SZ6031 Výzkum v pedagogické praxi.

Videozáznam

Výzkum vždy v sociálních vědách redukuje zkoumanou realitu, videozáznam nám může pomoci při snaze tuto redukci minimalizovat. K rozvoji videozáznamu jako používané metody při pozorování dochází s rozvojem technologií (nejprve byl využíván pouze audiozáznam).  Důležitou roli při přípravě videozáznamu má i ochrana videodat, ke které se váže i ochrana osobních údajů účastníků (společně také s GDPR). 

Při pořizování, tzn. technické stránce, videozáznamu záleží především na cíli výzkumu. Pohybuje se od plně strukturovaného pozorování až po nestrukturované pozorování (viz kapitola Pozorování). U plně strukturovaného pozorování jsou jasně stanoveny instrukce pro kameramany, při nestrukturavaném pozorování pozornost kameramana zaměřuje na určité osoby, činnosti, nebo situace. Jedním ze způsobů videostudie je např. studie .

Na co nezapomínat při práci s kamerou:

  • kameraman by měl stát zády k oknu (proti oknu by mohlo být problematické sledovat mimiku osoby)
  • velmi důležité je osvětlení - pokud je to možné, rozsvítíme co nejvíce světel
  • pokud chceme natáčet hodně osob v místnosti - použijeme širokoúhlý konvertor
  • pokud budeme záznam transkribovat - využívat mikrofonů (vyšší přesnost zvuku)

Další literatura k tématu

Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T., Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.