Pedagogická psychologie - semináře

Management třídy: Není to souboj

Vážení studenti,

zde najdete prezentaci a rozšiřující materiály k tématu věnujícímu se managementu třídy.

Opakování z předchozího semináře


1. Jaké jsme si uváděli 4 podmínky pro udržení vnitřní motivace? Jaké mohou být příklady aktivit?

2. Jaký rozdíl je mezi „nálepkami" a popisným jazykem?

3. V čem je „nálepkování" škodlivé?

4. Z jakých částí se skládá  „já výrok"?

5. Jaká mohou být úskalí přehnané a obecné pochvaly?


Prezentace
PDF ke stažení


Rozšiřující (nepovinné) zdroje:

Citáty k zamyšlení, tipy na ztišení třídy, karty Bezrákosky, rozhovor s norskou psycholožkou, prakticky orientovaná videa s ukázkami, nápadník aktivit.

Sada karet představující konkrétní techniky a postupy, které pomáhají v problematických situacích s žáky nebo třídou.

Rozhovor s norskou psycholožkou o špatném chování ve škole
Děti se chtějí chovat dobře, chtějí, aby se jim ve škole dařilo, touží po úspěchu. Jsou závislé na dospělých, nemůžou si dovolit být neustále v konfliktu, je to pro ně nebezpečné a velmi namáhavé. Kdyby věděly, jak se chovat lépe, jistě by to dělaly. Zkuste u dítěte rozpoznat náznaky toho, že se blíží „záchvat“, a zastavte ho dřív, než se rozjede. Čím dřív zasáhneme, tím víc nástrojů máme k dispozici. Když pracujete jako učitel, je dobré mít v zásobě dovednosti, jak uklidnit sebe i rozrušené dítě. Existují v zásadě tři typy regulace.

Nápadník aktivit pro podporu dobrých vztahů ve třídě
Publikace která vznikla z projektu SCIO, která obsahuje 65 zábavných aktivit, které může využít učitel pro posilování dobrých vztahů mezi žáky ve třídě nebo přírodě na školních výletech. Jsou zde doporučení a rady jak je možné lépe porozumět vztahům mezi žáky, rozvíjet je hned od počátku, a předcházet tak výskytu vážných vztahových problémů. Zároveň se snaží upozorňovat na úskalí, která mohou učitele při práci s technikami potkat, a nabízí doporučení, jak na ně reagovat. V publikaci se také můžete dočíst, jakým způsobem nastavovat nejužitečněji pravidla ve třídě a jak s nimi dále pracovat.