU A POSTERU) > Šipka uprostřed terče Aktivita: pokuste se formulovat cíl a výzkumnou otázku k vybranému tématu Výsledek si schovejte, budeme s ním pracovat v dalších seminářích!! Rešerše tématu (i) Rešerše tématu (ii) u uRelevantní databáze a informační zdroje: WoS, SCOPUS, Proquest, ERIC (časopisy – POZOR HLEDÁME JEN STUDIE, NIKOLIV KNIHY!): uhttp://katedry.ped.muni.cz/knihovna/e-zdroje/databaze uhttp://www.ped.muni.cz/wlib/neweb/aktuality.php?status=0 uhttps://www.ceeol.com/ u uRelevantní databáze (knihy): uKatalog MU aleph: https://aleph.muni.cz/F?RN=738379108 uKatalog Národní knihovny ČR: http://aleph.nkp.cz/F/?func=file&file_name=find-b&local_base=skc uKatalog Moravské zemské knihovny (MZK): uhttps://www.mzk.cz/ u uInternet a jiné sociální sítě- pozor! u u u u České pedagogické časopisy (iii) uStudia Paedagogica uhttp://www.phil.muni.cz/journals/studia-paedagogica uOrbis scholae uhttp://www.orbisscholae.cz/ uPedagogická Orientace uhttps://journals.muni.cz/pedor uPedagogika uhttp://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?lang=cs ue-Pedagogium uhttps://e-pedagogium.upol.cz/ u u u Rešerše tématu (IV) uZ nalezených výstupů hledáme ty nejvíce relevantní k výzkumné otázce a tvoříme si anotace u uAnotace obsahuje: uTéma studie uVýzkumnou otázku uMetody sběru dat uVýběr vzorku, velikost vzorku a jeho popis uPoužité postupy analýzy dat uInformace k validitě a reliabilitě výzkumu uHlavní výsledky uDoporučení pro praxi uCitaci daného výzkumu dle APA Citace podle APA (American Psychological Association) u uJednotná citační norma podle APA u uhttps://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2022/06/szp_KPed_prilohy_rev_cerven2022.pdf uhttps://journals.muni.cz/public/journals/10/pokynyproautorydleapa_151113_pedor.pdf u uhttp://www.phil.muni.cz/wupv/home/studium/citacni-norma-apa Příklad > Kovové kameny pro hraní piškvorek uTéma: Profesní rozvoj učitelů uVýzkumný problém: uVýzkumný cíl: uVýzkumná otázka: uKlíčová slova: uKde byste hledali?: u uNA PŘÍŠTÍ SEMINÁŘ PROSÍM DONESTE VYPLNĚNOU REŠERŠNÍ TABULKU u uDOCHÁZKA u