Pedagogická psychologie - přednášky

úvodní setkání

Dobrý den,


vítejte v kurzu Pedagogické psychologie. Předmět má dvě osnovy - jednu pro přednášky, druhou pro semináře. V seminární interaktivní osnově najdete také kapitolu organizační pokyny se spoustou užitečných informací.  Doufáme, že vám online osnova usnadní studium.  Jsme tu pro vás. 

Ukončení předmětu je rozděleno do dvou částí. Za každou část je možno získat celkem 25 bodů. Část první je vytvoření posteru. Vyberte si téma, které vás opravdu baví, zajímá, nejděte si k němu dostatek odborné literatury a zpracujte jej formou posteru. S posterem budeme pracovat na posledním semináři. Druhou částí je test z odborných znalostí získaných studiem povinné literatury a materiálů v interaktivních osnovách kurzu (semináře a přednášky). Test bude vypsán online.

Následující video natočila kolegyně PhDr. Kateřina Bartošová PhD., která se na předmětu Pedagogická psychologie podílela v předchozích semestrech. Ve videu se Vám snaží představit, jak uchopit téma posteru. 

Další potřebné informace k posterům naleznete v interaktivní osnově k seminářům. A nyní už se budeme věnovat samotné Pedagogické psychologii.

Možná si kladete otázku, na co Vám pedagogická psychologie a její poznatky vlastně budou. Dobrá otázka. Nejrychleji Vám na ni odpoví následující myšlenková mapa a přiložená prezentace. 

Video na úvod: 

Otázky 

Odpovězte si na následující otázky:

  • Která část videa Vám přišla nejvíc zajímavá? (a v čem)
  • Jakou metaforu používá K. Robinson pro tradiční školství?
  • Jaké výzvy vidí pro školu v současnosti?
  • Která část USA by měla být podle statistik spotřeby tlumících preparátů „zcela šílená“?


K zamyšlení

Jaké výzvy přináší současná školní (výuková) praxe?

Jaký je rozdíl mezi mediální prezentací problémů ve školství a reálnou výukovou praxí (v konkrétní škole)?

Jak má vypadat (školní) výuka v 21. století?

Jakou roli hraje tradice při výběru výukových a výchovných postupů? (volba témat, výukových postupů, 
způsobů hodnocení)?

Proč roste počet rodičů, kteří preferují privátní či alternativní školy a školky?


Zdroje, ze kterých lze čerpat při rozvoji pedagogicko-psychologických dovedností: